کد خبر: ۲۸۷۰۱
 

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران در آستانه سال نو از شهروندان خواست تا از خرید گونه هایی از حلزون و لاک پشت تحت عنوان «حلزون سیبی» و «لاک پشت گوش قرمز» جداً خودداری نمایند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران، «دکتر سید حسین رضوانی» در گفتگویی اعلام کرد: مردم در سال نو جهت تزئین سفره هفت سین علاوه بر خرید ماهی قرمز اقدام به خرید برخی از گونه های لاک پشت و یا حلزون می نمایند که سلامت آنها را به خطر می اندازد.

وی در ادامه افزود: حلزون تزئینی خطرناکی به نام حلزون سیبی که به همراه ماهی قرمز عرضه می گردد، منجر به بروز بیماری خطرناکی بنام «آنژیوستروژیلازیس» می گردد.

وی درخصوص این بیماری گفت: حلزون سیبی بعنوان میزبان واسط یک انگل عمل می کند که قابل انتقال به انسان بوده و لاروهای این نماتود (کرم های نخی شکل) در انسان عفونت زا است که بعد از ورود به بدن انسان از طریق دهان و پوست با مهاجرت به مغز و نخاع ایجاد مننگو آنسفالیت می کنند، لذا به شدت توصیه می گردد از دست زدن به این جانور خودداری نمائید.

رضوانی در خصوص لاک پشت گوش قرمز نیز تاکید داشت: این لاک پشت از گونه های مهاجم و ناقل بیماری خطرناک سالمونلوز می باشد که یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان بوده و در صورت تماس با انسان منجر به اسهال خونی می شود که برای کودکان می تواند خطرناک باشد، بنابراین توصیه می شود از نگهداری، حمل و دست زدن به آن اکیداً خودداری شود.

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران در این گزارش اعلام کرد: ماهی قرمز را حتماً از مراکز مجاز فروش ماهی که مکان‌هایی مسقف و دارای لوازم شست‌وشو و ضدعفونی مناسب است تهیه کرده و تاکید داشت بمنظور حفظ سلامت خود و فرزندان از خرید ماهی از دست‌فروش‌ها جداً خودداری کنند.
 
 
نظر شما
ادامه