کد خبر: ۲۸۷۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

کشتی‌های چینی حاضر در خلیج فارس به قصد صید فانوس ماهیان و ریبون‌فیش به خلیج فارس آمده‌اند و فعالیت آنها تنها در چارچوب کنسرسیوم‌های بین‌المللی قابل اجرا است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: این 16 فروند کشتی چینی به‌منظور صید فانوس ماهیان (میکتوفیده) که یکی از اهداف اصلی صید از سوی سازمان شیلات ایران در برنامه ششم توسعه است در آب‌های خلیج فارس حاضر شدند.

 «یعقوب دوجی» افزود: مجوز صید ماهیان میکتوفیده به این گونه است که باید 60 درصد صید هر دوره به صید میکتوفیده اختصاص یابد و در کنار آن نیز می‌توانند 40 درصد سایر ماهیان را صید کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار اخذشده، این کشتی‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون 100 کانتینر 40 فوتی، ریبون‌فیش صید کرده‌اند.

دوجی ادامه داد: هرمزگان ظرفیت برداشت سالانه ۴۰۰ هزار تن فانوس ماهی را دارد و به‌منظور افزایش صید فانوس‌ماهیان در چهار سال آینده طرح اختصاص ۶۷ فروند شناور صیادی برای صید این نوع ماهی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دستور کار است.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه چهارساله با افزایش صید فانوس ماهیان به ۱۰۰ هزار تن در سال و استفاده از آن در تولید پودر ماهی، حدود ۵۰ درصد نیاز کشور به واردات پودر ماهی کاهش می‌یابد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی کشور یادآور شد: کشتی‌های چینی با ظرفیت دوهزار و 500 تنی امکان صید در اعماق اقیانوس را دارند و فانوس‌ماهیان با کشتی‌های مجهز به تورهای ترکیبی دِمِرسال با چشمه‌های ریز و در عمق 250 متری توسط کشتی‌های چینی صید می‌شوند.

دوجی تأکید کرد: 90 درصد فانوس‌ماهیان صیدشده برای تبدیل به پودر به دو کارخانه پودرسازی شهرستان‌های قشم و جاسک و بقیه به کارخانه‌های پودر ماهی خوزستان و شمال کشور منتقل می‌شود.

وی اظهار داشت: اکنون ۶۰ درصد نیاز کشور به پودر ماهی از طریق واردات تأمین می‌شود؛ لذا نباید استفاده از ظرفیت اقتصادی این ماهی‌ها در اختیار سایر کشورها قرار گیرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی کشور گفت: همچنین ریبون‌فیش به‌عنوان یکی از ماهی‌های که مصرف آن به لحاظ شرعی در ایران مجاز نیست، اما تجارت قدرتمندی در بازار بین‌المللی دارد، توسط این کشتی‌ها صید شده است.

دوجی همچنین افزود: قیمت هر کیلوگرم ریبون‌فیش در بازار بین‌المللی سه دلار برآورد شده است که باید ظرفیت اقتصادی فعالیت در آن برای صیادان ایرانی حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: دیده‌بانی سازمان شیلات باید درباره فعالیت چندماهه 16 یا به روایتی 25 فروند کشتی چینی پاسخگوی چگونگی حضور آنها و نحوه بهره‌برداری چینی‌ها از آب‌های خلیج فارس باشد.

دوجی در پایان تصریح کرد: هنوز نمی‌توان به فعالیت چینی‌ها در خلیج فارس تاراج لقب داد، اما باید با در نظر گرفتن منافع صیادان داخلی، مراقب ذخایر خلیج فارس بود.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریم
|
United States of America
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
0
0
باعرض سلام واحترام. چرا بین حلال وحرام خدا احترامی نیست که جانوران خلیج فارس به عنوان حرام بودن به چینیهای جنین انسان خور اجازه شکار داده می شود. جواب آیندگان چه می شود. که پای اجنبی راشمال کشور جنوب کشور به عنوان شکار باز میکنید.از آن بترسید که لوله اسلحه وشکار برروی آدمهای این مملکت گذاشته شود.
نظر شما
ادامه