کد خبر: ۲۸۴۷۰

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اکثر باغ وحش‌های کشور استانداردهای لازم را برای نگهداری از حیوانات ندارند، گفت: در راستای حفاظت از گونه‌های جانوری تمامی مراکز نگهداری حیوانات باید ضوابط لازم را رعایت کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری خانه ملت، «دکتر عبدالرضا عزیزی» با بیان اینکه اقدامات غیراصولی در مواجهه با حیات وحش آسیب دیده منجر به نابودی آنها می شود، تصریح کرد: گونه‌های وحشی به دلیل شرایط زیست محیطی خاص برای ادامه حیات باید در سلامت کامل باشند تا بتوانند شکار کنند، زیرا در صورت از بین رفتن عضوی ادامه بقا در طبیعت برایشان سخت می‌شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه دخالت های انسانی در عرصه های طبیعی زندگی حیات وحش کشور را به خطر انداخته، افزود: متاسفانه برخی از حیات وحش آسیب دیده بدون انجام اقدامات درمانی مناسب و بدون اینکه فضای مناسبی برای بازگشت به طبیعت داشته باشند در طبیعت رها و بر اثر بی توجهی جان خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه امکانات لازم و فضای استاندارد برای نگهداری از حیات وحشی که بر اثر کشتار شکارچیان یا تصادفات جاده ای مصدوم شدند در کشور وجود ندارد، افزود: در حالی که با ایجاد فضا و مرکز نگهداری استاندارد و مجهز می توان آنها را درمان و در طبیعت رها کنیم تا به خاطر نقض عضو جان خود را از دست ندهند.

عزیزی با انتقاد از شرایط اسفبار نگهداری از حیوانات در برخی باغ وحش های کشور، گفت: متاسفانه شرایط نگهداری از حیوانات در برخی از باغ وحش ها مطلوب نیست و هیچ نهادی نیز بر نحوه فعالیت آنها نظارتی ندارد در حالی که باغ وحش ها با مجوز شهرداری ها راه اندازی می شوند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری مرگ ببر و شیرهای باغ وحش ارم تهران بر اثر مشمشه، گفت: این حادثه به خاطر بی توجهی مسئولان ذی‌ربط اتفاق افتاد چرا که خوراندن گوشت الاغ باعث مرگ آنها شد، در حالی که شناخت کامل از نحوه تغذیه گونه های جانوری توسط مسئولان باغ وحش امری ضروری است.

رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، رعایت ضوابط و استانداردهای لازم را در مراکز نگهداری از حیات وحش لازم دانست و افزود: اکثر باغ وحش های کشور استانداردهای لازم را برای نگهداری از حیوانات ندارند و بدون توجه به ضوابط ساخته می شوند؛ لازم است در راستای حفاظت از گونه های نادر جانوری تمامی مراکز نگهداری حیوانات ضوابط و استاندارد های لازم را رعایت کنند.

نماینده مردم شیروان در مجلس نهم، بر ضرورت برخورد با باغ وحش های متخلف تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی از باغ وحش ها اصلا به فکر سلامتی حیوانات نیستند و فقط به درآمدزایی فکر می کنند.

وی ساماندهی باغ وحش های کشور را الزامی دانست و گفت: ساماندهی باغ وحش های کشور می تواند گامی موثر در حفاظت از گونه های نادر و حیوانات باشد.

عزیزی با انتقاد از آزار و اذیت حیوانات و اقدامات غیراصولی سیرک ها بر ضرورت جلوگیری از فعالیت آنها تاکید کرد و افزود: در حالی در دنیا آزار و اذیت حیوانات در سیرک ها منسوخ شده که فعالیت سیرک ها در کشور با مجوز سازمان محیط زیست که رسالت آن حفاظت از محیط زیست است انجام می شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: لازم است یکبار برای همیشه نحوه فعالیت سیرک‌ها تعیین تکلیف شده و نظارت کامل و جامعی بر فعالیت آنها صورت گیرد، به علاوه ضوابط سختگیرانه ای برای متخلفان اعمال شود.
 
 
نظر شما
ادامه