کد خبر: ۲۸۷۲۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
 

«خبرگزاری دانشجو» نوشت:

ماجرا از آنجایی شروع شد که دانشگاه آزاد تصمیم گرفت بر خلاف قانون ۶ دانشکده جدید دامپزشکی ایجاد کند. تصمیمی غیر علمی که دانشجویان این رشته آن را حرکتی به سوی «منگولیسم علمی» می‌دانند.

«وجود ۱۱ دانشکده دامپزشکی در دانشگاه آزاد و افتتاح شش دانشکده دیگر در این روزها، بسیار غم انگیز است.» این واکنش رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور به برنامه‌ احداث دانشکده‌های جدید دامپزشکی در این دانشگاه است. دانشکده‌های بی مجوزی که نه امکانات کافی برای تربیت نیروهای انسانی دارند نه با بازار کار نامساعد این رشته تناسبی خواهند داشت. دانشکده‌هایی که اگر برای فارغ التحصیلانش آب نداشته باشد، نان‌آور خوبی برای دانشگاه آزاد خواهد بود.

تصمیم جنجالی

4 بهمن ماه امسال بود که پایگاه خبری-تحلیلی مرکز پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی نوشت: «در حالی که چندی پیش افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترای تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی خبرساز شده بود و انتقاد شدید دامپزشکان و مسئولین را به دنبال داشت، این بار افزایش غیر قابل باور، پذیرش دانشجوی دکترای دامپزشکی در تکمیل ظرفیت نیمسال دوم (ورودی بهمن ماه) این دانشگاه همگان را به حیرت فرو برده است !

در سایت این دانشگاه، علاوه بر 11 واحد دانشگاهی که پیش از این اقدام به پذیرش دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی می نمودند، نام 6 واحد جدید دانشگاهی (واحدهای دانشگاهی چالوس، قائمشهر، قم، سبزوار، بافت و میانه) به چشم می خورد.»

همه مخالفان «میرزاده»

پس از انتشار این خبر، پیغمبری، رئیس گروه دامپزشکی وزارت علوم گفت: « با دستور مدیرکل محترم دفتر گسترش وزارتخانه مقرر شد که کلیه درخواست‌های دانشگاه آزاد از اول دیماه 94 به گروه دامپزشکی ارجاع شود. در همین چند هفته همه درخواست‌های دانشگاه آزاد برای دکتری عمومی دامپزشکی مانند قم و میانه و ... مردود اعلا شد. عمده درخواست‌ها از سوی گروه دامپزشکی مردود اعلام شد. کلیه درخواست‌های دکتری تخصصی بجز یک مورد که تحت بررسی است نیز مردود اعلام شد. حال چرا دانشگاه آزاد با وجود اگاهی از اینکه بسیاری از این رشته ها مجوز ندارند به دنبال پذیرش دانشجو است مسئولیتش بر عهده ان دانشگاه است.»

صفری، رئیس نظام دامپزشکی هم به پذیرش اتوبوسی دانشگاه آزاد واکنش نشان داد و گفت: «دانشگاه آزاد به صورت لجام گسیخته و بدون اینکه برخی واحدهایش صلاحیت پذیرش دانشجو در دکتری تخصصی دامپزشکی را داشته باشد، اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.»

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که سالانه چه تعداد دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی و دکترای تخصصی دامپزشکی در کشور جذب می‌شود، گفت: «در حوزه دامپزشکی دو نهاد داریم که باید در مورد پذیرش دانشجو در حوزه دامپزشکی نظر دهند که یکی از آنها وزارت علوم و دیگری گروه دامپزشکی شورای برنامه‌ریزی و گسترش است که رئیس آن دکتر پیغمبری و بنده نیز عضو آن هستم؛ این گروه باید نظر دهند که یک دانشگاه صلاحیت لازم، علمی و تشکیلاتی برای پذیرش دانشجو در رشته‌های دامپزشکی را دارد یا خیر.»

صفری گفت: «تعداد اساتید و امکانات دانشگاه‌ها قبل از پذیرش دانشجو باید مورد تایید یا عدم تایید این شورا قرار گیرد.»

 

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ادامه داد: «در دستورالعمل عضویت سازمان نظام دامپزشکی تاکید شده است که فارغ‌التحصیلانی می‌توانند عضو سازمان نظام دامپزشکی کشور شوند که دانشگاه آنها مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد و اگر دانشگاه مورد پذیرش دانشجو تعریف نشود، نمی‌توان فارغ‌التحصیل دامپزشکی را به عضویت سازمان نظام دامپزشکی پذیرفت و ما از پذیرش دانشجویانی که مورد تایید وزارت علوم نیستند، معذوریم.»

سونامی نامه‌ها

پس از این اظهارات بود که دانشجویان دامپزشکی دانشگاه آزاد کرج در نامه‌ای شدیداللحن به «میرزاده» رئیس این دانشگاه نوشتند: «این شیوه پذیرش در مقاطع تحصیلی تعبیری جز به راه انداختن منگولیسم علمی نخواهد داشت و این مصداق بارز نابودی علمی یک جامعه روبه رشد است.» این دانشجویان در ادامه با اشاره به هزینه‌ بالای تحصیل تا رسیدن به مدارج عالی، اضافه کردند: «این تندروی‌ها پای را فراتر از این حد نهاده است، تا جایی که شاهد افزایش دانشکده‌های دامپزشکی، خصوصاً در دانشگاه آزاد هستیم و این اتفاق ناگوار در حالی است که طبق گفته مسئولین دامپزشکی کشور، تعداد فارغ التحصیلان این رشته در خوش بینانه ترین حالت، چهار برابر نیاز کشور است که البته آمار واقعی بسی فراتر از ارقام بیان شده است.»

 

پس از کرج دانشجویان دامپزشکی دانشگاه‌های آزاد در واحدهای ارومیه، سنندج، گرمسار، شبستر، بابل، شهرکرد، علوم و تحقیقات و کازرون نیز در اعتراض به این تصمیم خطاب به رئیس دانشگاه آزاد نامه نوشتند. میرزاده که با این وضعیت شدیداً تحت فشار قرار گرفته بود برای کاهش انتقادات دستور داد تا معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد، جمعی از مسئولان نظام دامپزشکی را دعوت کرده و با آن‌ها در این خصوص مشورت کند. همانطور که پیش‌بینی می‌شد نظر حاضرین در جلسه 17 بهمن، بر لغو 6 مجوز بحث برانگیز بود.

با این حال هیچ خبری از تغییر در این دانشگاه پولی کشور منتشر نشد تا اینبار نوبت به معاون آموزشی وزارت علوم برسد که با ارسال نامه‌ای به همتای آزادی خود نسبت به روند پذيرش بدون مجوز دانشجو در رشته‌هاي مختلف تحصيلي از سوي دانشگاه آزاد اسلامي و عواقب ناشی از آن هشدار بدهد.

وزارت علوم: مدرک دانشگاه آزاد بی اعتبار است

نیاسری در این نامه مدارک دانش‌آموختگان اين رشته‌محل‌ها را فاقد اعتبار از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دانست. وی تأکید کرد دانشگاه آزاد اسلامي بدون داشتن هيأت علمي متخصص کافي و امکانات و تجهيزات لازم اقدام به پذيرش دانشجو در رشته‌هاي گروه‌ دامپزشکي نموده است که اين امر به نوبه خود موجب به خطر افتادن بهداشت عمومي و امنيت غذايي جامعه مي‌شود.

ماجرا اما به همین‌جا ختم نشد. جامعه دامپزشکی و دانشجویان این رشته که همزمان با موضوع پیگیر مبارزه با دانشگاه آزاد، نسبت به طرح همیار دامپزشک هم اعتراضاتی دارند دانشگاه‌های دولتی را هم همراه کردند تا تعداد واحدهای دانشگاهی معترض به دانشگاه آزاد به عدد 18 برسد و اینبار هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت رئیسه این دانشگاه مخاطب نامه‌ اعتراضی باشد.

 

با این حال مسئولان دانشگاه آزاد نسبت به این قضیه سکوت کامل اختیار کرده‌اند. دانشگاه آزادی که این روزها بیشتر به یک تجارت خانه تبدیل شده است. تجارتی کثیف که برای کسب پول بیشتر بهترین روزهای زندگی جوانان این سرزمین را برای گرفتن مدرکی که وزارت علوم خودمان هم اعتباری برایش قائل نیست تلف می‌کند. بگذریم از خانواده‌هایی که با مشقت بسیار جوانانشان را با هزار امید و آرزو راهی دانشگاهی می‌کنند نه امکانات لازم برای درس خواندشان را دارد و نه مدرکی که بتوانند کسب و کاری با آن داشته باشند. آیا وقت آن نرسیده است که بالآخره پس از سال‌ها دانشگاه آزاد پاسخگو باشد؟
 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
0
0
مسئولین پیگیر شوند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
0
0
زنگ خطر برای دانشگاه آزاد ...
تا پیش از اینکه بدبینی ، بی اعتباری و رکود ، گریبان سایر رشته ها و دانشکده های این دانشگاه را نگرفته ، بهتر است ریاست محترم سریعاً نسبت به لغو این تکمیل ظرفیت کذایی (در 6 واحد مذکور) اقدام عاجلی صورت دهند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
0
0
تعبیر ((تجارت کثیف)) در متن فوق واقعاً بجا و برازنده بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
0
0
حواس هیئت های ممیزی باید به این نکته معطوف باشد که در برخی از واحد های دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده های دامپزشکی و کشاورزی باهم هستند و هنگام بررسی تعداد هیئت علمی دانشکده اساتید کشاورزی و دامپروری و صنایع غذایی را جزو دانشکده دامپزشکی محسوب مینمایند و بدون داشتن هیئت علمی متخصص گرایشها دامپزشکی و صرفا با احتساب هیئت علمی با تحصیلاتی مانند زراعت و دامپروری وعلوم و صنایع غذایی اقدام به تاسیس دانشکده دامپزشکی میکنند و همین اساتید بعدا به عنوان اساتید دامپزشکی شروع به تدریس دروس دامپزشکی مینمایند. واقعا خیلی جالبه...........
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
0
0
به نکته خوبی اشاره شده، در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد مانند واحد ش...... با داشتن حداقل هیات علمی و حتی نداشتن هیئت علمی در بعضی از دروس بالینی ، دانشجوی دکترا تربیت میکنند و اساتید گروه دامپروری بسیاری از دروس دامپزشکی و حتی دروس تخصصی و بالینی را تدریس مینماید . ولی کو از نظارت و رسیدگی به این فجایع.
احمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
0
0
دکتر آل داوود یه حرف قشنگ زد:
"تا چندی دیگر، هر دام یک دامپزشک متخصص" واقعا حرفش حق بود. حالا امروز شده "هر مورچه کارگر، یک دامپزشک" دانشگاه آزاد رو تعطیل کنید اگه نمی تونید از پس مخارجش بر بیاید.
نظر شما
ادامه