کد خبر: ۲۸۵۱۰

حکیم مهر - پس از ارسال نامه های اعتراضی دانشجویان دکترای دامپزشکی دانشگاه های آزاد کرج، آزاد ارومیه، آزاد شبستر، آزاد سنندج، آزاد گرمسار، آزاد بابل، آزاد شهرکرد، آزاد کازرون، علوم و تحقیقات، سراسری ارومیه و سراسری کرمان، جمعی از دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در نامه ای خطاب به «دکتر فرهادی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خواستار تجدید نظر در پذیرش دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی در شش واحد جدید دانشگاه آزاد اسلامی شدند.

به گزارش حکیم مهر، متن این نامه به شرح ذیل می باشد:
 

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

جناب آقای دکتر فرهادی

با عرض سلام و ادب

به استحضار می رساند در پی خبرهای منتشر شده از منابع مختلف مبنی بر اینکه شش واحد از دانشگاه آزاد اسلامی مشتمل بر بافت، قائمشهر، سبزوار، قم، میانه و چالوس تصمیم به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری عمومی دامپزشکی دارند، لازم است بدین وسیله از طرف جامعه دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد اعم از اساتید و دانشجویان این رشته نکات قابل تاملی را در حیطه اوضاع کنونی دامپزشکی کشور برای جنابعالی شرح دهیم.

 بر اساس گزارش مراکز آمار و پژوهش های مجلس شورای اسلامی و همچنین نظر جناب آقای دکتر تاجبخش چهره های ماندگار دامپزشکی، با توجه به جمعیت دامی سالانه به 350 تا 550 دانشجوی فارغ التحصیل مقطع دکتری عمومی دامپزشکی در سطح کشور نیاز است، حال آنکه در وضعیت کنونی بیش از بیست واحد آموزشی سراسری و آزاد اقدام به پذیرش سالانه 1700 دانشجو می نمایند و طبق خبر های رسیده از دانشگاه آزاد و اضافه شدن شش واحد فوق این رقم پذیرش دانشجو به بیش از 2000 نفر در سال افزایش یافته که چهار تا شش برابر ظرفیت مورد نیاز است که این امر نه تنها مشکلی را از مشکلات این رشته حل نمی کند، بلکه به مشکلاتی از قبیل نبود امکانات آزمایشگاهی، بیمارستانی و اساتید مجرب در بحث آموزش اضافه می کند. حاصل این روند پرورش دامپزشکانی ناتوان خواهد بود و در  بحث درمان و آموزش سبب تنزل سطح کیفی دامپزشکی شده و همچنین باعث به خطر افتادن بهداشت عمومی و امنیت غذایی می گردد. برآیند این ناتوانی علمی موجب ضعف در مقابله با بیماری های مشترک بین انسان و دام می شود.

از طرف دیگر کشور های پیشرو در امر دامپزشکی همچون استرالیا با دارا بودن حیات وحش غنی و جمعیت دامی بالا، تنها دارای 7 مرکز آموزشی است که این رقم حدود یک سوم آمار و ارقام در کشور ماست. نتیجه این پذیرش بی رویه دانشجو، افزایش یأس و نامیدی در بین دانش آموختگان  ایجاد کرده و از طرفی سالانه بر تعداد فارغ التحصیلان بیکار نیز در این رشته افزوده است و چهره این رشته را مخدوش ساخته و بحث مدرک گرایی در جامعه را رونق بخشیده است.

درخاتمه خاطر نشان می گردد که کارگروه دامپزشکی وزارت علوم نیز پذیرش دانشجو از طرف واحدهای آموزشی فوق را مردود اعلام کرده است.

در پایان از جنابعالی خواستاریم که با پیگیری های لازم و سریع از این روند جلوگیری به عمل آورید.

 

با سپاس و احترام فراوان

دانشجویان دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد

 

رو نوشت:

1- ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی دکتر میرزاده

2- ریاست محترم سازمان دامپزشکی کل کشور

3- اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی

4- ریاست محترم دانشگاه فردوسی مشهد

5- ریاست محترم دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی جهت اطلاع و پیگیری
 
 
خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه