کد خبر: ۲۸۴۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر:
کاهش 28 درصدی بیماری‌های دامی/ افرایش سامانه‌های الکترونیک دامپزشکی به 17 سامانه/ معدوم‌سازی 29 فارم قزل‌آلای آلوده به مالاشیت‌گرین/ افزایش تفاهم‌نامه‌های سازمان دامپزشکی با کشورهای مختلف ...
 
 

حکیم مهر - مصاحبه مطبوعاتی رئیس سازمان دامپزشکی کشور به مناسبت ایام دهه فجر با حضور رسانه های جمعی برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان دامپزشکی کشور از افزایش سامانه‌های سازمان دامپزشکی خبر داد و یادآور شد: تعداد سامانه‌ها در بخش‌های مختلف دارویی، مواد اولیه و سایر بخش‌ها از 11 به 17 سامانه خواهد رسید.

خلج تأکید کرد: بدین‌ترتیب بر اساس اعلام سه هفته گذشته، تعداد مراجعان به سازمان دامپزشکی کاهش خواهد یافت، به‌گونه‌ای که تمام افراد می‌توانند مدارک خود را در سایت سازمان بگذارند و پیشرفت کار را در سامانه ردیابی کنند.

وی اظهار داشت: رسیدگی به پرونده‌های مختلف در سازمان دامپزشکی از این پس تنها از طریق ایمیل یا پیامک مقدور خواهد بود.

خلج همچنین گفت: در برنامه داریم که هیچ ارباب رجوعی نیاز به ورود به سازمان دامپزشکی کشور را نداشته باشد؛ بنابراین اداره‌کل قرنطینه و امنیت زیستی نیز به این سامانه مجهز خواهد شد.

وی در ادامه افزود: هر نوع جابه‌جایی دام و طیور زنده، فرآورده و نهاده‌های دامی تحت نظارت توسط شبکه رصد می‌شود، بنابراین یک شاهراه الکترونیک در سازمان دامپزشکی به‌وجود آمده که امکان ردیابی تمامی محموله‌ها در آن وجود دارد و در این راستا با سازمان راهداری، حمل و نقل جاده‌ای و نیروی انتظامی هماهنگ شده که به‌صورت اتوماتیک بتوانند بارنامه کامیون‌های حمل محصولات پروتئینی را رصد کنند و در صورتی که کامیون‌ها در کود و شناسه مربوطه مشکل داشته باشند، از عبور و مرور آنها ممانعت شود و محصولشان فرآورده غیرمجاز تلقی شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: قرار است تا شهریورماه 1395 تمام کالاهای وارداتی و موجود در کشور در این سامانه تعریف شده و تحت کنترل قرار گیرد.

خلج ادامه داد: در بخش خوراک دام سالانه 500 هزار مورد بارگیری انجام می‌شود.

وی از درج کد رهگیری روی تمامی بسته‌های مرغ موجود در کشور خبر داد و تصریح کرد: مصرف‌کنندگان می‌توانند با ارسال کد رهگیری به همراه حرف M به سامانه 60008903 درباره محصول مرغ اطلاعات کسب کنند.

خلج یادآور شد: در بخش تخم‌مرغ و میگو، درج کد رهگیری در 73 مرکز، مراحل کار در حال اجرا است؛ علاوه بر آن در 12 واحد خاویار صادراتی و شیرخام نیز این مسئله پیگیری می‌شود.

وی تأکید کرد: برای خوراک دام یا دان مرغ‌ها نیز در برنامه داریم که بانکرهای حمل مخصوص را در کشور داشته باشیم.

معدوم‌سازی 29 فارم قزل‌آلای آلوده به مالاشیت‌گرین در سکوت

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از پایش مزارع قزل‌آلای کشور از 15 فروردین سال جاری خبر داد و اظهار داشت: افرادی که از قارچ‌کش مالاشیت‌گرین در مزارع پرورشی قزل‌آلا استفاده می‌کنند، قابل ردیابی هستند و محصول آنها ضبط خواهد شد؛ به‌گونه‌ای که در بررسی‌های انجام‌شده، از 580 فارم موجود، 29 فارم ردیابی شده و تمامی آنها بی‌سروصدا معدوم شدند.

خلج درباره وضعیت قرنطینه سازمان دامپزشکی گفت: در 10 ماهه سال جاری 20 هزار و 235 مجوز بهداشتی صادراتی برای 66 کالا به کشورهای دیگر صادر شده است.

وی همچنین افزود: دوهزار و 927 گواهی بهداشتی نیز برای واردات برخی مواد و یک‌هزار و 637 گواهی بهداشتی برای کالاهای ترانزیت تاکنون گواهی صادر شده است.

خلج خاطرنشان کرد: تجارت دام زنده تنها به‌صورت قانونی امکان‌پذیر است و ورود و خروج دام‌های غیرمجاز از مرز سیستان و بلوچستان به‌طور قطع ممنوع است.

افزایش تفاهم‌نامه‌های سازمان دامپزشکی با کشورهای مختلف

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره تفاهم‌نامه‌هایی که با سایر کشورها برای مبادله تجاری داشته‌ایم، ادامه داد: با کشورهایی چون روسیه و عراق، فرانسه و تعدادی کشور دیگر همچون چین، مغولستان، پاکستان، ایتالیا، آذربایجان، آلمان و دیگر کشورها به‌صورت فعال عمل کرده‌ایم و تفاهم‌نامه‌های مختلفی را در زمینه محصولات خام دامی منعقد کردیم.

وی تصریح کرد: 19 شرکت ایرانی در سایت فدراسیون روسیه موفق به درج رنگ سبز شدند که این شرکت‌ها در زمینه تولید آبزیان فعال بوده و علاوه بر آن، چهار کارخانه فرآورده‌های لبنی نیز موفق به دریافت رنگ سبز در فدراسیون روسیه شدند و متقاضی اولیه فرآورده شیرخشک نیز گواهی لازم را برای صادرات به روسیه دریافت کرده‌اند.

خلج یادآور شد: هیچ منع بهداشتی برای صادرکنندگان وجود ندارد.

وی درباره تلفات طیور در دو سال گذشته تأکید کرد: از آغاز سال 1392، کل تلفات طیور که ناشی از بیماری‌ها و موارد غیرعفونی است، 11.2 درصد بوده است و در پایان 10 ماهه امسال به 7.8 درصد رسیده که نشان از کاهش 30 درصدی تلفات داریم.

کاهش 30 درصدی تلفات طیور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: در حوزه بیماری‌ها میزان تلفات 6.4 درصد بوده که تا پایان 10 ماهه نخست امسال به 3.4 درصد رسیده است که این رقم نشان می‌دهد طی بیش از دو سال، 30 درصد کاهش تلفات عمومی داشته‌ایم و از این مقدار 46 درصد کاهش تلفات ناشی از بیماری‌ها را شاهد بودیم.

خلج در بخش بیماری‌های دامی گفت: در 10 ماهه نخست سال 94 نسبت به مدت مشابه گذشته شاهد کاهش 28 درصدی کل بیماری‌های دامی ازجمله طاعون نشخوارکنندگان کوچک بوده‌ایم.

وی همچنین افزود: بیماری لمپی‌اسکین 60 درصد، تب برفکی 30 درصد و طاعون نشخوارکنندگان کوچک 56 دردص نسبت به مدت مشابه گذشته کاهش داشت.

خلج از واکسینایسون دام‌ها به تعداد 35 میلیون و 800 هزار دز خبر داد و خاطرنشان کرد: این رقم نشانگر آن است که تعداد دفعات واکسیناسیون نسبت به مدت مشابه 30 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اختصاص 12 میلیارد تومان توسط هیأت دولت به سازمان دامپزشکی طی 16 روز گذشته ادامه داد: پنج میلیارد تومان برای خرید واکسن تب برفکی و هفت میلیارد تومان برای پرداخت خسارت مربوط به سل دامی، بروسلوز و بیماری‌های مشترک از این محل پرداخت خواهد شد.

نظارت‌های بهداشتی در پسابرجام افزایش می‌یابد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا درباره مشکلی که به اعتقاد برخی اتحادیه‌ها مانع از صادرات محصولات لبنی شده و آن درباره بهداشتی نبودن شرایط تولید شیرخام در کشور است، تصریح کرد: روسیه قوانین سختگیرانه‌ای را برای محصولات واردشده به کشورش دارد و بازدیدهای مکرری نیز از کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی و فارم‌های تولیدی داشته است؛ بنابراین اطمینان می‌دهیم که کارخانه‌هایی که نام آنها برای صادرات به روسیه در نظر گرفته شده است، از لحاظ محیط پرورشی فارم‌ها در وضعیت سلامتی بوده و هیچ مشکل خاصی از لحاظ بیماری‌های خاص ندارند.

خلج یادآور شد: به‌عنوان مثال، میزان تولید 9 فارم موجود در آبیک و ورامین 27 تن در روز شیرخام است که می‌تواند کل صادرات محصولات لبنی به روسیه را پاسخ دهد.

وی در پاسخ به پرسش دوم ایانا درباره ارتباط بیشتر دامپزشکی با کشورهای اروپایی در پسابرجام تأکید کرد: سازمان دامپزشکی کشور با نگاهی به ظرفیت‌های درون‌سازمانی، نگاه به فناوری‌های جدید و ابتکارات برون‌سازمانی نیز داشته و با عقل و تدبیر با دنیا ارتباط برقرار می‌کند.

خلج اظهار داشت: در زمینه داروهای دامی، معتقدیم که باید واردات در صورت نیاز از کارخانه‌های مطرح انجام گیرد تا جعل و سوءاستفاده‌ای به‌وجود نیاید.

وی همچنین گفت: از آنجا که برداشته شدن تحریم‌ها کمک می‌کند رفت و آمدها و ارتباط با بخش‌های مختلف تسهیل شود، در این راستا می‌توانیم از سلامت محصولات وارداتی با بازدیدهای مکرر اطمینان حاصل کنیم.

سندروم تورا در میگوی ایرانی نداریم

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره بیماری لکه‌سفید در میگو افزود: در سال گذشته مطابق اعلام سازمان شیلات ایران 22 تن میگو تولید شد و امسال میزان تولید به 17 هزار تن رسید، در حالی که میزان بهره‌وری با بچه‌ریزی 75 درصدی میگو به 79 درصد رسید که این امر یعنی چهار درصد جلوتر هستیم.

خلج خاطرنشان کرد: با وجود آنکه بیماری وایت‌اسپات در کشور بومی شده است، اما اجازه ورود بیماری سندروم تورا به سایت‌های پرورش میگو ندادیم.

وی ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور تولیدکنندگان را موظف کرده که موازین بهداشتی در زمینه‌های مختلف آب مصرفی، مولدها، غذا و خوراک میگوها را رعایت کند و این سازمان نمی‌تواند همچون پلیس تمامی موارد را بررسی کند؛ بنابراین تولیدکنندگان خود باید نسبت به رعایت موازین فوق اقدام کنند تا تولید سالمی رقم زده شود.

خلج درباره پایش محصولات مختلف خام دامی تصریح کرد: تلاش شده است که در محصولات مختلف همچون مالاشیت‌گرین در قزل‌آلا و عسل و تخم‌مرغ پایش‌های لازم را انجام دهیم تا محصول سالمی را به مردم تقدیم کنیم و این نظارت‌ها توسط سامانه‌های ردیابی امکان‌پذیر است.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Finland
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
0
0
سلام - کاش آقای دکتر خلج سری هم به استان لرستان بزند تابداند چه بلایی سر دامداران این استان آمده . از تب مالت وتب برفکی وسایر بیماری ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
0
0
سلام - کاش آقای دکتر خلج سری هم به استان آذربایجانغربی بزند تابداند چه بلایی سر دامداران این استان آمده . از تب مالت وتب برفکی وسایر بیماری ها .امروز یکی از مقامات دامپزشکی در مراسمی کسانی را که از تلفات بالای بیماری تب برفکی انتقاد داشتند معاند نامیدند
نظر شما
ادامه