کد خبر: ۲۸۷۳۸
تعداد نظرات: ۳ نظر


مدیر کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: کمبود نيروي تخصصي در استان و غيربومي بودن بخش عمده‌ای از نيروهاي شاغل که پس از کسب تجربه، متقاضي انتقال به ساير استان‌ها بوده از مشکلات فرا روي استان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» با اشاره به وظایف مهم اداره دامپزشکی، اظهار کرد: تأمین‌ بهداشت‌ دام‌ كشور وفرآورده‌هاي‌ مربوط‌ به‌ آن‌ و پيش‌گيري‌ و مبارزه‌ با بیماری‌های‌ دامي‌ فلسفه تشکيل سازمان دامپزشکي کشور بوده است.

وی تصریح کرد: بررسي‌ بیماری‌های‌ دامي، شناسايي‌ مناطق‌ و منابع‌ آلوده، راه‌ سرايت‌ و طرز انتشار بیماری‌ها، تأمین‌ بهداشت‌ دام‌ كشور از طريق‌ پيشگيري‌ و مبارزه‌ با بیماری‌های همه‌گير و قرنطينه‌اي‌ دام‌، همكاري‌ با وزارت‌ بهداري (وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي فعلي)‌ در امر مبارزه‌ با بیماری‌های‌ مشترك‌ انسان‌ و دام است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی، ادامه داد: تأسیس‌ پست‌های‌ قرنطينه‌ در نوار مرزي‌ و داخل‌ كشور به ‌منظور جلوگيري‌ از سرايت‌ بیماری‌های‌ دامي‌، همچنين‌ كنترل‌ بهداشتي‌ و ورود و خروج‌ دام‌ و فرآورده‌هاي‌ خام‌ دامي‌ و نظارت‌ در نقل‌و انتقال‌ آن‌ها و صدور گواهي‌ بهداشتي‌ دام‌ و فرآورده‌هاي‌ خام‌ دامي‌ كه‌ به‌ خارج‌ صادر مي‌شود.

رفیعی‌پور با اشاره به سایر وظایف دامپزشکی، افزود: نظارت‌ بهداشتي‌ چراگاه‌ها، مراتع‌، آبشخورها، محل‌ نگهداري‌ دام‌ و ساير تأسیسات‌ مربوط‌ به‌ پرورش‌ دام‌، همچنين‌ نظارت‌ بر كارخانه‌هاي‌ توليد خوراك‌ دام‌ از لحاظ‌ بهداشتي‌، نظارت‌ بهداشتي‌ کشتارگاه‌ها و كارخانه‌هاي‌ توليد و تهيه‌ فرآورده‌هاي‌ خام‌ دامي‌، اظهارنظر و نظارت‌ در مورد ساخت‌، ورود و صدور فروش‌ انواع‌ دارو،‌ سرم‌، واكسن‌ و مواد بيولوژيكي‌ مخصوص‌ دام است.

وی تصریح کرد: مشاركت‌ در اجلاس‌های‌ بين‌المللي‌ دامپزشكي‌ و اعزام‌ نماينده‌ به‌ اين‌ اجلاس‌ها در حدود اعتبارات‌ مصوب‌ و پس‌ از تائید وزير كشاورزي (جهاد کشاورزي فعلي)‌، همچنين‌ مبادله‌ اطلاعات‌ علمي‌ با مراكز و مراجع‌ علمي‌ دامپزشكي، تأسیس‌ و توسعه‌ شبكه‌هاي‌ دامپزشكي‌، همچنين‌ تربيت‌ كادر فني‌ در مناطق‌ و مراكز دامداري‌ كشور از دیگر وظایف این اداره به شمار می‌رود.

مدیر کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی، با اشاره به اینکه بخش مهمی از وظایف حرفه دامپزشکی مربوط به تأمین سلامت عمومی جامعه بوده و مشکلاتی که در این راستا وجود دارد، بیان کرد: عدم شناخت مردم از اين وظيفه دامپزشکي و اينکه با شنيدن نام دامپزشکي فقط مباحث مرتبط با بهداشت دام در ذهن‌ها نقش بسته و همچنین عدم شناخت اين وظيفه دامپزشکي در نظر بسياري از دستگاه‌ها و مراجع ذيصلاح استاني است.

وی با بیان اینکه خلأ قانوني در بخش تأمین و نظارت بر سلامت عمومي جامعه چون بسياري از ادارات و ارگان‌ها در قانون به‌عنوان ضابط قضايي محسوب مي­شوند، افزود: در قانون سازمان دامپزشکي و قانون آئين دادرسي کيفري، ناظران بهداشتي دامپزشکي که وظيفه اصلي آن‌ها تأمین سلامت عمومي جامعه بوده و به‌عنوان ضابط قضايي قلمداد نمي­شوند.

رفیعی‌پور، با بیان اینکه تنوع فرآورده‌های خام دامي و تعدد مراکز عرضه و فرآوري اين فرآورده‌ها که بايد به‌صورت مستمر و يا نهایتاً دوره‌ای تحت نظارت دامپزشکي باشند، گفت: کمبود نيروي تخصصي در استان و غيربومي بودن بخش عمده‌ای از نيروهاي شاغل که پس از کسب تجربه، متقاضي انتقال به ساير استان‌ها بوده و نيز از مشکلات فرا روي استان است.

وی با اشاره به عدم تخصيص اعتبار از سرفصل سلامت به سازمان دامپزشکي، عنوان کرد: عدم توجه کافي به دامپزشکي و جايگاه حساس آن در تأمین سلامت عمومي جامعه در زمان تخصيص و توزيع اعتبارات استاني و شهرستاني و لحاظ نمودن اينکه دامپزشکي بايد هم‌زمان در دو جبهه مبارزه با بیماری‌های مشترک بين انسان و دام و نظارت بهداشتي بر فرآورده‌های خام دامي فعاليت نمايد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی، با بیان اینکه نبود ديدگاه اطلاع‌رسانی در برخي رسانه‌های عمومي و منوط کردن همکاري در اين خصوص به عقد قراردادهاي مشارکتي درحالی‌که دامپزشکي سرفصل اعتباري در اين موارد ندارد، ادامه داد: عدم وجود اعتبار مستقل و مشخص در مباحث آموزش و ترويج در دامپزشکي و اعتبار ترويج دامپزشکي در اختيار مديريت ترويج جهاد کشاورزي است.

رفیعی‌پور، با بیان اینکه کمبود نيروي تخصصي يکي از بزرگ‌ترین مشکلات استان است، اظهار کرد: عدم تمايل نيروهاي تخصصي به اشتغال طولانی ‌مدت در اين استان به دليل محروميت، کمبود اعتبارات، کمبود امکانات رفاهي و تفريحي، بعد مسافت زياد تا مراکز ساير استان‌ها بوده به همين دلايل بسياري از نيروهاي دامپزشکي بعد از چند سال کسب تجربه و مهارت‌های کاري، متقاضي انتقال به ساير استان‌ها هستند.

غيراقتصادي شدن فعالیت‌های دامداري

وی با اشاره به موانع پیش روی دامپزشکی، تصریح کرد: خشک‌سالی‌های پياپي و غيراقتصادي شدن فعالیت‌های دامداري در مقايسه با سودهاي کلان بانک‌ها و صندوق‌های اعتباري که منجر به تعطيلي بسياري از مراکز مرتبط شده است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی، ادامه داد: سنتي بودن پرورش دام‌ها در بسياري از نقاط استان و تفکر سنتي پرورش دام حتي در دامداری‌های صنعتي موجود در استان، حمایت‌های غیرکارشناسی، غيراصولي در خصوص رواج دامداري سنتي در روستاها با اعطای وام‌های اشتغال‌زایی از سوي ارگان‌هاي مختلف بدون آینده‌نگری تبعات بهداشت عمومي جامعه از دیگر موانع پیش روی دامپزشکی است.

رفیعی‌پور با اشاره به اقدامات انجام‌ شده برای رفع موانع و مشکلات تصریح کرد: در خصوص کاهش آثار خشک‌سالي‌ها همه ساله پيگيري براي اخذ اعتبار انجام شده و در صورت تخصيص اعتبار خشکسالي اقداماتي از قبيل توسعه پوشش بهداشتي دام‌ها در مناطق روستايي و عشايري و خريد نهاده‌هاي مورد نياز دامها صورت مي‌گيرد.

کمبود اعتبارات دامپزشکی برای کنترلي بيماري‌هاي واگير دام‌ها

مدیر کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی، تاکید کرد: در خصوص ارتقاي سطح پرورش دام‌ها از سنتي به صنعتي نيز برنامه‌هاي آموزشي ترويجي و اطلاع رساني به روش‌هاي مختلف در دستور کار اين اداره کل بوده و هست با تشکيل جلسات کارشناسي در حد توان از انجام اقدامات نسنجيده مرتبط با توسعه بي‌ضابطه نگهداري و پرورش برخي حيوانات مانند شترمرغ و بوقلمون و ... جلوگيري به عمل آمده است.

وی با اشاره به مشکلات مهم دامپزشکی استان، افزود: علاوه بر مشکلات فوق الذکر که در راس آن، کمبود اعتبارات براي پوشش حداکثري عمليات‌هاي پيشگيرانه و کنترلي بيماري‌هاي واگير دام‌ها و نيز بيماري‌هاي مشترک بين انسان و دام‌ها بوده کمبود امکانات سازماني و ساختاري براي جذب نيروهاي متخصص و با تجربه (در مرکز استان فقط يک باب خانه سازماني وجود دارد) نيز از مشکلات اصلي نيروهاي شاغل در دامپزشکي است.

رفیعی‌پور با بیان اینکه با وجود خطرات بسيار زياد شغل دامپزشکي و شرايط سخت کارها و وظايف دامپزشکي هنوز دامپزشکي جزء مشاغل سخت و زيانبار به حساب نيامده است، خاطر نشان کرد: با وجود اينکه دامپزشکي در رسته بهداشتي درماني قرار مي‌گيرد ولي ضريب 1/1 در احکام کارگزيني براي آنها محاسبه و اعمال نمي‌شود.

قاچاق دام در خراسان جنوبی سیر نزولی داشته است

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر قاچاق دام در استان سیر نزولی داشته است، افزود: 84 مورد محموله‌های حمل و نقل غیرمجاز و توقیف یک‌هزار و 760 راس دام طی سال جاری در استان توقیف شده است و از مجموع محموله‌های توقیفی تعداد 34 مورد محموله دام قاچاق و غیربومی بوده که 52 راس دام ضبط و پس از مراحل قانونی در کشتارگاه‌های دام کشتار شده‌اند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته ورود دام به استان از طریق کشور همسایه و استان‌های همجوار تبدیل به یک تهدید جدی برای صنعت پرورش دام خراسان جنوبی شده بود که با همکاری دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و انتظامی و کنترل دقیق مبادی تردد و جابجایی دام‌ها، سبب کاهش و سیر نزولی در این حوزه شد.

رفیعی‌پور تعداد پرونده‌های ارجاعی به مراجع قضایی را 56 پرونده عنوان کرد و افزود: متخلفان جهت صدور احکام قضایی به مراجع ذی ربط معرفی شده اند.

وی يادآور شد: واكسيناسيون، مديريت صحيح و عدم حابجايي و حمل و نقل دام از جمله فاكتورهاي مهم در پيشگيري از بيماري های دامی و بیماری های مشترك انسان و حيوان است.



انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دانشگاهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
0
ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور
با سلام و احترام همچنانکه مستحضر می باشند در شرایط فعلی که تمام داروها و مکملهای طیور بدون سوبسید میباشد برای داروخانه های دامپزشکی فرقی نمی کند که داروها را با نسخه رسمی بفروشند و یا در تکه ای کاغذ یادداشت .در این بین سازمان محترم دامپزشکی در حالی به اساتید دانشگاه اجازه مطب و پروانه مربوطه را نمی دهد که کارشناسان محترم شاغل در پستهای مختلف ادارات دولتی دامپزشکی در رده های مختلف مدیریتی با ........... مشاوره اقدام به بازدید و ویزیت دامداری ها و مرغداری ها مینمایند در حالیکه حق محرومیت از مطب و سایر مزایا را نیز از اداره مربوطه دریافت می کنند خواهشمند است دستور فرمایند به این مورد رسیدگی شود بطوریکه یا به اعضائ هئیت علمی دانشگاهها هم پروانه مطب نیمه وقت داده شود و یا کارکنان شاغل در بخش دولتی دامپزشکی از اشتغال به امور درمانی دامپزشکی در فارمهای پرورش دام و طیور گوشتی و تخم گذار و مادر منع شوند خاطر نشان می سازد ادامه این وضع موجود اجحافی اشکار در حق بخش خصوصی دامپزشکی هم میباشد چون دامداران و مرغداران اکثرا کارمندان دولت را میشناسند و در تمدید پروانه و اخذ پاره ای نهاده ها به آنها مراجعه میکنند با تشکر عضو هیئت علمی شاغل در دانشگاه تبریز
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
0
متاسفانه در سازمان دامپزشکی با این همه قدمت هیچ گونه مزایایی برای خدمت در مناطق محروم در نظر گرفته نشده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
0
0
تازه مشاوران مرغداران که نسخه را روی کاغذ معمولی می نویسند مالیات هم نمیدهند
نظر شما
ادامه