کد خبر: ۲۸۴۵۸
خبرگزاری فارس: شرایط بهداشتی مناسب تولید مرغ در مازندران حاکم است
 

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران گفت: کانون بیماری تب برفکی که منجر به تلف شدن چند راس بره گوسفند در کلاردشت شد، تحت کنترل قرار دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر سید حسین رضوانی» روز یکشنبه در حاشیه نمایشگاه توانمندی زنان روستایی مازندران افزود: به رغم اینکه طرح واکسیناسیون تب برفکی دام قبل از تلف شدن در این منطقه اجرا شد، اما سویه این بیماری با واکسیناسیون متفاوت بوده است.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی از طریق فرمانداری و اتحادیه دامداران برای انجام واکسیناسیون تب برفکی به درستی صورت گرفته بود و دامداران نیز همکاری خوبی داشتند، بیان داشت: بره های تلف شده واکسن تب برفکی را گرفته بودند اما بدلیل اینکه سویه نوع بیماری با سویه واکسن فرق داشته است، واکسن برای این بیماری بی اثر بود.

به گفته رضوانی اکنون شعاع کانون بیماری تب برفکی تحت پوشش قرار گرفته و تلفات جدیدی از دام در منطقه کلاردشت گزارش نشده است.

منطقه کلاردشت به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب، مرتع و جنگل و زمین های کشاورزی و باغی شرایط خوبی برای تولید و پرورش دام دارد و بیشتر اهالی این منطقه به حرفه پرورش دام اشتغال دارند.

تب برفکی بیماری فوق العاده عفونی و واگیر دار دامی به خصوص نشخوارکنندگان شامل گاو، گوساله، گوسفند و بز است که به دلیل وجود اشکال مختلف ویروسی به شیوه های متفاوتی بروز می کند و گاهی اوقات دیده شده در صورت انجام ندادن اقدام های پیشگیرانه ممکن است جمعیت دامی استانی و حتی کشور را هم مورد تهدید قرار دهد و یکی از خسارت بارترین بیماری های دامی در دنیا نیز محسوب می شود.

در شهرستان کلاردشت 430 واحد دامی صنعتی و سنتی وجود دارد که این واحدها 75 هزار راس دام سنگین شامل گاو و گوساله و 150 هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز پرورش می دهند.

شهرستان کلاردشت با جمعیتی دست کم 20 هزار نفر جمعیت ثابت و 50 هزار نفرجمعیت متغیر و نیز 19 روستا در غرب مازندران واقع است.
 
 
نظر شما
ادامه