کد خبر: ۲۸۵۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

ویروس زیکا که چندی است در کشورهای گرمسیری و اروپایی مشاهده شده است، در ایران منبعی ندارد؛ مگر آنکه به‌دلیل رعایت نکردن گردشگران و مسافران به کشورهای گرمسیری به کشور وارد شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره ویروس زیکا و خطرات احتمالی آن در کشور گفت: خوشبختانه پشه آئدس که ناقل ویروس زیکا است و افراد را از طریق گزیدگی مبتلا به این ویروس می‌کند، در کشور نداریم، زیرا این پشه در مناطق استوایی و نیمه‌استوایی وجود دارد و منبع اصلی آن میمون است.

 «دکتر آراسب دباغ‌مقدم» افزود: کشور ما جزو مناطق گرمسیری جهان محسوب نمی‌شود و این نوع پشه در مناطق استوایی که رطوبت و حرارت بالایی دارد، موجود است.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای آفریقایی که جمعیت میمون‌ها زیاد است، خط انتشار و اشاعه چنین بیماری دیده می‌شود.

باغ‌وحش‌ها نگران ویروس زیکا باشند، البته نه در ایران

رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران ادامه داد: در حیات وحش ایران که مسئولیت آن با سازمان حفاظت محیط زیست است، احتمال خیلی کمی وجود دارد که این پشه بتواند درگیری‌هایی را به‌وجود آورد و اگر هم درگیری به‌وجود آید، باغ‌وحش‌ها باید نگران باشند.

دباغ‌مقدم تصریح کرد: به مسافرانی که قصد سفر به کشورهای گرمسیری همچون تایلند، اندونزی و مالزی را دارند، توصیه می‌شود که در مقابل این پشه خود را مصون کنند، زیرا تنها عاملی که در شرایط حاضر ممکن است بروز و گسترش این بیماری در ایران را موجب شود، مسافرانی هستند که به این کشورها سفر می‌کنند.

وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر جای هیچ‌گونه نگرانی در کشور وجود ندارد و مردم نباید از پشه موجود ترسی داشته باشند.

گفتنی است، چندی است که شیوع ویروس زیکا در بخش‌هایی از قاره آمریکا نگرانی‌های بین‌المللی را درباره این بیماری و ارتباط آن با عارضه مادرزادی میکروسفالی به‌دنبال داشته است، اما نکته آنکه شیوع ویروس فوق به جمعیت پشه‌های ناقل آن وابسته است و در سراسر قاره آمریکا گسترش داشته و در تعداد قابل توجهی از کشورهای گرمسیری، این ویروس مشاهده شده است و بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت برآورد شده است که در سال 2016 میلادی در سراسر جهان سه تا چهار میلیون نفر از مردم به این ویروس مبتلا شوند.

لازم به ذکر است، علائم این بیماری که از هر پنج نفر تنها در یک نفر بروز می‌کند، شامل تب، درد مفاصل و ماهیچه‌ها و التهاب ملتحمه است و علاوه بر آن بروز عارضه میکروسفالی به نوزادان مربوط است و ممکن است سندروم‌های مربوطه را ایجاد کند و در بزرگسالان نیز منجر به بیماری‌های عصبی شود که البته هنوز این ادعا ثابت نشده است.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
0
0
بهتر ایشان درباره این موضوع اظهار نظر قطعی نکنند.

هر احتمالی به علت تغییرات اب و هوایی وجود دارد به ویژه بدنبال پدیده ال نینیو

در ایران پشه های جنس آئدس نیز وجود دارند

و احتمال ورود پشه آلوده از طریق محوله های تجاری و کالاها نیز وجود دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
0
0
دوستان بهتره به جای کلمه آئدس از کلمه آ ایدز استفاده کنن که خواندن و تلفظ آن ساده تر است
نظر شما
ادامه