کد خبر: ۲۸۴۴۲
هشدار کارشناسان در مورد شیوع تب برفکی در دامهای اصفهان
 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به تلف شدن 140 راس بره بزغاله به دلیل  شیوع تب برفکی در استان مرکزی گفت: در صورت شیوع بیشتر این بیماری به دلیل کمبودهای  موجود، کنترل شرایط را از دست خواهیم داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محسن شانقی» با بیان اینکه تب برفکی یک بیماری فوق‌العاده مسری در بین دام است و عموما  نشخوارکنندگان همچون گاو، گوسفند، بره بزغاله و بره گوساله را درگیر می‌کند، اظهار  کرد: این بیماری یکی از خسارت‌بارترین بیماری‌های دامی در جهان است که ضررهای  اقتصادی بالایی را به دامداران تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به وجود این بیماری از گذشته در کشور که با تزریق واکسن و ارائه  خدمات و رعایت اصول بهداشتی کنترل شده است، افزود: در حال حاضر یک ویروس جدید از  بیماری شایع شده است که مرتبا تغییر شکل می‌دهد، به همین دلیل کنترل آن دشوار است.

شانقی مبدا این ویروس را ترکیه دانست و با بیان اینکه این ویروس در حال حاضر  اغلب استان‌های غربی کشور را درگیر کرده و در استان مرکزی نیز شایع شده است، گفت : گزارش وجود مواردی از این نوع ویروس جدید تب برفکی از دی ماه در برخی نقاط استان به  ثبت رسید به طوری که در حال حاضر حدود 10 کانون در استان درگیر این ویروس بوده و  اراک، خمین، فراهان و ساوه بیشتر از نقاط دیگر استان درگیر هستند.

وی با بیان اینکه این بیماری در بین بره بزغاله و بره گوساله تلفات بیشتری  می‌گیرد، گفت: شروع این بیماری با تب شدید و آبریزش از دهان همراه است، سپس جراحت و  زخم در دهان ایجاد می‌شود و در موارد خیلی حاد حتی کنده شدن کامل زبان دام را شاهد  هستیم.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اضافه کرد: احتمال بهبود دام بالغ بعد از دو تا سه  هفته وجود دارد، اما این ویروس به شدت باعث تحلیل رفتن جسم حیوان و لاغر شدن آن  می‌شود و به نحوی شیردهی و میزان گوشت کاهش چشمگیری می‌یابد، اما در بین بره بزغاله  و دام‌های جوان ویروس بر قلب تاثیر می‌گذارد و به سرعت دام را از پای درمی‌آورد.

وی راه مقابله با این ویروس را انجام واکسیناسیون و کنترل انتقال و جابجایی دام  دانست و گفت: دام آلوده با ورود به هر منطقه به سرعت می‌تواند دام‌های دیگر را  آلوده کند، به همین دلیل لازم است که دامداران در این راستا از انتقال و حمل و نقل  دام اجتناب کنند، اما با توجه به کمبود شدید واکسن برای دام‌ها امکان کنترل بیماری  به سختی وجود دارد.

شانقی تاکید کرد: با توجه به کمبود واکسن کانون‌های بیماری و شعاع قرنطینه،  دامداری‌های صنعتی و شهر و روستاهایی که دارای جمعیت دامی متراکم هستند مانند آوه  در ساوه و داوودآباد در اراک در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.

وی شمار تلفات را تاکنون 39 راس گوساله و 140 راس بره بزغاله عنوان کرد و گفت: متاسفانه کمبود واکسن در استان جدی است و لازم است که دامداران توجه لازم نسبت به  خرید و فروش دام را اعمال کرده و حداقل تا عید اقدامی در این راستا نداشته باشند،  چراکه سرعت انتقال این بیماری بالاست و با ورود یک راس دام بیمار کل دام‌ها بیمار  خواهند شد و به دلیل عدم توانایی در پوشش کلیه دام‌ها که ناشی از کمبود اعتبار و  واکسن در این راستاست، شمار تلفات افزایش خواهد یافت.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای ضدعفونی و  دفن بهداشتی تلفات اظهار کرد: اقدامات بهداشتی باید توسط دامداران انجام گیرد که  البته این امر نیازمند اعتبار است. مواد ضدعفونی‌کننده‌ای که در اختیار بود توزیع  شده است، اما اعتبار لازم برای خرید این موارد وجود ندارد و در صورتی که هزینه‌ها  تامین نشود، قطعا شیوع بیماری بیشتر خواهد شد و البته توان کنترل شرایط را از دست  خواهیم داد.

شانقی با بیان اینکه درخواست تامین اعتبار به استانداری مرکزی داده شده است که  در صورت تخصیص اعتبار لازم کنترل شرایط ساده‌تر خواهد بود، توصیه کرد که دامداران  جدا اصول بهداشتی را رعایت کرده و ارتباط خود را با دلالان دا‌م قطع کنند تا شیوع  بیشتر بیماری رخ ندهد و نسبت به دفن اصولی و بهداشتی تلفات دام‌ها اقدام کنند .
 
 
نظر شما
ادامه