کد خبر: ۲۸۶۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

بزرگترین کارخانه واکسن سازی تب برفکی خاورمیانه و سومین کارخانه جهان در نوع خود پس از یک وقفه چهار ساله، فعالیت مجدد خود را با حضور رئیس سازمان دامپزشکی و معاون وزیر جهاد کشاورزی در مهاباد از سر گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، این واحد تولیدی در بیستم تیرماه سال 90 با حضور رئیس جمهوری وقت به بهره برداری رسیده بود که پس از مدتی کوتاه غیرفعال شد و به حالت راکد درآمد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در آئین راه اندازی مجدد این واحد تولیدی و صنعتی گفت: مشارکت دادن بخش خصوصی به ویژه در امر تولید واکسن یکی از اهداف سازمان تحقیقات کشاورزی است.

«اسکندر زند» افزود: موسسه سرم سازی رازی یکی از این مراکزی است که سعی شده تا تولیدات آن به بخش خصوصی واگذار شود که کارخانه سرم سازی روناک مهاباد نخستین واحد از این دست است.

وی اضافه کرد: واگذاری تولید سرم و واکسن به بخش خصوصی ابلاغ شده و هم اکنون به دنبال زیرساخت های لازم در این زمینه هستیم.

زند گفت: بر همین اساس تعداد دیگری از محصولات تولیدی موسسه رازی و دانش تجمیع یافته این موسسه در این زمینه به بخش خصوصی واگذار می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این مراسم اظهار کرد: تامین بهداشت دام و کنترل بیماری های دامی در کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است و در این میان بیماری تب برفکی به علت آن که از مهمترین بیماری های دامی به شمار می رود، نیاز به توجه و برنامه ریزی بیشتری دارد.

«دکتر مهدی خلج» گفت: با توجه به اهمیت بیماری تب برفکی در اقتصاد کشور، راه اندازی این واحد تولیدی نقش مهمی در تامین نیاز واکسن کشور به این بیماری می تواند داشته باشد.

وی یکی از معیارهای تحقق برنامه ششم توسعه را توجه به اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و افزود: توجه به تولید بومی، استفاده از ظرفیت های ملی و دانش محور در اولویت این سازمان قرار دارد.

مدیرعامل شرکت واکسن روناک مهاباد نیز در آئین آغاز به کار مجدد این طرح گفت: این کارخانه واکسن سازی قادر است سالانه بیش از 50 میلیون دوز واکسن تب برفکی تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.

«جلال شلماشی» افزود: این واحد تولیدی که در فضایی به زیربنای 10 هزار و 600 متر مربع احداث شده، نخستین شرکت بخش خصوصی در کشور است که یکی از محصولات موسسه رازی را با هدف صادرات و رفع نیازهای داخلی تولید می کند.

وی اضافه کرد: برای راه اندازی این کارخانه واکسن سازی که کیفیت تولید آن در حد استانداردهای جهانی است، در مجموع 120 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که 33 میلیارد ریال آن از سوی بخش خصوصی و مابقی به شکل تسهیلات بانکی تامین شده است.

شلماشی ارزش تولید سالانه این شرکت را بیش از یک هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این شرکت قادر است میزان تولیدات خود را در صورت نیاز بازار مصرف به میزان 20 درصد افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، با افتتاح این کارخانه، ایران از نظر ظرفیت تولید، سومین تولیدکننده واکسن تب برفکی جهان به شمار می رود که تولیدات آن نیاز کشور را در این زمینه تامین می کند و مازاد تولید آن نیز امکان صادرات به خارج از کشور را فراهم می کند.

قائم مقام موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی، امام جمعه و معاون فرماندار مهاباد و شماری از مسئولان این شهرستان نیز در آیین راه اندازی دوباره این واحد صنعتی حضور داشتند.

شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
0
0
یکی بمن بگه .......................... از واکسن و صنعت تولید اون چی میدونه که حالا بخواد سیاستگذاری این حوزه رو انجام بده؟ دوستان در درد دل هاشون عمده معظل بخش دام کشور رو ناشی از سلطه مهندسین غیر متخصص در این بخش میدونند ولی حالا بخاطر حفظ منافع و دفع انتقادات بیشمار از عملکردها به همین آقایون پناه میبرند و پای صحبت های غیر فنی و بینهایت غیر مفید می نشینند! راستی مگر افول موسسه رازی از تاریخ تشکیل سازمان تحقیقات کشاورزی و تصویب قانون آن کلید نخورد، حالا چطور این سیستم میتواند برنامه ریزی دوران شکوفایی!! شود؟؟ مطمئنا نخواهد شد و نتیجه عکس خواهیم گرفت.
نظر شما
ادامه