کد خبر: ۲۸۵۹

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی مازندران و کردستان

 

نظارت بهداشتی دامپزشکی مازندران بر فرآورده های خام دامی در سه ماهه اول سال

 
معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان مازندران از کشف و معدوم شدن 5/6765 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در سه ماهه نخست امسال در استان خبر داد.
دکتر رسولی زاده در سخنانی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال 211 هزار و 18 بازدید نظارت بهداشتی بر مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های دامی در استان صورت گرفته است، بیان داشت: 608مورد غیر بهداشتی از این بازدیدها گزارش شد که 138پرونده به مراجع قضایی ارجاع شده است.
وی از انجام عملیات بازرسی و نظارت بر کشتار 58 هزار و 72 راس انواع دام در استان طی سه ماهه اول سال جاری خبر داد و افزود: به منظور جلوگیری از بیماری ها  بر کشتار 11میلیون و 965 هزار قطعه طیور نیز نظارت بهداشتی صورت گرفته است.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه 108 هزار و 118 قطعه طیور به دلیل بهداشتی نبودن در استان ضبط و معدوم شده است، اظهار داشت: در راستای جلوگیری از بیماری شاربن در سه ماهه نخست امسال 705 هزار و 271 راس دام بر علیه بیماری شاربن در استان واکسینه شدند.
وی به انجام واکسیناسیون 4 هزار و 924 راس دام علیه بیماری تب مالت در استان اشاره کرد و گفت: در راستای مبارزه با این بیماری مشترک بین انسان و دام از 2 هزار و 986 راس گاو شیری نیز خون گیری در سال جاری انجام شده که هیچ موردی از آلودگی مشاهده نگردید.
رسولی زاده گفت: در زمینه مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام که بیماری هاری از شایع ترین آنهاست 2672قلاده سگ در سال جاری واکسینه شدند.وی با اشاره به وجود حدود 2 میلیون راس گوسفند و بز و حدود 600 هزار راس گاو و گوساله در استان، تصریح کرد: ازابتدای امسال همچنین 7 هزار و 838 راس گاو و گوساله برای شناسائی بیماری سل مورد آزمایش قرار گرفتند.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی مازندران جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام وحمل و نقل دام غیر مجاز را به منظور جلوگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام را از شهروندان خواستار شد و گفت: بدون همراهی و کمک مردم و سایر دستگاه های ذیربط مبارزه با این بیماری ها امکان پذیر نخواهد بود.

 

----------------------------------

 

واکسیناسیون بیش از 5/2 میلیون نوبت سر دام سبک و سنگین در استان کردستان در سه ماهه اول 89
 
تامین گوشت سالم و بهداشتی بعنوان شاخص پیشرفت و توسعه دامپزشکی در هر استان در گرو پیشگیری از شیوع و مهار بیماریهای واگیر دام است.
تولید بیش از 5300 تن گوشت قرمز و سفید با نظارت بازرسین دامپزشکی در سه ماهه اول 89 در کشتارگاههای استان کردستان مو ید حرکت در راستای توسعه و گسترش دامپزشکی در استان می باشد.
دکتر مخدوم مدیر کل دامپزشکی کردستان اعلام کرد: دامپزشکی کردستان با همکاری و مشارکت بخش غیر دولتی در سه ماهه اول 89 در سطح روستاها و دامداریهای استان اقدام به مایه‌کوبی بیش از 5/2 نوبت سر دام سبک و سنگین نموده است.
وی با اشاره به مرزی بودن استان کردستان، شناسایی کانون های بیماریزای دام را از اولویتهای خاص و مهم برشمرد. 
دکتر مخدوم در ادامه گفت: دامپزشکی کردستان با تشخیص بموقع کانون های بیماری دام و اقدام سریع و مناسب در جهت پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری مانع از انتشار آن  و ضرر و زیان اقتصادی  به دامداران شده است.
اجرای عملیات وسیع واکسیناسیون بیماریهای واگیر دام شامل بیماری تب برفکی با 530 هزار راس بز و گوسفند و 66هزار و 800 راس گاو، شاربن گاو،گوسفند و بز570 هزار راس، آبله گوسفند و بز564  هزار راس، آنترو توکسمی گوسفند و گاو 752 هزار راس، شاربن علامتی گوسفند و گاو8300 راس، قانقریا واگلاکسی 24 هزار راس در کنترل بیماریهای مشترک انسان و حیوان با خونگیری و تست 5826 راس گاو به منظور تشخیص بیماری تب مالت و سل و انجام تست ما لئین برای 434 راس تک سمی و مبارزه با کیست هیداتید و هاری در درمان و مایه کوبی 1716 قلاده سگ گله از اقدامات لازم و پیشگیرانه دامپزشکی کردستان در طی سه ماه گذشته بوده است.

 

نظر شما
ادامه