کد خبر: ۲۸۷۳۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
 
خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) نوشت:
وجود بیماری تب برفکی و مهار آن دو رویکردی است که دامداران و سازمان دامپزشکی بر سر آن اتفاق نظر ندارند؛ دامداران از واکسن‌های ناکارآمد گلایه دارند و سازمان دامپزشکی ضمن تأکید بر مهار این بیماری مهلک اقتصاد دامپروری، وجود این بیماری را به‌صورت پراکنده نفی نمی‌کند. در گزارش کوتاه زیر خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) نگاهی انداخته است به دیدگاه‌های دو مقام مسئول در تشکل دامداران و سازمان دامپزشکی کشور.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران با ادعای اینکه تب برفکی هنوز کنترل نشده است، به ایانا گفت: اینکه می‌گویند بیماری مذکور کنترل شده، اشتباه است، زیرا هم‌اکنون تب برفکی حتی به تهران هم رسیده و تقریباً بیشتر دامداری‌های کشور یا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، یا در شرف گرفتاری با آن هستند.

«احمد مقدسی» مدعی است: اگرچه سازمان دامپزشکی تاکنون از هیچ تلاشی فروگذار نکرده، اما کمبود واکسن تب برفکی در این سازمان، باعث شده کنترل این بیماری در کشورمان با مشکل جدی روبه‌رو شود؛ البته دامداران حاضرند هزینه واکسیناسیون را نیز بپردازند، ولی حتی واکسن مورد نیاز در اختیار سازمان قرار نگرفته تا بتواند اقدامی در این باره انجام دهد! بنابراین ابتدا باید بودجه کافی از طرف دولت به سازمان اختصاص یابد.

این در حالی است که مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با ایانا در این باره گفت: به جرأت می‌توان ادعا کرد که بیماری تب برفکی هم‌اکنون در ایران کنترل شده و جای هیچ نگرانی نیست.

«دکتر داریوش جهان‌پیما» افزود: البته شاید کم و بیش در برخی مناطق این بیماری دیده شود، اما کانون‌های اصلی در کشور مهار شده و نگرانی و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی درباره پرداخت هزینه واکسیناسیون توسط دامداران، خاطرنشان کرد: اتفاقا طی جلسه‌ای که دیروز یک‌شنبه با مسئولان اتحادیه مرکزی دامداران ایران برگزار شد، آنها قول دادند در صورت امکان، در تأمین مالی واکسیناسیون به سازمان دامپزشکی کشور کمک کنند.

به گفته جهان‌پیما، اگر حداقل دامداری‌های صنعتی هزینه خود را تأمین کنند، بسیاری از مشکل‌ها حل شده و دیگر نگرانی از بابت این موضوع وجود نخواهد داشت.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: البته باید تزریق دومی از واکسن تب برفکی در بهار سال آینده انجام گیرد که با همت بخش خصوصی و مؤسسه رازی، واکسن به اندازه کافی تولید شده و تنها باید با فراهم کردن نقدینگی، این محصول را از انبارها بیرون بکشیم.

صحبت‌های این مقام مسئول در حالی است که طبق تحقیقات میدانی خبرنگار ایانا، بیماری مذکور هنوز در کشور ادامه داشته و بسیاری از دامداری‌ها معتقدند که تب برفکی در اطراف دامداری‌های آنها مهار نشده است.

به گفته یکی از دامداران استان البرز به خبرنگار ایانا، کنترل بیماری به قدری از دست خارج شده است که برخی از دام‌ها بعد از اجرای واکسیناسیون دامپزشکان، به تب برفکی مبتلا شدند! از نظر وی، واکسن‌های تهیه شده هیچ اثری بر کنترل تب برفکی نداشت. البته بسیاری در این میان معتقدند که به دلیل تعویض سویه ویروس، حتی واکسن‌های وارد شده از فرانسه نیز جوابگو نیست.

این در حالی است که به گفته مدیر مرکز همکاری‌های امور دام کشور، محصولات فرانسوی، عملکرد مطلوبی داشتند، اما مقدار آنها بسیار کم بود.

به هر ترتیب، با توجه به اظهار نظر دامداران مناطق مختلف کشور به خبرنگار ما، به نظر می‌رسد بیماری تب برفکی در کشور هنوز ادامه دارد و مهار آن به معنی واقعی کلمه اتفاق نیفتاده است. اتفاقی که البته نفی‌کننده دغدغه‌های مسئولانه و تلاش سازمان دامپزشکی کشور برای مهار این بیماری نیست.
 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
0
0
بیمای تب برفکی داره بیداد میکنه وروز بروز هم بیشتر به مناطق دیگر سرایت میکنه ................................... تلفات دام در منطقه ما بیش از حد شده .سازمان دامپزشکی هیچ وقت رو راست نبوده .بهداشت اگر با سیاست آمیخته بشه بیش از این نمیشه انتظار داشت . حکیم جان شما هم بی تقصیر نیستید اخبار را از ما دامپزشکان که هر روز شاهد گریه های خانواده های دامدار ودستان پینه بسته دامداران زحمتکش هستیم ویا از خود دامداران فلک زده دریافت کنید نه از ..... آقایان پشت میز نشین .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
0
0
کنترل بیماری تبربرفکی آنهم فرم حاد قلبی در حد شوخی است و کلینیسین ها کاردان ها و دامپروران می دانند که حقیقت چیست و چه خبر است
کامیار دهقان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
0
تب برفکی بیماری است که برای کنترل آن حاکمیت و مجری باید چند قدم جلوتر از بیماری باشند.حال در این نابسامانی در دامپزشکی با این ................... و مدیران چند شغله و معاونان فنی که کار اصلی اجرایی را ول کرده و مشغول تحصیل برا خودشون و تدریس برا دیگران و ...................... استفاده از امکانات دولتی در تحصبل مدارج علمی میباشند که در استانهای آلوده این روند بارزتر میباشد مثل ..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
0
ما که آخر نفهمیدیم واکسن تولید میشه و هست یا نمیشه و نیست
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
0
بيچاره دامدارانيكه تلفات ميدهند و كسي به فكرشان نيست و هر كس دنبال كار خودش است تلفات در شهرستان مياندواب بيداد ميكند
بخش خصوصی آذربایجانغربی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
0
روشهای کنترل بیماری بطور کلی اشتباه و شتابزده بوده است که دلایل آن بشرح زیر بیان میشود اولا میبایست برای برنامه نویسی و ارائه راهکار قبل از هر اقدامی جلسه ای مشترک با دکتران دامپزشک با تجربه و دامداران عمده برگزار میکردند و از انها چاره جویی میکردند ثانیا بجای تعطیل کردن بازار که ناموفق بود چون در کنار هر بازار دام تعطیل شده چندین بازار فرعی ایجاد شد و عملا نقل و انتقال و تماس دامها بیشتر شد پس میبایست بازار هفتگی دامها را تعطیل نمیکردند بلکه در داخل هر بازار با استفاده از پمپهای مه پاش بدن و سم دامها را با مواد ضدعفونی آغشته میکردند .تعطیل کردن بازار دامها غیر ممکن است چون از هر بازار چند صد نفر نان میخورند ثالثا به بخش خصوصی اعتماد میکردند و واکسنهای خارجی را بوسیله آنها تزریق میکردند در حال حاضر واکسنهای مریال بوسیله کارکنان دولتی تزریق میشود که چون تعدادشان کم است در هر روز مجبورند چندین روستا را سرکشی کننذ که این کار به تنهایی برای انتشار بیماری کافیست...............
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
0
بيچاره دامدارانيكه تلفات ميدهند و كسي به فكرشان نيست و هر كس دنبال كار خودش است تلفات در شهرستان مياندواب بيداد ميكند
بازنشسته
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
0
0
وقتي مديران كل محترم و معاونين محترم ماهيانه ٢٥ روز ماموريت با توقف شبانه و ١٥٠ ساعت اضافه كاري و چند ميليون تومان تسري و سه تا چهار ميليون حقوق ميگيرند بايد هم در فكر بخش خصوصي و تلفات دامداران نباشند من پيشنهاد ميكنم نمايندگان محترم مجلس طرح يك فوريتي بررسي علت بيماري تب برفكي را در مجلس مصوب نمايند و تا اخذ نتيجه كليه مزاياي نجومي مديران و معاونين دامپزشكي در ستاد و استانها قطع شود
نظر شما
ادامه