کد خبر: ۲۸۷۶۷
مهدی رفیعی
 

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: کشتارگاه جاهد با 95 درصد پیشرفت فیزیکی جایگزین کشتارگاه شهرداری می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مهدی رفیعی محمدی» با اشاره به عملکرد این اداره طی 10 ماه گذشته، اظهار کرد: از ابتدای امسال تا دی‌ماه 16 میلیون قطعه مرغ در کشتارگاه‌های طیور و بیش از نیم میلیون رأس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های دام استان کشتار شده است.

وی افزود: 517 هزار رأس دام سبک و 8 هزار و 270 رأس دام سنگین طی امسال کشتار شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه نظارت بهداشتی و ذبح شرعی در تمام کشتارگاه‌های دام و طیور رعایت می‌شود، اظهار کرد: از ابتدای سال تا دی‌ماه، 65 تن گوشت قرمز، 119 تن آلایش دامی و 15 تن مرغ غیربهداشتی از چرخه مصرف خارج‌ شده است.

وی با بیان اینکه دو کشتارگاه طیور و دو کشتارگاه دام در استان فعالیت دارند ادامه داد: در چهار کشتارگاه مذکور، کارشناسان اداره دامپزشکی و ناظر ذبح شرعی حضور داشته و بر کشتار و گوشت‌های استحصالی، نظارت دائم دارند.

رفیعی محمدی خواستار توجه بیشتر شهروندان به خرید فرآورده‌های خام دامی شد و تصریح کرد: فرآورده‌های خام دامی، اعم از ماهی، آلایش‌های دام و طیور (جگر، دل و...) خودروهای سیار و بازارچه‌های محلی به دلیل نداشتن امنیت غذایی مورد تأیید اداره‌کل دامپزشکی نیست، بنابراین از خرید آن‌ها خودداری شود.

وی بهسازی کشتارگاه پرتو را موردتوجه قرار داد و گفت: کشتارگاه پرتو که در کیلومتر 13 جاده قم - جعفریه قرار دارد، دارای زمان‌بندی خاص برای رفع نواقص و به‌روزرسانی ساختمان از جمله تصفیه‌خانه است.

مدیرکل دامپزشکی قم با بیان اینکه کشتارگاه جاهد 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تصریح کرد: این کشتارگاه که از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب و تسهیلات ساخته‌ شده است در صورت برطرف شدن نواقص جایگزین کشتارگاه شهرداری می‌شود.

وی به تشریح اقدامات صورت گرفته در کشتارگاه‌ها پرداخت و خاطرنشان کرد: عمل بازسازی و بهسازی، تصفیه فاضلاب، تبدیل ضایعات و بسته‌بندی و آلایش گوشت در این کشتارگاه‌ها صورت می‌گیرد.

وی در خصوص مبحث تصفیه فاضلاب اظهار کرد: آب مصرفی در کشتارگاه‌ها طی مراحل متعدد تصفیه می‌شود تا برای فضای سبز قابل‌ استفاده باشد.

رفیعی محمدی مبحث تبدیل ضایعات را مورد اشاره قرار داد و گفت: لاشه‌ها و خون‌های جمع‌آوری شده به پودر گوشت و پودر خون تبدیل شده و برای تغذیه دام مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
 
نظر شما
ادامه