کد خبر: ۲۸۷۱۶

به گزارش حکیم مهر به نقل از  افکارخبر، چندی پیش بود که برخی مسئولان و کارشناسان از ورود ژلاتین غیرحلال به کشور خبر دادند و به عنوان مثال، کریمی رییس سازمان بسبج کارگری اعلام کرد که "واردات ژلاتین از 10 الی 12  کشور توسط تاجران مختلف صورت می گیرد که طبق منبع موثق، این واردات در سال 93 و شش ماهه اول 94 هم قابل توجه بوده و طبق گزارشات، برخی از این ژلاتین ها برگرفته از پوست حیوان نجس العین خوک است که جای تاسف دارد."

این موضوع با واکنش های فراوانی همراه شد و مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت نیز تاکید کردند که امکان واردات این محصولات به صورت رسمی وجود ندارد. اما با توجه به اینکه ژلاتین در محصولات غذایی مثل ژله ها، بستنی، شیرینی، کیک، دسرها، محصولات لبنی و محصولات گوشتی و همچنین در محصولات غیر خوراکی نظیر داروهای پزشکی و دامپزشکی و لوازم آرایشی بطور وسیع مورد استفاده قرار می گیرد، توجه به نوع ان، اهمیت ویژه ای در کشورمان دارد.

پیش از این نیز مسئولان گمرک و سازمان غذا و دارو، تاکید کرده بودند که تمام ابزار نظارتی را برای کنترل این موضوع مد نظر قرار می دهند. اما در این میان، بررسی های صبحانه نشان می دهد بر اساس توافق گمرک و وزارت بهداشت، مواد اولیه وارداتی برای استفاده صنایغ غذایی، آرایشی و بهداشتی مورد بررسی کامل قرار می گیرد.

برنامه جدید برای نظارت بر واردات ژلاتین خوک به کشور/ سفارت‌های ایران نیز فعال شدند +سند 

بر اساس این تفاهم نامه، مقرر شده است ورود مواد اولیه با منشاء دامی یا مواد ترکیبی مانند ژلاتین، بتاکاروتن، پودر سرکه، انواع چاشنی، عصاره گوشت، مرغ و غیره و انواع پنیر، ارائه گواهی حلیت ممهور به مهر سفارت چمهوری اسلامی ایران، الزامی است.

همچنین مقرر شده است مصرف مواد اولیه فوق با تایید کمیته بررسی مساتندات و گواهی های اداره کل نظارت و ارزیابی فراورده های غذایی، آشامیدنی و بهداشتی امکان پذیر خواهد بود .
 
نظر شما
ادامه