کد خبر: ۲۸۶۷۴
 

سگ‌ها موجوداتی هستند که برای بهره‌وری، دست کمی از دام‌های دیگر نداشته و می‌توان از آنها در کارهای مختلف مانند هدایت گله‌ها کمک گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) مسئول واحد پرورش و اصلاح نژاد سگ کار با اشاره به اینکه حدود 10 واحد پرورشی سگ کار در کشور وجود دارد، گفت: معمولا سگ‌هایی که برای بهره‌برداری در امور مختلف تربیت می‌شوند، بین پانصد هزار تا هفتاد میلیون تومان بسته به نوع آن قیمت دارند.

«یحیی رجبی» افزود: در حال حاضر با احتساب تعداد دام‌های سبک در ایران به طور تقریبی 325 هزار گله وجود دارد که بیشتر به صورت آزاد در مراتع چرا می‌کنند. اگر به طور متوسط هر کدام از این گله‌ها 3 قلاده سگ برای هدایت و پشتیبانی داشته باشند، تنها یک میلیون قلاده سگ آموزش دیده برای این امر خواهیم داشت.

وی معتقد است اگر سگ‌های دیگر را که در باغ‌ها، مزارع پرورش ماهی، کارخانجات و غیره حضور دارند، حساب کنیم، جمعیت این حیوان به حدود 3 میلیون قلاده خواهد رسید.

به گفته رجبی، متقاضیان پرورش سگ کار پروانه‌های تاسیس خود را از وزارت جهادکشاورزی و پروانه بهداشتی را از سازمان دامپزشکی دریافت می‌کنند. پس می‌توان این پیشه را جزو پیشه هایی محسوب کرد که به عرصه کشاورزی خدمت‌رسانی می‌کند، زیرا با پرورش سگ‌های گله، در امور مربوط به چرای دام‌ها به دامپروران کمک شایانی می‌کنند.

مسئول واحد پرورش و اصلاح نژاد سگ کار ادامه می‌دهد: به غیر از موارد گفته شده، این سگ‌ها که نژادهای متنوعی دارند، می‌توانند برای کمک به امدادرسانی، کشف موادمخدر، کمک به نابینایان و مواردی از این دست تربیت شوند.

این سگ‌ها به طور میانگین 13 تا 14 سال عمر کرده و وزارت جهادکشاورزی برای حمایت از واحدهای پرورشی، با ارائه شناسنامه ملی به این حیوانات در شناسایی هویت آنها قدم‌های موثری برداشته است.
 
 
نظر شما
ادامه