کد خبر: ۲۸۵۴۶
 

چگونه یک جوجه حدود وزنی 40 گرم ظرف مدت کوتاهی (40-50) روز به حدود 60 برابر وزن خود و تبدیل به یک مرغ حدود 5/2 کیلو گرمی برسد؟

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان سمنان، «دکتر محمد سعیدی» مدیر کل دامپزشکی استان سمنان در مصاحبه اختصاصی با روزنامه ایران گفت: در کشور و اساسا در کل استان سمنان به هیچ عنوان از هورمون برای افزایش وزن مرغ استفاده نمی شود.

دکتر محمد سعیدی در ادامه با بیان این که امروزه در صنعت طیور با توجه به تحقیقات گسترده ای که در زمینه ژنتیکی انجام می شود و با انتخاب نژاد های برتر گوشتی و با مدیریت و تغذیه مناسب و همچنین استفاده از جیره های غذایی با انرژی بالا، امکان این افزایش رشد به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: با عنایت به نظارت کامل و مستمر اداره کل دامپزشکی بر کلیه مراحل پرورش، تولید، توزیع و عرضه گوشت مرغ، مصرف کنندگان می توانند با آرامش خاطر از آن استفاده کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان از طرح پایش باقیمانده آنتی بیوتیک و فلزات سنگین در مرغداریهای استان خبر داد و گفت: این طرح به طور مستمر توسط اداره کل دامپزشکی در حال اجرا است و تا کنون هیچ ردی از باقیمانده هورمونها در گوشت مرغ مشاهده نشده است.

دکتر سعیدی گفت:با توجه به هزینه های بالای تولید هورمون ها و عدم به صرفه بودن استفاده آن و قیمت تمام شده مرغ استفاده از آن به هیچ وجه برای مرغداران صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به مطالب گفته شده در بالا تصریح کرد: با توجه به نظارت های انجام شده به طور قطع می توان گفت که از هیچگونه هورمونی جهت رشد در صنعت طیور استفاده نمی شود.

وی در ادامه برای آرامش خاطر مصرف کنندگان گفت: مصرف کنندگان می توانند با خیال راحت از فراورده های دامی از جمله مرغ استفاده کنند، چرا که در کشتارگاه مجاز و قانونی و تحت نظر دامپزشکان کشتار و تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور بسته بندی، توزیع و عرضه می شوند.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه شبهه و شایعه پیش آمده مبنی بر هورمونی بودن مرغ از کارگران واحدهای مرغداری و دامداری ها پخش شده است، گفت: بسیاری از کارگران واحد های مرغداری و دامداریها به دلیل عدم آشنایی با مواد افزودنی خوراک دام و طیور، بیشتر افزودنی های غذایی را به نام هورمون می شناسند و این موضوع را در مراودات خود با سایر افراد به آنها منتقل می کنند.

سعیدی با اشاره به اینکه دلیل اصلی افزایش بسیار زیاد سرعت رشد جوجه های گوشتی، به کار گیری تغذیه صحیح و مناسب است، گفت: رعایت اصول بهداشتی و از همه مهمتر اجرای برنامه های اصلاح نژادی در طی سالیان دراز است.

وی در ادامه به افتتاح 5 طرح در دهه مبارک فجر خبر داد و گفت: 3 شرکت پخش دارو با همکاری بخش خصوصی در دهه فجر کار خود را اغاز می کند.

دکتر سعیدی گفت: شرکت پخش و بسته بندی تخم مرغ در سمنان و شرکت کشتارگاه طیور گلچین در سمنان همزمان با دهه فجر افتتاح می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان افزود:  در 12 ماه گذشته حدود 10 واحد مرغداری پایش آنتی بیوتیک غیر مجاز دارویی شده است و از این بین 3 واحد از آنها خلاف قانون رفتار کرده اند و با آنها برخورد کرده ایم.

دکتر سعیدی در ادامه گفت: تا زمانی که اثرات دارویی مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک از بدن آنها دفع نشده، اجازه کشتار به آنها داده نشده است.

وی تصریح کرد: مردم با خیال آسوده از هر مغازه مجوز داری می توانند مرغ سالم تهیه کنند.

وی در ادامه گفت: بهترین وزن مرغ خوراکی 1800 گرم است، چون اگر وزن مرغ بالا باشد، هم استخوان بندی مرغ بزرگتر هست، هم از نظر فیبر و چربی میزان بالاتری را شامل می شود و برای بدن مضر است.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه در طرح همیار دامپزشک در استان سمنان در حال اجرا است، بیان کرد: 34 روستای هدف شامل این طرح می شوند. افرادی که به عنوان همیار دامپزشک انتخاب می شوند بعد از گذراندن مراحل آموزشی در رابطه با بیماریهای دام ها و حتی بیماری های مشترک بین دام و انسان، به روستاییان در امر تولید گوشت خام و فرآورده های دامی کمک می کنند.

سعیدی گفت: وظیفه یک همیار دامپزشک آگاه کردن مردم روستا به ویژه زنان از بیماری های دام و انجام واکسیناسیون دام و ارتقاء سطح دانش روستاییان می باشد. در دهه فجر این طرح آغاز شده و در حال حاضر برای 34 نفر کارت همیار دامپزشک صادر شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان در رابطه با نسبت صادرات سال گذشته با سال 94 گفت: 40 درصد صادرات ما در زمینه دام و طیور افزایش یافته است.

دکتر سعیدی گفت: تا پایان سال 1393 مقدار 7.7 میلیون دلار از دام و فرآورده های دامی چه خوراکی و چه غیر خوراکی از استان صادر شده است ولی در سال 1394 در 10 ماهه اول سال نزدیک به 5/9 میلیون دلار صادرات داشته ایم و این در حالی است که هنوز تا پایان سال تقریبا دو ماه باقی است و این رقم افزایش می یابد.
 
 
نظر شما
ادامه