کد خبر: ۲۸۷۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از ساخت واکسن علیه سویه جدید ویروس تب برفکی در این موسسه خبر داد و گفت: برنامه واکسیناسیون دام ها با واکسن جدید در حال انجام است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر حمید کهرام» صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: به دنبال افزایش بیماری تب برفکی در غرب کشور طی ماه های گذشته و ابراز نگرانی دامداران مبنی بر شکست ایمنی برنامه واکسیناسیون علیه این بیماری، چندین نمونه از ویروس تب برفکی به آزمایشگاه های تشخیص تب برفکی در سازمان دامپزشکی، موسسه رازی و نمونه ای نیز به آزمایشگاه رفرانس جهانی ارسال شد که پس از آزمایشات به عمل آمده، شناسایی سویه جدید این ویروس در کشورمان به تایید رسید.

وی گفت: با انجام آزمایش مطابقت سویه جدید با سویه های قبلی در آزمایشگاه تب برفکی موسسه رازی، مشخص شد این سویه به طور کامل، متفاوت از سویه های پیشین بوده و برای کنترل و مهار آن باید واکسن حاوی آنتی ژن سویه جدید ساخته شود.

کهرام با بیان اینکه روند جداسازی و تولید این واکسن در موسسه رازی به سرعت و کمتر از یک ماه انجام شد، ادامه داد: نیمه دی ماه امسال به درخواست سازمان دامپزشکی حدود ۲۵۰ هزار دز واکسن حاوی سویه جدید (A ۱۵) تحویل این سازمان شد و این واکسن به عنوان یک ویروس جدید به فرمولاسیون واکسن سه ظرفیتی که تا کنون تولید می شد، اضافه شد.

نیاز کشور به ۳ میلیون دُز واکسن جدید تب برفکی

رئیس موسسه رازی گفت: واکسنی که تا کنون عرضه می شد، برعلیه یکی از ویروس های موجود در گردش، فاقد آنتی ژن بود و نمی توانست ایمنی و محافظت ایجاد کند اما با شناسایی سویه جدید، واکسنی که تا کنون مصرف می شد بهبود پیدا کرده، می تواند دام را بر علیه بیماری تب برفکی محفاظت کند.

وی اضافه کرد: واکسن پلی والان (چند ظرفیتی) جدید تب برفکی موسسه رازی شامل چهار سویه ویروسی رایج و شناخته شده در کشور است. این واکسن ها در برنامه واکسیناسیون سازمان دامپزشکی گنجانده شده و دوره جدید واکسیناسیون همگانی دام که از نیمه بهمن ماه آغاز شده با واکسن جدید در حال انجام است.

کهرام نیاز کشور به این واکسن را با توجه به اعلام سازمان دامپزشکی حدود ۲.۵ تا سه میلیون دز عنوان کرد و از تحویل حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار دز واکسن جدید تب برفکی با قدرت محافظت کنندگی ۶PD۵۰ به سازمان دامپزشکی خبر داد.

تشریح بیماری تب برفکی

رئیس موسسه رازی افزود: میزان باقیمانده از تعهد این موسسه پیش از پایان برنامه واکسیناسیون در اسفندماه جاری تحویل سازمان خواهد شد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اگر اقدام سریع و به موقع آزمایشگاه تشخیص تب برفکی و آزمایشگاه ویروس بذر نبود، تولید واکسن توسط موسسه رازی با همان سویه قبلی ادامه می یافت که عملا قادر به محافظت دام ها در برابر ویروس جدید نبود، یادآور شد: از سال ۱۳۹۲ تا کنون، این سومین سویه جدیدی است که در فیلد شایع شده و بلافاصله توسط آزمایشگاه تشخیص تب برفکی جدا و پس از گذراندن آزمایش های کنترلی، تولید واکسن با سویه جدید در این موسسه انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، بیماری تب برفکی از مهمترین بیماری های جمعیت دامی نشخوارکنندگان به ویژه گاو و گوساله است که خسارات اقتصادی فراوانی به دامدار و کشور تحمیل می کند. ساخت واکسن جدید چهارگانه ضمن پیشگیری از ابتلای دام به این بیماری خطرناک، نقش مهمی در مهار و پیشگیری از شیوع بسیار زیاد تب برفکی با سویه جدید در جمعیت حساس دامی کشور دارد.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
یک دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
0
موسسات مطرح واکسن سازی دنیا از جمله مریال اعلام می کنند که برای تولید واکسن از یک سویه جدید حداقل 18 ماه وقت نیاز است.
تولید این واکسن در کمتر از یک ماه یک دست آورد بسیار عظیمی است که تمام علم واکسن سازی دنیا را زیر سئوال می برد. امید که کارساز باشد
همكار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
0
0
موسسه رازي كه يك زماني واقعا بهترين كيفيت واكسن را داشت ولي الان ............................
نظر شما
ادامه