کد خبر: ۲۸۷۱۷
تهران یک میلیون و ۴۰۰ هزار موش دارد/۴۰ درصد سگ‌های ولگرد پایتخت  نژاددار هستند
 

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از استفاده از برخی تجهیزات از اول فروردین ۹۵ برای انسداد منافذ موش‌ها بدون آسیب به ریشه درختان خبر داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «رضا قدیمی» با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته موضوع کنترل جانوران مضر شهری به شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل محول شده است، گفت: در این مدت اقدامات خوبی انجام شده از آن جمله بحث آموزش و به روز شدن تجهیزات است که در دستور کار قرار گرفته است، به گونه‌ای که لباس‌های این افراد با یک رنگ و فرم به صورت متحد الشکل درآمده است.

وی با پرداختن به استفاده از روش‌های تلفیقی در مبارزه با موش‌ها افزود: آموزش اصناف زباله ساز همانند فست فود‌ها که عمده آن‌ها در خیابان‌های ستارخان و ولیعصر بودند، انجام گرفته چراکه بیشترین میزان موش را در محدوده این خیابان‌ها داشتیم. این مغازه داران این خیابان‌ها باقی مانده موادغذایی خود را بر جوی آب‌ها می‌ریختند نه مخازن. به همین منظور با ارایه بروشور و تله چسبی، آموزش ۳۰۰ نیرو، استفاده از سموم با تاییدیه استانداردهای بین المللی که برای شهروندان و فضای سبز به هیچ وجه ضرری ندارد و در زنجیره غذایی سایر موجودات نیز قرار نمی‌گیرند، به مبارزه با اینجانور موذی پرداختیم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با بیان اینکه براساس آمار‌ها شهر تهران یک میلیون و ۴۰۰ هزار موش داشت، تصریح کرد: توهم موش‌های آدم خوار و گوشت خوار با این آمار از بین رفت، به طریقی که از این میزان ۴۰۰ هزار موش نیز کمتر شده و جلوی افزایش و تکثیر موش‌ها گرفته شد. اگر جلوی ازدیاد جمعیت موش‌ها گرفته نمی‌شد، آمار موش‌های شهر تهران در حال حاضر به ۳ میلیون می‌رسید.

اندازه گیری آمار موش‌ها با استفاده از روش «کپچر ری کپچر»

قدیمی در خصوص استفاده از برخی تجهیزات در سال ۹۵ برای انسداد منافذ و عدم آسیب به ریشه درختان گفت: از اول فروردین ماه سال آینده این کار انجام می‌شود که بعد از یکسال آزمایش در دستور کار قرار گرفته است. این در حالیست که ما از کشورهای و کلان شهرهای پیش رو در بحث جانوران مضر شهری هستیم که می‌توانیم الگویی برای سایر کلان شهرهای کشور نیز باشیم.

وی با بیان اینکه براساس قضاوت شهروندان در حال حاضر تعداد موش‌های شهر تهران بسیار کم شده به گونه‌ای که دیگر دیده نمی‌شوند، تصریح کرد: ما منکر وجود موش در شهر تهران نیستیم اما اگر موش‌ها به طور کلی نابود شوند، به اکوسیستم و طبیعت ضربه زده‌ایم. در حال حاضر اگر شهروندی در خصوص موش در منطقه‌ای از تهران با سامانه ۱۸۸۸ و ۱۳۷ تماس گیرد، بعد از یک هفته دیگر در آن محل اثری از موش نخواهد بود.

قدیمی در پاسخ به این سوال که آمار موش‌های شهر تهران را به چه طریقی اندازه گیری می‌کنید، خاطر نشان کرد: این کار به روش «کپچر ری کپچر» انجام می‌شود که براساس این روش کلونی موش‌ها را شناسایی کرده و آن‌ها را زنده گیری و علامت گذاری کرده و دوباره‌‌ رها می‌کنیم. این روند ادامه دارد تا در ‌‌نهایت از فرایند موش‌های علامت گذاری شده، استفاده می‌کنیم. بر ارائه این آمار‌ها و فرایند، شورای شهر تهران و حافظی رییس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر تهران نظارت داشتند.

زنده گیری سگ از شکار آن سخت‌تر است

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با بیان اینکه در بحث سگ‌های ولگرد فرایند‌ها را تغییر داده‌ایم، افزود: از کشتن سگ‌ها به زنده گیری و از زنده گیری به عقیم سازی رسیده‌ایم. به گونه‌ای که طی یکسال گذشته ۳۰ نفر را در این زمینه تحت آموزش قرار داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه زنده گیری سگ از شکار آن‌ها سخت‌تر است، خاطر نشان کرد: افراد آموزش دیده از ساعت ۳ صبح تا ۸ صبح به زنده گیری سگ‌ها مشغول هستند، به گونه‌ای در برخی مواقع زنده گیری سگ‌ها ۴ ساعت به طول می‌انجامد. این در حالیست که به شهروندان در این زمینه اطمینان داده‌ایم و به رضایتمندی شهروندان رسیده‌ایم.

قدیمی با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد نباید به دنبال هیاهوهای پوچ باشند، افزود: این سازمان‌ها باید به دنبال آموزش شهروندی باشند. به گونه‌ای که اگر شهروندی می‌خواهد از یک سگ نگهداری کند باید ابتدا مطالعه داشته باشد، چراکه عدم آگاهی از نگهداری حیوان‌های خانگی باعث بروز مشکل و سگ ولگرد در شهر تهران می‌شود.

 ۴۰  درصد سگ‌های ولگرد پایتخت نژاددار هستند

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با بیان اینکه ۴۰درصد سگ‌های ولگرد پایتخت سگ‌های نژاددار هستند، خاطرنشان کرد: شهروندان بعد از خریداری این سگ‌ها قادر به نگهداری آنان نیستند پس در ‌‌نهایت آن‌ها را در کنار بوستان‌ها‌‌ رها می‌کنند و  NGO‌ها در این بخش می‌توانند به ما کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه در کشورهای دیگر افراد برای نگهداری سگ باید گواهینامه داشته باشند، افزود: این افراد وقتی سگ‌هایشان را به خیابان و گردش می‌برند، باید دستکش و کیسه پلاستیکی به همراه داشته باشند اما در شهر تهران صاحبان سگ‌ها این وسایل را هنگام بیرون بردن سگشان از منزل به همراه ندارند. پس به جای اینکه برای پای شکسته سگ و گربه حساب بانکی باز کنند، کاری کنند تا با آموزش، «تجارت سیاه» پرورش سگ صورت نگیرد تا در اطراف شهر تهران خانه‌های «توله کشی» غیرمجاز فعالیت کنند.

قدیمی با بیان اینکه زنده گیری سگ در شهر تهران که دستورالعمل وزارت کشور بوده است، تصریح کرد: تنها شهرداری تهران تاکنون این دستورالعمل را اجرایی کرده است. همچنین تفنگ‌های زنده گیری تولید کشور خودمان است و سگ‌ها بعد از زنده گیری در محل قرنطینه سورت شده و مورد معاینه دامپزشکی قرار می‌گیرند .
 
 
نظر شما
ادامه