کد خبر: ۲۸۵۳۳
محور این گفتگو تشریح پروژه‌های تعاونی مسکن سازمان نظام دامپزشکی و همچنین انتخابات شوراهای استانی سازمان نظام دامپزشکی می‌باشد ...
 
 

حکیم مهر: در ابتدا، ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، از شما خواهش می کنم با توجه به درخواست متعدد همکاران برای اطلاع رسانی در خصوص پروژه های تعاونی مسکن سازمان نظام دامپزشکی، کمی در این خصوص برایمان توضیح بفرمایید.

یکی از وظایفی که در قانون سازمان نظام دامپزشکی به آن اشاره شده است، انجام اقدامات رفاهی برای همکاران و اعضای سازمان می باشد که با حضور آقای دکتر صفری به ریاست سازمان نظام و تاکید شورای مرکزی بر فعالیت بیشتر سازمان در زمینه های رفاهی، پس از تعیین هیات مدیره صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام دامپزشکی، اقدامات زیادی در زمینه های رفاهی آغاز شد و با توجه به اینکه خیل عظیمی از همکاران ما از فارغ التحصیلان جوان می باشند، ضررت تهیه مسکن مناسب در اولویت احساس می شد؛ بر این اساس سازمان نظام اقدام به تشکیل تعاونی مسکن نمود.

البته خوشبختانه در دوره قبل شورای مرکزی در کلیه استان ها تعاونی های مسکن راه اندازی شده بود، ولی با مدیریت جدید ریاست سازمان نظام، تشکیل این تعاونی در نظام مرکز با تکیه بر استفاده از پتانسیل های موجود در بخش دولتی شکل گرفت.

از آنجایی که تعاونی های مسکن به دلیل طولانی شدن روند پروژه که گاهاً تا 5 الی 12 سال به طول می کشید، نتوانسته بودند رضایت نسبی همکاران را جلب کنند و از طرف دیگر به دلیل شرایط رکود حاکم بر بازار مسکن، با پیشنهاد ریاست محترم سازمان نظام دامپزشکی و هیات مدیره صندوق تعاون و رفاه سازمان، هیات مدیره تعاونی مسکن کار خود را با هدف خرید واحدهای آماده با شرایطی ارزان­تر و با شرایط پرداخت اقساطی به همکاران آغاز نمود.

پس از برگزاری چندین جلسه با حضور ریاست محترم سازمان، دکتر طاهری و مهندس دارابی و اینجانب به عنوان اعضای هیات مدیره صندوق تعاون و رفاه با مدیران بنیاد مستضعفان، سرانجام توافقنامه ای بین صندوق تعاونی مسکن سازمان نظام دامپزشکی و شرکت شهرسازی علوی (زیرمجموعه بنیاد مستضعفان) منعقد گردید که در فاز اول برای همکارانی که از وضعیت مالی بهتری برخوردار بودند پروژه ای 9 واحدی در محله قیطریه تهران در خیابان داد (یکی از بهترین محله های تهران) واگذار گردید و برای همکارانی که وضعیت مالی متوسطی داشتند، 51 واحد مسکونی آماده تحویل در بلوار فردوس تهران به مبلغ بیش از 241 میلیارد ریال خریداری و با شرایط پرداخت 40% نقد و 60% اقساط 30 ماهه در اختیار همکاران قرار گرفت که در تاریخ 23 آذرماه با حضور ریاست سازمان کلید واحدها تحویل همکاران گردید.

حکیم مهر: با توجه به اینکه تعدادی از همکاران از مبلغ بالای اقساط این واحدها گلایه داشتند، آیا برای پروژه های بعدی امکان پذیر است که طول مدت بازپرداخت اقساط افزایش یابد؟

مبلغ اقساط واحدها با توجه به متراژ متفاوت است، ولی در پروژه بلوار فردوس هدف این بود که همه همکارانی که نقدینگی کمتری دارند بتوانند مسکن مناسب خود را تهیه کنند، چون مبلغ واحدها از حدود 260 میلیون تومان شروع می شد که برای چنین واحدی حدوداً 110 میلیون تومان نقد و بقیه اش اقساط ماهانه 5 میلیون تومان بوده است. ما هم قبول داریم که این مبلغ ممکن است زیاد باشد، ولی باید به شرایط ویژه شهر تهران توجه کرد که در آن مسکن قیمت بسیار بالایی دارد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که 60% مبلغ خرید این آپارتمان ها که پرداختش بصورت قسطی است، فاقد کارمزد می باشد و همکاران بابت آن هیچ کارمزدی پرداخت نمی کنند، در صورتی که همکاران می دانند که پروسه دریافت تسهیلات خرید مسکن از بانک مسکن بسیار سخت و طولانی و آن هم با مبالغ محدود و پرداخت کارمزد بالا است. در واقع نباید به این مدل پرداخت به عنوان تسهیلات طولانی مدت نگاه کرد، بلکه نوعی شرایط پرداخت است که خرید را آسان می کند.

حکیم مهر: آیا همکاران می توانند علاوه بر استفاده از تسهیلات موجود (پرداخت 60% قیمت ملک بصورت اقساط)، از تسهیلات مسکن بانک مسکن هم استفاده نمایند؟

امکان دریافت وام مسکن از بانک مسکن برای این واحدها وجود دارد، ولی نه در ابتدای کار، بلکه بایستی پس از پایان اقساط و تسویه حساب با تعاونی مسکن سازمان نظام دامپزشکی، سند واحد را دریافت نموده و در آن زمان امکان اخذ وام بانک مسکن وجود خواهد داشت، زیرا بانک مسکن پرداخت وام را منوط به ترهین سند می کند.

با این وجود، توصیه ما به همکاران این است که بجای استفاده از وام بانک مسکن که مبلغ آن محدود بوده و بهره بالایی نیز دارد، از همین تسهیلات موجود استفاده نمایند.

حکیم مهر: اگر فردی تمایل باشته باشد که کل مبلغ واحد خریداری شده را بصورت نقدی پرداخت نماید، آیا بلافاصله قادر به دریافت سند رسمی خواهد بود؟

بله؛ کلیه همکارانی که تسویه حساب نمایند، جهت دریافت سند به دفترخانه اسناد رسمی معرفی می گردند.

حکیم مهر: آیا در حال حاضر، واحد آماده واگذاری موجود است؟

یکی از پروژه های جدید بلوار فردوس که تحویل آن در فروردین ماه است، 6 یا 7 واحد باقی مانده است که همکاران می توانند به سایت تعاونی مسکن مراجعه نموده و تقاضای خود را ارائه دهند. پروژه محله شیان نیز که دارای 7 واحد مسکونی است، به تازگی ثبت نام برای واگذاری آن آغاز شده است.

حکیم مهر: آیا پروژه های دیگری را برای آینده مدنظر دارید؟

شرکت تعاونی مسکن سازمان نظام دامپزشکی پروژه های متعددی را در دست بررسی دارد که دو مورد شاخص آن در تهران واقع در محله های زعفرانیه و سعادت آباد بوده و همچنین در استان مازندران، در شهرک نمک آبرود نیز تعدادی آپارتمان مسکونی در شرف مذاکره و مطالعه دارد. البته شرایط پرداخت همه این پروژه ها بصورت 40% نقد و 60% اقساط 30 ماهه بدون کارمزد می باشد.

حکیم مهر: آیا این امکان وجود دارد که در پروژه های آینده، سهم پرداخت نقدی کمتر شده و یا مبلغ باقی مانده با اقساط طولانی تری پرداخت شود، حتی اگر مقداری کارمزد به آن تعلق گیرد؟

قطعاً ما برای همکاران از هر تلاشی که بتواند شرایط بهتری بگیریم دریغ نمی کنیم، ولی باید واقعیت های اقتصادی کشور را در نظر داشت. آیا همین شرایط پرداخت در جای دیگر امکان پذیر است؟

حکیم مهر: به نظر می رسد، محله هایی که در آینده در دست مذاکره هست محله هایی گران قیمت و لوکس هستند. آیا فکری برای همکارانی که از نظر مالی دارای وضعیت پایین تری هستند، دارید؟

برای شهر تهران این دو مورد را بنده هم قبول دارم؛ البته این دو مورد در حال حاضر در حال مطالعه هستند و از نظر زمانی به عملیاتی شدن نزدیکتر هستند، ولی همزمان با این دو پروژه در حال بررسی مناطق مرکزی و غرب تهران از جمله منطقه 22 و گرمدره (بعد از پیکانشهر) هستیم که قیمت های مناسب تری داشته باشند.

البته در پروژه بلوار فردوس تهران، قیمت ها از متری  4-3 میلیون تومان شروع می شد و با این شرایط پرداختی که سازمان نظام دامپزشکی فراهم کرد و با توجه به قیمت بالای مسکن در تهران، قیمت مناسب و معقولی بود.

در پروژه نمک آبرود هم قیمت ها نسبتاً پایین است؛ متراژ واحدها 130 تا 170 متری خواهد بود و قیمت آن حدوداً متری 2 میلیون تومان پیش بینی می شود که با توجه به نوساز بودن و کیفیت ساخت واحدها و همچنین شرایط پرداخت مناسب آن، برای اقشار زیادی قابل استفاده می باشد.

حکیم مهر: به نظر می رسد فعالیت شما بیشتر در شهر تهران متمرکز شده است. ایا برای همکاران ساکن شهرستان ها هم برنامه ای دارید؟

ما در حال مذاکره با بخش های مختلف دولت، وزارت مسکن، شهرداری ها، بنیادها و ... هستیم و چنانچه همانند استان مازندران شرایطی وجود داشته باشد که در توان همکاران ما باشد و مناسب هم باشد، قطعاً اقدام خواهیم کرد، کما اینکه در شهرهای دزفول، مشهد و کرج پروژه هایی به ما معرفی شده که در حال رایزنی با همکاران شورای نظام استان های آن استان ها هستیم تا اگر مورد تایید بود، اقدام به اخذ قرارداد و واگذاری به همکاران نماییم.

 

حکیم مهر: از فرصت استفاده می کنم و چند سوال دیگر در زمینه های دیگر هم از شما می پرسم. یکی از سؤالاتی که بینندگان محترم حکیم مهر در نظرات خود زیاد مطرح می کنند، این است که علت تاخیر چند ساله برای برگزاری انتخابات شوراهای استانی سازمان نظام دامپزشکی چیست و چرا برگزاری آن این قدر به تاخیر افتاده است؟

به نکته خوبی اشاره کردید. یکی از نقاط ضعف و اشکالات سازمان نظام در حال حاضر، به تاخیر افتادن برگزاری انتخابات است که من باید کامل توضیح دهم که چرا این اتفاق افتاده است.

یکی از دلایلی که همکاران احتمالاً مطلعند، مشکلاتی است که در دولت دهم با دخالت غیرقانونی وزیر جهاد کشاورزی وقت برای سازمان نظام دامپزشکی ایجاد شد و همین باعث شد شورای مرکزی نزدیک به دو سال غیرفعال شود.

در دوره جدید، شورای مرکزی از بدو تشکیل بر برگزاری انتخابات تاکید داشته و بر این اساس مطابق ماده 16 قانون تاسیس سازمان نظام دامپزشکی، اقدام به تدوین آیین نامه تشکیلات شوراهای استانی و برگزاری انتخابات نمود که نزدیک به 8 ماه پیش آیین نامه جهت ابلاغ برای وزیر محترم جهاد کشاورزی ارسال گردید، ولی متاسفانه به دلیل عدم آگاهی برخی افراد در وزارت جهاد کشاورزی از قانون سازمان نظام دامپزشکی، موجب شد که ابلاغ این آیین نامه به تاخیر بیفتد که طی این مدت با پیگیری های شورای مرکزی و مکاتبات متعدد ریاست سازمان نظام دامپزشکی، از وزراتخانه خواستار ابلاغ این آیین نامه بودیم.

البته شورای مرکزی برای اینکه پروسه انتخابات به تاخیر نیفتد و به محض ابلاغ وزیر، روند برگزاری انتخابات آغاز گردد، اقدام به تعیین اعضا و دبیر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و نیز هیات اجرایی انتخابات نموده است و زمان انتخابات را اول مردادماه سال 95 تعیین نموده است.

حکیم مهر: آیا نمی شد که با همان آیین نامه قبلی انتخابات را برگزار می کردید که این امر مهم به تاخیر نیفتد؟

در طول دوره های گذشته و انتخابات های قبلی شوراهای استانی، نقایصی بود که توسط همکاران و همین همکاران شما در حکیم مهر قبلاً عنوان شده بود و با تجارب ارزشمندی که در گذشته در سازمان نظام موجود بود، لازم بود که نواقص آن اصلاح می شد. آیین نامه فعلی نقاط قوت بسیار زیادی دارد و در شورای مرکزی و کمیته تدوین آیین نامه ها و قوانین سازمان نظام دامپزشکی، ساعت ها بر روی آن کار کارشناسی شده است.

حکیم مهر: ممکن است درباره مواردی که در آیین نامه جدید تغییر یافته است، توضیح بیشتری دهید؟

به عنوان مثال در گذشته سهمیه ثابتی برای سایر رده ها در نظر گرفته نشده بود و همکاران سایر رده ها تنها در صورتی امکان انتخاب به عنوان عضو شورای استانی را داشتند که در رقابت بین کلیه کاندیداها شامل دکتران و سایر رده ها واجد احراز رای می شدند، در صورتی که در آیین نامه جدید سایر رده های دامپزشکی از بین خودشان 2 نفر را به عنوان عضو شورای نظام استان انتخاب می کنند و این زمینه مشارکت فعال تر آنان را فراهم می آورد.

یا به عنوان مثال در آئین نامه قبلی، شورای نظام دامپزشکی استان حق تعیین مستقیم رییس نظام استان را نداشت و 3 نفر را به نظام مرکز معرفی می کرد و رئیس سازمان نظام دامپزشکی بود که آن را از بین این 3 نفر انتخاب می کرد، در حالی که در آیین نامه جدید، خود شورای نظام دامپزشکی استان مستقیماً رئیس شورای استانی را انتخاب خواهد کرد.

یکی دیگر از اشکالات آیین نامه قبلی این بود که تعداد اعضای شورای نظام دامپزشکی کلیه استان ها با یکدیگر برابر بود، مثلاً استان تهران که 5000 نفر عضو سازمان نظام دامپزشکی دارد، 8 نفر عضو شورای استان داشت و استان هرمزگان با 300 نفر عضو هم 8 نفر عضو شورای استان داشت که در عمل مشکلات زیادی را ایجاد می کرد. در آیین نامه جدید، تعداد اعضای شورای هر استان متناسب با جمعیت اعضای سازمان نظام دامپزشکی در آن استان ها خواهد بود (بین 7 تا 11 نفر است).

یکی دیگر از تغییرات آیین نامه جدید این است که مشکل حضور نیمه وقت رؤسای شورای نظام استان ها در محل نظام استان که مشکلات زیادی را برای مراجعین ایجاد می کرد، حل شده است و در آیین نامه جدید الزام وجود دارد که رئیس نظام دامپزشکی استان، حتماً باید بصورت تمام وقت در محل شورا حضور داشته باشد.

ما امیدواریم که با پیگیری های رئیس محترم سازمان نظام دامپزشکی، آیین نامه جدید بزودی ابلاغ شود.

حکیم مهر: خیلی از همکاران انتقاد می کنند که حضور پر رنگ اعضای انتصابی و دولتی در شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی موجب شده است که شورای مرکزی سازمان نظام نماینده واقعی بخش خصوصی نباشد و در واقع به شورایی شبه دولتی تبدیل شده است. آیا امکان تغییر قوانین برای حل این مشکل وجود دارد؟

به نکته خوبی اشاره کردید. متاسفانه یکی از مشکلات اساسی و ساختاری سازمان نظام دامپزشکی، ترکیبی است که در سال 1376 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و تنها راهکار حل این نقیصه، اصلاح این قانون می باشد.

سازمان نظام پزشکی نیز در سال 79 یا 80 قانون مربوطه را اصلاح کرد و تعداد اعضای انتصابی خود را کاهش و تعداد افراد انتخابی را افزایش داد؛ ما نیز در دوره قبلی شورای مرکزی پیش نویس طرح اصلاح قانون تاسیس سازمان نظام دامپزشکی را آماده کردیم که به تازگی در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده است تا ان شاءالله پس از بررسی نمایندگان، این نقیصه نیز اصلاح گردد.

حکیم مهر: از شما به خاطر وقتی که در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزاریم.
 
 
نظر شما
ادامه