کد خبر: ۲۸۷۱۳
 

طی روزهای اخیر، خبرهای جدید از واردات گوشت به ایران منتشر شده که نام استرالیا و روسیه در این میان بیشتر خودنمایی می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران گفت: واردات گوشت از روسیه و استرالیا به هیچ عنوان منطقی نیست و نمی‌توان روی آن حساب کرد.

«علیرضا عزیزالهی» با اشاره به اینکه کشور هر ساله برای تامین نیاز داخلی به مقداری واردات گوشت نیاز دارد، افزود: امکان واردات این محصول از روسیه وجود ندارد، زیرا گوشت قرمز در این کشور بسیار گران بوده و از نظر اقتصادی نمی‌توان توجیهی برای آن پیدا کرد.

عزیزالهی در ارتباط با گوشت‌های تولید شده در استرالیا توضیح داد: به دلیل اینکه اغلب دام‌های موجود در این کشور از نوع پشمی و کرکی هستند، کیفیت بسیار پایینی دارند و برای ذائقه مردم ایران مناسب نیست.

به گفته وی، واردات گوشت قرمز از کشورهایی که توجیه نداشته بارها اتفاق افتاده و مردم نیز از آن استقبال نکرده‌اند، اما معلوم نیست که چرا باز هم این اتفاق در حال شکل گیری است. در حالی که هند و برزیل سال‌هاست این محصول را به ایران صادر کرده و مصرف‌کنندگان داخلی هم کماکان از آن استفاده می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران گفت: در صورت حمایت دولت از صنعت دامپروری کشور، امکان خودکفایی در این زمینه وجود دارد، اما متاسفانه از ظرفیت بالقوه دامپروری به خصوص واحدهای پرواربندی به درستی در کشور استفاده نمی‌شود. بنابراین با این شرایط، چاره‌ای جز واردات نداریم.

عزیزالهی موضوع انباشتگی در واحدهای دامداری را تکذیب و عنوان کرد: در صورت واقعیت داشتن انباشتگی، دیگر واردات گوشت معنایی نداشت. اگر تعدادی نیز دام‌های‌شان روی دست‌شان مانده، به خاطر راضی نبودن به قیمتی است که کشتارگاه تعیین می‌کند.

به اعتقاد وی، اکنون کمبودی از نظر گوشت قرمز در بازار نیست و قیمت فروش دام زنده ثابت مانده است. بنابراین خبر کاهش نرخ دام زنده در برخی مناطق کشور، بیشتر به یک جوسازی شبیه است تا یک خبر صحیح.

سخنان مدیرعامل بزرگ ترین تشکل صنفی دامداران کشور در حالی مطرح می‌شود که رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران پیش از این گفته بود: به دلیل انباشتگی و تراکم زیاد در دامداری‌ها به ویژه دام سبک، قیمت این محصول بین 500 تا 700تومان در هر کیلوگرم طی دو ماه گذشته کاهش داشته است.
 
 
نظر شما
ادامه