کد خبر: ۲۸۶۵۵
 

طی دو ماهه اخیر (دی و بهمن ماه سال جاری) بیش از 12 میلیون راس گوسفند و بز عشایری و روستایی و یک میلیون و چهارصد هراز راس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی در کشور واکسینه شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر جمال الدین جاویدی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این خبر افزود: برابر آمار و اطلاعات موجود طی دو ماه دی و بهمن سال جاری بیش از 12 میلیون و 769 هزار و 874 راس گوسفند و بز عشایری و روستایی و حدود یک میلیون و 435 هزار و 660 راس گاو و گوساله موجود در مناطق و نواحی پرخطر و کانونهای بیماری، مورد واکسیناسیون قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: بیماری تب برفکی یکی از زیانبارترین بیماری‌های ویروسی در جمعیت دامی خصوصاٌ دامهای موجود در واحدهای اپیدمیولوژیک پرتراکم و پرتردد و دامهای عشایری محسوب می‌گردد که در صورت بروز و شیوع آن در منطقه علی الخصوص فصل زایش دامها خسارات جبران ناپذیری به صنعت دامداری کشور وارد می‌سازد.

دکتر جاویدی ادامه داد: یکی از مهمترین‌ ابزارهای کنترل این بیماری در کنار اقدامات بهداشتی – قرنطینه‌ای، محدودیت در تردد و جابجائی دام علی‌الخصوص تردد و جابجائی غیرمجاز دام، استفاده از واکسن و اجرای عملیات واکسیناسیون در سطح دامها‌ی حساس می‌باشد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: برنامه واکسیناسیون توسط اکیپهای عملیاتی دامپزشکی با استفاده از واکسن با کیفیت تولید داخل و وارداتی ، کماکان در برنامه و دستور کار استانها قرار دارد.

وی تاکید کرد: از تمامی دامداران و عشایر درخواست می‌گردد با هماهنگی ادارات کل دامپزشکی استان و اکیپهای واکسیناسیون ، نسبت به تحت پوشش قرار دادن جمعیت دامی حساس خود اقدام نموده و برای جلوگیری از گسترش بیماری تب برفکی، علاوه بر موارد ذکر شده، نکات زیر را با دقت رعایت نمایند:

1. یکی از مهمترین راه‌های انتقال بیماری تب برفکی، تماس با دامهای آلوده و ترشحات دامهای درگیر با بیماری است، لذا از تردد و جابجایی غیرضروری دامهای آلوده و بیمار خودداری نموده و آنها را در مکان جداگانه‌ای نگهداری نمائید.

2. نسبت به ضدعفونی بستر و مکان نگهداری دامهای آلوده و اطراف آنها با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب (با راهنمایی و هماهنگی اکیپ‌های دامپزشکی) اقدام نمایند.

3. دامهای تلف شده (بره‌ها و بزغاله‌ ها و ...) به هیچ وجه مورد تغذیه گوشتخواران (اهلی و یا وحشی ) قرار نگیرد و آنها را در اسرع وقت و در مکان دور از سایر دامهای گله به صورت مناسب و بهداشتی با هماهنگی نزدیکترین واحد دامپزشکی دفن نمایند.

4. در صورت بروز تلفات در گله، ضمن اعلام سریع موارد بیماری به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی منطقه، همکاری و مساعدت لازم را برای انجام واکسیناسیون در واحد با اکیپهای عملیاتی دامپزشکی داشته باشند.

5. تهیه و توزیع واکسن تب برفکی مناسب در دستور کار ادارات کل دامپزشکی استانها قرار دارد لذا از تهیه واکسن از منابع غیر رسمی و غیر معتبر خودداری نمایند.

6. کنترل و محدود نمودن بیماری جز با حمایت و مشارکت دامداران و عشایر گرامی مقدور نمی‌باشد، لذا مجدداً خواستار مشارکت، مساعدت و همکاری آن عزیزان در برنامه‌های کنترلی و پیشگیرانه بیماری ها با دامپزشکی می‌باشیم.
 
 
نظر شما
ادامه