کد خبر: ۲۸۶۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
احمد بحری

احمد بحری (محیط بان) در زیست بوم نوشت:

چند روز پیش توسط یکی از دنبال کنندگان صفحه ام در اینستاگرام کلیپی از حیوان آزاری چند نفر به دستم رسید. این کلیپ مشمئز کننده و دهشتناک آن چنان قلب هر بیننده ای را به درد می آورد که تصمیم گرفتم در آستانه انتخابات در معرض دید عموم قرار داده تا این فرصت برای اعلام مواضع کاندیداهای مجلس دهم فراهم شود.

دراین کلیپ چند ثانیه ای یک مرد میانسال در عین قصاوت قلب یک سگ را از گوش هایش گرفته و چندین بار به بدنه خودروی باری خود می کوبد و در آخر آنرا سوار بر بار خودرو کرده و با بیل به جان آن می افتند. همراهان این فرد که روی دوششان اسلحه شکاری هم آویزان است، با خنده این صحنه ها را تماشا کرده و لذت می برند. در این فیلم به نظر می رسد این افراد برای شکار با سگ های تازی به یکی از مناطق استان گلستان رفته اند و مست وار از این صحنه ها فیلمبرداری می کنند.

 

همانطور که می دانیم در آیات و روایات آزار حیوانات به شدت تقبیح شده است و عاملین آن به عذاب الهی وعده داده شده اند، ولی متآسفانه در قوانین حقوقی کشورمان قانون مدونی تحت عنوان حیوان آزاری گنجانده نشده است و اصطلاحا آزار حیوانات جرم انگاری نشده است.

تنها قانونی که برای حمایت از حقوق حیوانات آن هم فقط حیوانات وحشی وجود دارد قانون شکار و صید است که متولی حفاظت و حمایت از آنها سازمان حفاظت محیط زیست کشور بوده که طی آن شکار صرفا بدون داشتن پروانه در فصل و مکان خاصی جرم محسوب شده و متخلف به پرداخت جریمه و یا حبس محکوم خواهد شد.

البته آرای محکومیت انگشت شماری در خصوص آزار دهندگان حیوانات بنا به تشخیص قضات محترم که موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم کرده بودند صادر شده است ولی این پرونده ها بعضا فاقد شاکی خصوصی یا عمومی بوده و دادگاه رآسا در مقام مدعی العموم وارد پرونده شده است.

نبود قانون لازم برای برخورد با آزاردهندگان حیوانات و نیز سازمانی که مستقیما متولی این امر باشد باعث شده است طرفداران حقوق حیوانات با انتشار فیلم های مختلف آزار حیوانات در فضای مجازی احساسات عموم را جریحه دار سازند تا شاید از این طریق بتوانند مقامی قضائی را به جهت تشویق اذهان عمومی به عنوان مدعی العموم وارد جریان سازند.

در برخی کشور ها برای حیوان آزاری جرم انگاری شده است و متخلفین طبق قانون مجرم شناخته شده و تحت تعقیب قرار میگیرند ولی این خلاء قانونی که مرجعی متولی رسیدگی به تخلفات از این دست باشد در کشور وجود ندارد.

سازمان حفاظت محیط زیست کشور متولی حمایت از حیوانات وحشی می باشد و در مورد حیوانات شهری هیچگونه مسئولیت حقوقی ندارد و فقط در موارد خاص که حیوانی وحشی مورد آزاد قرار گرفته باشد، می تواند اقدام نماید.

در کشورمان چندین انجمن و موسسه حمایت از حیوانات به صورت قانونی ثبت شده و در حال فعالیت هستند و با نداشتن اختیار قانونی برای شناسائی و اعلام جرم و شکایت عملاً ابزاری برای انجام تعهدات اخلاقی خود ندارند.

حال در آستانه انتخاب مجلس دهم این پرسش مهم و اساسی میتواند گشایشگر این گره باشد و آن اینکه کاندیداهای مجلس دهم با دیدن این کلیپ مواضع خود را روشن بیان کنند که در صورت انتخاب شدن برای پیگیری جرم انگاری و تصویب قوانینی که منجر به برخورد با عاملان حیوان آزاری می شود چه برنامه هایی خواهند داشت؟
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرجان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
0
0
زنده باد آقای بحری خدا خیرتون بده من که دل دیدن این فیلم رو نداشتم ولی قلبم به درد اومد چه باید کرد؟ چه کار میتونیم برای این حیوونای بی گناه بی پناه بکنیم؟ گاهی دلم میخواست میمردم و این فجایع رو نمیدیدم
نظر شما
ادامه