کد خبر: ۲۸۵۷۲
استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
«دکتر محمدعلی راد» افزود: در گذشته و در توسعه آموزش عالی قرار بود که تنها 10 دانشکده دامپزشکی در کشور راه‌اندازی شود ...
 
 

حکیم مهر - امروز 25 بهمن مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد تأسیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار و بر لزوم احیاء شورای تخصصی آموزش دامپزشکی برای سیاست‌گذاری این رشته در سطح کشور تأکید شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر منصور میاحی» رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد تأسیس این دانشکده که امروز 25 بهمن در تالار اجتماعات این دانشکده برگزار شد، با اشاره به سابقه و اهمیت دانشکده دامپزشکی اظهار کرد: این دانشکده در سال 53 در دانشکده کشاورزی دانشگاه راه‌اندازی شد که در ابتدا پذیرش در مقطع لیسانس بود اما اکنون دارای چهار گروه فعال و 488 دانشجو است که از این تعداد 322 دانشجو در دوره دکتری در حال تحصیل هستند و 14 رشته دکتری تخصصی در دانشکده وجود دارد.

وی افزود: تعداد دانش‌آموختگان این دانشکده از ابتدای تأسیس تا کنون 1300 نفر است که از این تعداد 852 مرد و 448 نفر زن هستند؛ همچنین دانشکده دامپزشکی دارای 59 عضو هیأت‌علمی است.

رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای برگزاری آیین بزرگداشت چهلمین سالگرد تأسیس این دانشکده، تصریح کرد: در این مراسم به دنبال آن هستیم تا از افرادی که در طول عمر دانشکده زحمات و تلاش‌هایی داشته‌اند، قدردانی کنیم؛ در این مدت 9 نفر مدیریت دانشکده را برعهده داشتند که از این میان سه تن از رؤسای دانشگاه نیز از میان رؤسای دانشکده بوده‌اند.

میاحی گفت: دانشکده دامپزشکی یکی از بهترین دانشکده‌های دانشگاه شهید چمران و نسبت دانشجو به استاد در این دانشکده 7.2 است؛ در استان علی‌رغم این‌که همه فکر می‌کنند که تنها ظرفیت گاز و نفت در آن وجود دارد اما مزیت‌های بسیار دیگری نیز در آن وجود دارد که از جمله آن می‌توان به رتبه پنجم تولید گوشت سفید در کشور و قطب تولید ماهی‌های گرمابی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در استان تولید و پرورش ماهی‌های خاویار نیز با موفقیت‌هایی همراه بوده است و امیدواریم استان بتواند به‌عنوان صادرکننده خاویار پرورشی نیز مطرح شود. همچنین خوزستان پس از آذربایجان غربی دومین استان از لحاظ جمعیت گاومیش است و به همین دلیل قطب علمی بهداشت و بیماری‌های گاومیش در این دانشکده تأسیس شد.

رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: قدمت چهل ساله دانشکده موجب شده است که اعضای هیأت‌علمی متبحر و مجربی در این دانشکده فعالیت کنند؛ هیأت‌علمی دانشکده در سطح کشور از جایگاه علمی بالایی برخوردار هستند و امیدواریم از این ظرفیت‌ها برای حفظ جمعیت دامی کشور و تولید واکسن و کیت‌های تشخیصی استفاده شود.

میاحی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی و ارتباط با صنعت، گفت: قراردادهایی با مؤسسه رازی منعقد شده که از سال آینده به مرحله اجرا خواهد رسید.

همچنین در این مراسم «دکتر منصور سیاری» رییس پیشین دانشکده دامپزشکی و دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: این مراسم تقدیر از چهل سال تلاش، خلوص و زحمات همه دست‌اندرکاران دانشکده در زمینه آموزش، تحقیق و پژوهش است. جای این‌گونه برنامه‌ها در دانشگاه‌های ما خالی است زیرا برگزاری این مراسم‌ها موجب تجدیدروحیه می‌شود و می‌توان این روحیه را به نسل جدید انتقال داد.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های علمی و ارتباطات بین‌المللی گفت: ضرورت دارد دانشگاه‌ها در مرحله پسابرجام با مراکز علمی‌، بین‌المللی و دانشگاه‌های معتبر جهان ارتباط پیدا کنند و دوره پسابرجام فرصتی برای توسعه فعالیت علمی باشد.

همچنین در این مراسم «دکتر ناصر حقوقی‌راد» رییس اسبق دانشکده دامپزشکی دانشکده شهید چمران اهواز و استاد پیشکسوت دامپزشکی، اظهار کرد: بسیار خرسندم که چهل سال از عمر این دانشکده گذشت و مایه خوشحالی است که در طول این مدت شاهد راه‌اندازی رشته‌های دکتری تخصصی بودیم.

وی ادامه داد: موفقیت‌ها همیشه به وجود همکاران خوب بستگی دارد؛ در مسیر عمر دانشکده همکاران بسیاری در دستیابی به این موفقیت‌ها تأثیر داشته‌اند.

همچنین در این مراسم «دکتر محمدعلی راد» استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، با اشاره به سابقه دامپزشکی در کشور و جهان، اظهار کرد: در جوامع اولیه بشری و حتی غارنشینی، پزشک و دامپزشک وجود داشت و در میان ملل مختلف از جمله ایران طب انسانی و دام از یک اهمیت برخوردار بوده است.

وی افزود: دامپزشکی در ایران به زمان زردشتیان باز می گردد و پس از اسلام نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. تألیف‌ها و کتاب‌های بسیاری در این خصوص تدوین شده است که مهم‌ترین اثر مسلمانان از "ابن ابی جزام" است.

این استاد پیشکسوت دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران تصریح کرد: نخستین مدرسه دامپزشکی تحت عنوان مدرسه علوم بیطاری در سال 1292 راه‌اندازی و پس از آن دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در سال 1311 و پیش از راه‌اندازی این دانشگاه تأسیس شد؛ نخستین گروه از دانش‌آموختگان این دانشکده نیز در سال 1316 فارغ‌التحصیل شدند که تعداد آن‌ها 13 نفر بود.

وی با بیان این‌که باید در بدنه آموزشی حضور فعالی داشته باشیم گفت: در گذشته و در توسعه آموزش عالی قرار بود که تنها 10 دانشکده دامپزشکی راه‌اندازی شود، به همین جهت اکنون سازمان نظام دامپزشکی و مؤسسه تحقیقاتی رازی باید در سیاست‌گذاری آموزش این رشته حضور داشته باشند تا بتوان بر حسب نیاز برنامه‌ریزی آموزشی را انجام داد.

راد اظهار کرد: عرصه حرفه‌ای دامپزشکی بسیار وسیع است و نباید نگرانی برای فارغ‌التحصیلان ایجاد کرد. البته باید ضابطه‌مند عمل کرد و هر کسی در جایگاه خود اقدام کند؛ متولی آموزش دامپزشکی وزارت علوم است و سازمان نظام پزشکی اکنون نیاز به بازرس دارد. الزامی نیست که این بازرس دارای مدرک دکتری باشد و می‌تواند کاردان یا کارشناس باشد.

این استاد پیشکسوت دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران، گفت: باید شورای تخصصی آموزش دامپزشکی احیا شود تا بتوان بسیاری از امور را حل کرد. کسب مهارت حرفه‌ای و کافی در زمینه‌ای که دانشجویان به آن علاقه دارند و همت و تلاش ضامن موفقیت دانش آموختگان این رشته است.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از تعدادی از اساتید پیشکسوت، رؤسای پیشین و کارکنان این دانشکده شامل شامل دکتر غلامحسین خواجه، ناصر حقوقی‌راد، محمدعلی راد، محمود جمشیدیان، لیلی نبوی، فریدون وشگینی، رجبعلی باستانی، منصور سیاری، حسن مروتی، مهدی خلج، بهروز یاسمی، حمید کهرام، ندا شفیعی، صادق رهدار نسب، حمید زلکی، بهنام پاسدار، سعید غلیم‌پور، علیرضا کاظمی‌ممبینی، عاطفه گشتاسبی، مجید عاجلی و زهرا جلودار با اهدای لوح تقدیر شد.
 
 
نظر شما
ادامه