کد خبر: ۲۸۶۲۰
 

رئیس شبکه دامپزشکی خلخال گفت: با اجرای طرح پایلوت نمونه برداری بیماری اگالاکسی دام سبک در خلخال، شاخص پیشگیری از شیوع این بیماری در بین دام های این شهرستان 90 درصد افزایش می یابد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن سعیدی» روز پنجشنبه در کارگاه آموزشی یافته های کشاورزی و دامداری خلخال افزود: بیماری اگالاکسی گوسفند و بز یک بیماری بومی استان اردبیل بوده و دامپزشکی استان برای ساخت واکسنی مناسب برای مقابله با این بیماری دو سال پیش شهرستان خلخال را به عنوان پایلوت نمونه برداری از دام های مبتلا به این بیماری انتخاب کرد.

وی اضافه کرد: سویه های نمونه برداری شده از دام های آلوده به این بیماری در طول دو سال برای ساخت واکسن جدید و متناسب با باکتری های بومی دام های استان اردبیل به انستیتو رازی تنها مرکز ساخت واکسن و سرم بیماریهای دام کشور ارسال شد.

سعیدی اظهارداشت: واکسن های موجود بر اساس سویه های 40 سال پیش تهیه و در اختیار دامداران منطقه گذاشته می شد، اما با ساخت واکسن بر اساس سویه های نمونه برداری شده جدید سطح پیشگیری از این بیماری بومی گوسفند و بز در دام های موجود استان تا میزان 90 درصد افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه بیماری اگالاکسی یک بیماری مشترک انسان و دام نیست ولی خسارت سنگینی بر دامداران وارد می کند، افزود: سقط جنین، لنگش، ورم پستان، چشم درد و تلفات بره و بزغاله از عوارض شایع این بیماری در بین دام های سبک است.

به گفته وی، برخلاف بیماری تب برفکی که در طول یک ماه از گله دام حذف می شود، بیماری اگالاکسی به مدت پنج سال در کانون های دامداری و در بدن دام ماندگاری دارد.

سعیدی گفت: اکثر دامداران خلخال ابتلای دام های سبک خود به این بیماری را به دامپزشکی گزارش نمی کنند ولی به طور میانگین 40 درصد از دام های این شهرستان همه ساله مبتلا به این بیماری بومی گوسفند و بز می شوند.

رییس دامپزشکی خلخال با اشاره به بالا بودن قیمت واکسن این بیماری گفت: با توجه به اینکه دامداران خلخال بدلیل بار مالی استقبال مناسبی از واکسینه دام های خود در مقابل این بیماری نمی کنند، با ساخت واکسن جدید و حذف میکرب از بدن دام خسارات این بیماری در بین دام های سبک استان در آینده به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

در این کارگاه یک روزه که همزمان با هفته انتقال یافته های کشاورزی در محل مدیریت جهاد کشاورزی و با شرکت بیش از 70 نفر از دامداران خلخال برگزار شد، راهکارهای مناسب پرورش گوسفند و بز و نحوه شناخت بیماریهای دام سبک از سوی کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان اردبیل برای شرکت کنندگان تشریح شد.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.
 
 
نظر شما
ادامه