کد خبر: ۲۸۵۸۵
 

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با تأکید بر اینکه اقتصاد دستوری راه به جایی نمی برد، گفت: توجه به بخش خصوصی تنها به حرف وهمایش محدود شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نشست هم‌اندیشی تولیدکنندگان خوراک دام، طیور و آبزیان امروز (دوشنبه 26 بهمن ماه) با حضور و سخنرانی «کاظم جلالی» رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

کاظم جلالی در این نشست که با حضور محسن جلال‌پور رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی، علی‌اکبر مهرفرد قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی، عباس رجایی رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، مجید موافق قدیری رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان، حسین صفایی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور و جمعی از فعالان بخش خصوصی تولیدکنندگان خوراک دام، طیور و آبزیان برگزار شد، با اشاره به مشکلات کشور به ویژه در بخش کشاورزی، گفت: یکی از دلایل بروز مشکلات اقتصادی به دلیل عدم حرکت درست در عرصه اقتصاد است از همین‌رو اقتصاد ناسالمی داریم.

وی بروز مشکلات اقتصادی را یک چرخه تکراری دانست و تصریح کرد: یکی از مسائل اصلی که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد جلوگیری از تکرار مشکلات اقتصادی با استفاده از ابزارهای علمی و کارآمد اقتصادی است که حصول این نتیجه با استفاده از توانمندی بخش خصوصی و تجارب آنها امکان‌پذیر می‌شود.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، با ابراز تأسف از اینکه بخش‌ خصوصی در کشور جدی گرفته نمی‌شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه توجه به بخش‌ خصوصی تنها در حرف و برگزاری همایش خلاصه شده است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی خود مشکلاتش را حل می‌کند، تأکید کرد: متأسفانه سیاستگذاران در زمینه بخش خصوصی به دنبال تولی‌گری هستند و هربار نیز محدوده آن را افزایش می‌دهند و این مختص دولت و وزارتخانه خاصی نیست چراکه ساختار اقتصادی مشکل دارد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، توضیح داد: باید مسئولان به این نتیجه برسند که تشکل‌ها و انجمن‌ها می‌توانند خودشان را اداره کنند و باید تا جایی که ممکن است کارها را به مردم واگذار کنیم.

وی با اشاره به وجود مشکل فساد در کشور، یادآور شد: متأسفانه فساد دامن‌گیر سیستم کشور شده است و باید برای رفع آن سازوکاری جدی اندیشیده شود.

جلالی در ادامه با اشاره به حضور هیأت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، تصریح کرد: یکی از مؤلفه‌هایی که سرمایه‌گذاران برای حضور در ایران مورد ارزیابی قرار می‌دهند شاخص فساد است.

وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان به ویژه در حوزه تولید محصولات کشاورزی و دامی، گفت: باید به این جمله اعتقاد داشته باشیم که اقتصاد دستوری راه به جایی نمی‌برد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یکی از مشکلات کشور را غلط بودن آمارها دانست و توضیح داد: مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش‌ کشاورزی با تهیه گزارشی نشان داد که تقریباً تمام آمارهای ارائه شده در این حوزه که قرار است حوزه خودکفایی باشد با مشکل روبرو بود.

وی افزود: دولت یازدهم به دلیل سیاست‌های اشتباهی که در سال‌های گذشته اجرا شد در شرایط فعلی با مشکلات زیادی روبرو است.

جلالی با اشاره به آمارهای موجود در بخش کشاورزی تصریح کرد: متأسفانه این آمارها بیانگر آن است که با سرعت به سمت وابستگی در بخش کشاورزی حرکت می کنیم.

وی ادامه داد: در پایان دولت هشتم میزان واردات محصولات کشاورزی 4 میلیارد و 200 میلیون دلار بود که پس از 8 سال دولت نهم و دهم این رقم به 15 میلیارد و 700 میلیون دلار رسید.

جلالی توضیح داد: شرایط سیاستگذاری حاکم بر بخش کشاورزی و به‌ویژه در بخش دام و طیور، همراه با سیاست‌های تعرفه‌ای و پولی کشور، به کاهش مزیت رقابتی تولید محصولات دامی در کشور منجر شده است.

وی افزود: متأسفانه تلاش برای ایجاد ثبات نسبی در قیمت‌ها از طریق واردات، فرصت تأمین غذا از منابع داخلی و دغدغه‌های امنیت غذایی و خودکفایی را به مخاطره انداخته است.

جلالی تصریح کرد: نبود قاعده‌مندی در سیاست‌های تجاری و عدم پیوند بین سیاست‌های تولید و تجارت، زندگی بخش وسیعی از فعالان عرصه دام و طیور در بخش کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده است.

وی افزود: فقدان آمارهای قابل اتکا در بخش تولید و تعارض بین آمارهای دستگاه‌های متولی، امکان برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسب را سلب و راه را برای اعمال سیاست‌هایی باز کرده‌اند که در بلندمدت به بدتر شدن اوضاع منجر می‌شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: روند واردات محصولات کشاورزی به ویژه در بخش دام و طیور بسیار نگران کننده است چراکه به از دست دادن اشتغال در این بخش منتهی می‌شود.

وی تأکید کرد: در مرکز پژوهش‌های مجلس با تهیه و تدوین گزارش‌های کارشناسی و پژوهشی به دنبال تعیین و بررسی مشکلات تولیدکنندگان کشاورزی به ویژه در بخش دام و طیور و خوراک آنها هستیم، اما باید به این نکته توجه داشت که با اقتصاد زیرزمینی و رانتی نمی‌توان به نتایج مثبت در اقتصاد دست یافت.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان با اشاره به سازوکارهای سایر کشورها در کاهش فساد در اقتصاد، خاطرنشان کرد: باید با اقتصاد سیستماتیک، فساد در اقتصاد را کاهش داد.

شایان ذکر است مسئولان و حاضران در این نشست پیشنهادها و راهکارهای رفع مشکلات تولیدکنندگان خوراک دام، طیور و آبزیان کشور را ارائه کردند.
 
 
نظر شما
ادامه