کد خبر: ۲۸۷۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

از ابتدای فصل زمستان امسال تاکنون بیش از 16 میلیون و 500 هزار راس گوسفند و بز همچنین یک میلیون و 800 هزار راس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر جمال الدین جاویدی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این خبر تاکید کرد: با وجود این میزان واکسیناسیون به علت محدودیت در تهیه واکسن، خطر شیوع تب برفکی در کشور جدی بوده، لذا ضروریست دامداران ضمن همکاری با ادارات دامپزشکی سراسر کشور نسبت به رعایت موازین بهداشتی- قرنطینه ای ذیل اقدام نمایند:

 1- یکی از مهمترین راه‌های انتقال بیماری تب برفکی، تماس با دامهای آلوده و ترشحات دامهای درگیر با بیماری است، لذا از تردد و جابجایی غیرضروری دامهای آلوده و بیمار خودداری نموده و آنها را در مکان جداگانه‌ای نگهداری نمایید.

2- به جهت جلوگیری از انتشار آلودگی، از جابجایی دام های تلف شده و ارسال آن ها به کلینیک ها و ادارات دامپزشکی اکیدا خودداری گردد و در صورت وجود تلفات مراتب را به اطلاع نزدیکترین اداره دامپزشکی برسانند.

3- افرادی که با دام آلوده در تماس بوده اند از سرکشی به واحدهای دامداری غیر درگیر تا مدت حداقل 48 ساعت خودداری نمایند، بدیهی است که عامل بیماری از طریق افراد قابل جابجایی است.

4- نسبت به فعال نمودن حوضچه های ضد عفونی واحد دامداری اقدام نموده و  ضدعفونی وسایط نقلیه قبل از ورود و خروج، بویژه در دامداری های درگیر الزامی است.

5- نسبت به ضدعفونی بستر و مکان نگهداری دامهای آلوده و اطراف آنها با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب (با راهنمایی و هماهنگی اکیپ‌های دامپزشکی) اقدام نمایند.

6- دامهای تلف شده (بره‌ها و بزغاله‌ ها و ...) به هیچ وجه مورد تغذیه گوشتخواران (اهلی و یا وحشی ) قرار نگیرد و آنها را در اسرع وقت و در مکان دور از سایر دامهای گله به صورت مناسب و بهداشتی دفن نمایند.

7- در صورت بروز تلفات در گله، ضمن اعلام سریع موارد بیماری به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی منطقه، همکاری و مساعدت لازم را برای انجام واکسیناسیون در واحد با اکیپهای عملیاتی دامپزشکی داشته باشند.

8- تهیه و توزیع واکسن تب برفکی مناسب در دستور کار ادارات کل دامپزشکی استانها قرار دارد لذا از تهیه واکسن از منابع غیر رسمی و غیر معتبر خودداری نمایند.

9- کنترل و محدود نمودن بیماری جز با حمایت و مشارکت دامداران و عشایر گرامی مقدور نمی‌باشد، لذا مجدداً خواستار مشارکت، مساعدت و همکاری آن عزیزان در برنامه‌های کنترلی و پیشگیرانه بیماری ها با دامپزشکی می‌باشیم.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
0
0
مامورين دامپزشكي لطف كنند مدتي روستاها را به حال خود رها كنند بيماري فروكش ميكند تردد واكسيناتورها از عوامل مهم انتقال بيماريست
بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
0
0
سالها قبل چنین تلفاتی سابقه نداشته است حتی در مورد بیماری طاعون گاوی .این تلفات بیماری تب برفکی دامداران را به استیصال رسانده است با دادن امار و ارقام و از پشت میز و بازی با کامپیوتر نه بیماری کنترل میشود و نه دامداران مستضعف از خسارات بیماری نجات می یابند پیشنهاد میشود با انتصاب افراد با تجربه و کاری از پشت میز پا شوید و کاری عملی انجام دهید وقتی هر صاحب مقامی دنبال کارهای شخصی خودش است بدیهی است وضعیت از این بدتر میگردد بیماری کل استانهای غربی کشور و استانهای مرکزی را الوده کرده است
نظر شما
ادامه