کد خبر: ۲۸۶۳۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
«دکتر سیدجاوید آل‌داود» افزود: بسیاری از توانمندی‌های حوزه دامپزشکی در این سال‌ها به دلیل قدرت توسط وزارت بهداشت، معاونت امور دام و غیره از ما گرفته شده است ...
 
 

حکیم مهر - عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به مشکلات پیش روی سازمان دامپزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: توانایی مسئولان سازمان دامپزشکی در تصمیم گیری حتی در حیطه قدرت خود محدود است و این امر باعث می شود امکانات، نیروهای متخصص و امکانات اولیه لازم برای فعالیت های مختلف از جمله آموزش وجود نداشته باشد که باعث ضعف در این حوزه شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سپیدپوش، «دکتر سید جاوید آل داود» عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران جایگاه دامپزشکی در کشور را در ده سال اخیر تشریح کرد و گفت: به دلیل اینکه جایگاه قانونی دامپزشکی در بخشی از وزارت جهاد است، بسیاری از توانمندی های این حوزه در این سال ها به دلیل قدرت توسط وزارت بهداشت، معاونت امور دام و غیره از ما گرفته شده است.

عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران روند تأیید کیفیت منابع غذایی مثل گوشت، شیر و لبنیات و غیره در دنیا را بر عهده سازمان دامپزشکی دانست و گفت: این در حالی است که در ایران، وزارت بهداشت به این مقوله رسیدگی می کند و به جای اینکه دامپزشکان در این جریان حضور مؤثر داشته باشند، افراد با تخصص های غیر مرتبط در این جایگاه مشغول به فعالیت هستند و باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده ای در حوزه غذا شده است.

آل داود با ابراز تأسف از اینکه متخصصین دامپزشکی در جایگاه خود قرار ندارند، گفت: همه این مشکلات به دلیل این است که از لحاظ رتبه بندی سازمان دامپزشکی در مقامی پائین تر از وزارتخانه قرار دارد.

وی در ادامه به جایگاه حیوانات در زندگی بشر پرداخت و گفت اظهار کرد: از ۲۵۰۰ سال پیش تا به امروز در بین ایرانیان حضور حیوانات خانگی و سگ های شکاری، به صورت ملموس حتی در آثار برجای مانده از تخت جمشید به چشم می خورد؛ حتی در فرهنگ اسلامی نیز روایات متعددی برای حقط حریم حیوانات دیده می شود.

عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در مورد نگهداری حیوانات و بیماری های شایع آن در منزل اشاره کرد و افزود: بروز بیماری ها می تواند ناشی از حساسیت های فردی باشد و ارتباطی به محیط بیرونی ندارد، به عنوان مثال گروهی به گرده گل حساسیت دارند گه گرده به خودی خود باعث ایجاد آن نمی شود، بلکه زمینه آنتی ژن یا آنتی بادی بدن بعضی افراد به شکلی است که باعث بروز آلرژی به گرده گل می شود.

آل داود در ادامه گفت: تعداد بیماری هایی که انسان به انسان منتقل می کند، به مراتب بیش از مقداری است که از حیوانات به انسان انتقال می یابد و یک کودک بیشتر از آنکه از سگ خانگی اش آلوده شود، از کودکان هم کلاسی می تواند بیماری را دریافت کند، زیرا شباهت سلولی انسان ها بیشتر از حیوانات است.

این مقام مسئول به مشکلات پیش روی این حوزه در کشور اشاره کرد و در پایان گفت: توانایی مسئولان سازمان دامپزشکی در تصمیم گیری، حتی در حیطه قدرت خود محدود است و این امر باعث می شود امکانات، نیروهای متخصص و امکانات اولیه لازم برای فعالیت های مختلف از جمله آموزش وجود نداشته باشد که باعث ضعف در این حوزه شده است.
 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر محمد یادگاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
0
6
دکتر ال داوود سرمایه همیشه ماندگار دامپزشکی، صریح و پاک دست هستند، کم هستند افرادی در حوزه دامپزشکی که هم به لحاظ علمی اندیشمند باشند و هم به لحاظ صنفی
دانشجو معترض دانشگاه آزاد کرج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
5
1
سلامی گرم خدمت جناب دکتر جاوید آل داود گرامی

جناب دکتر دقیقا این مبحث که نمیبایست به ساختار سازمان دامپزشکی به عنوان زیر مجموعه در جهاد کشاورزی و بحث هایی که برای الحاق به وزارت بهداشت صورت گرفته نگاه کرد، با شما هم نظر هستم چرا بار ها در بحث های دامپزشکی مطرح شده که از نظر امکانات و محدودیت های قانونی توانی برای سازمان دامپزشکی برای اجرای وظایف اصلی خودش در چهارچوب پدافند غیر عامل کشور ایفا نمیتواند بکند لذا سازمان دامپزشکی و نظام باید به صورت مستقل وارد جریان شود و نباید زیر مجموعه وزارتخانه ای باشد.

ولی در خصوص حمایت شما از فردی که هیچ وجه قانونی در جامعه دامپزشکی ندارد و حیثیت سازمان و نظام را زیر سوال برده است حمایت فرمودید جای سوال دارد که نمره منفی در کارنامه شما از این منظر است، و این خود باعث نگرانی بیش از اندازه قشر دانشجو جامعه دامپزشکی میباشد که برای آینده سازی این مملکت از تجربه های خود به درستی استفاده نمیفرماید.

در این خصوص اگر علاقه ای برای سازندگی این کشور و تصمیم های راهبردی صحیح دارید میتوانیم به تبادل نظر بپردازیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
0
5
ایکاش بقیه اساتید نیز رفتار و شجاعتی همانند دکتر آل داوود داشتند. استاد آل داوود با وجود اینکه افتخار دانشجوئی شما را نداشتم اما به وجود نازنین شما افتخار می کنم.
دکتر ملاح
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
3
1
استاد بفرمایند در کدام کشورجهان وزارت دامپزشکی وجود دارد؟!!؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
0
0
نمی دانم چه چیز جدیدی ایشان فرمودند .اینکه امکانات و اختیارات سازمان دامپزشکی با وظایفش تناسبی ندارد و وزارت جهاد کشاورزی مداخله میکندحرف تازه ای نیست و از دهه 50 (از تاریخ تصویب قانون سازمان دامپزشکی )تا کنون بارها و بارها و بار ها توسط افراد بیشماری تکرار شده است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
0
1
ساده انگاری محض است که همه مشکلات دامپزشکی را ناشی از آن دانست که سازمان دامپزشکی وزارتخانه نیست و در سطح یک وزارتخانه دیده نشده است .مثلا"الان که وزارتخانه های صنعت و مسکن و بهداشت و.... ..اینها را دارییم همه مشکلات صنعت و مسکن و بهداشت کشور حل شده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
0
0
احسنت اقای دکتر
اکثر مشکلات دامپرشکی ایران بدلیل ساختار ضعیف تشکیلاتی آن است.
در بعضی از کشور های دنیا که دامپزشکی مستقل نیست و خوب عمل می کند به این دلیل هست که در مسائل تخصصی آن سایر افراد دخالت نمی کنند. اما اینجا انگار این حرفه موضوعی است که تمام ادارات حق تصمیم گیری تخصصی و اعمال نظر درباره امورات ان را دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
0
0
ادرس غلط ندهیم همه مشکلات از انتصاب مدیران .......... است کاردان دامپزشکی دولتی ...........
علیرضا امینی خوزانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
0
1
سلام علیکم، این حقیقت تلخ از زمانی که دامپزشکی از وزارت بهداشت و درمان توسط برخی سیاستمداران وزارت بهداشتی جدا و به جهاد سازندگی ملحق شد اتفاق افتاد و شاید بیشترین تقصیر را بتوان به گردن خود اساتید و نخبگان حوزه دامپزشکی دانست که در این مورد سکوت کردند و برخورد مناسبی از آنها دیده نشد آن زمان ما دانشجو بودیم و این اتفاق را خوب نمی دیدیم اما متاسفانه آنچه که می بینید حاصل سهل انگاری و بی تفاوتی عزیزان حوزه دامپزشکی بوده و سالیان سال این مملکت را گرفتار کرده و ادامه خواهد داشت.
در کشورهای اروپایی دامپزشک دارای مقامی والاست و حتی جلوتر از پرشک مطرح است اما در کشور ما ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
0
0
همه مشكلات دامپزشكي از عدم اطلاع از مفهوم سلامتي و بهداشت ناشي مي شود و اين موضوع نه تنها عامه مردم را در بر دارد كه بسياري از مسئولين از جمله مسئولين بهداشتي كشور را در بر مي گيرد . شايد هم منافع مادي و معنوي فردي موجبات اين ناداني را فراهم مي اورند.
نظر شما
ادامه