کد خبر: ۲۸۷۸۹
توليد علمي خوراک دام و طيور با استفاده از پسماند مواد غذايي
 

هر سال تنها در اتحاديه اروپا حدود 100 ميليون تن پسماند مواد غذايي توليد مي  شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، پژوهشگران اروپايي در طرحي مطالعاتي که گروهي از شيميدان ها، متخصصين تغذيه و  کارشناسان فناوري فراوري مواد غذايي با آن همکاري مي کنند، قصد دارند دريابند که  کدام محصول غذايي براي سلامتي دام فايده دارد و بازدهي حيوانات را از نظر توليد  گوشت افزايش مي دهد. آزمايش هاي اين طرح در مزرعه اي در بلژيک انجام مي شود.

پژوهشگران در اين مزرعه به ماکيان خوراکي متشکل از سويا، غلات، و زيتون باقي مانده  از فرآيند توليد روغن زيتون مي دهند. آنها مي خواهند بدانند که آيا اين رژيم غذايي  به سلامتي حيوانات کمک مي کند و آيا توليد گوشت آنها را افزايش مي دهد يا خير. طبق  نتايجي که تاکنون به دست آمده، پاسخ اين پرسش مثبت است.

«گيرت بروگمان»  ميکروبيولوژيست و متخصص علوم تغذيه که با اين طرح همکاري مي کند، مي گويد: خوراکي  که از پسماند مواد غذايي به دست آمده است، براي سلامت حيوانات مشکل ساز نبود، رشد  حيوانات خوب است و خوب غذا مي خورند. در نتيجه مصرف خوراک به ازاي هر واحد گوشت که  توليد مي شود، کمتر است.

وي همچنين از وضعيت دستگاه گوارش حيوانات تحت آزمايش و  همينطور وضعيت سيستم ايمني آنها پس از مصرف خوراک توليد شده از پسماند غذايي ابراز  رضايت کرد.

براي ورود پسماند مواد غذايي به زنجيره خوراک دام ها، لازم است که  پسماند مواد غذايي به شکلي سالم و با مصرف انرژي کم، خشک شود تا ماندگاري بيشتر  داشته باشد.

«بارت وان دروگنبروک» مهندس زيست شناسي در اين خصوص گفت: در اين راستا  حمام آب داغ تدارک ديديم. در واقع حلقه بسته اي به وجود مي آوريم که در آن آب را  گرم مي کنيم و انرژي اين آب داغ، باعث تبخير آبي مي شود که معمولا در مواد غذايي  وجود دارد، همان آبي که باعث خراب شدن ماده غذايي نيز مي شود.

«کارن ورشترت» متخصص  فناوري مواد غذايي نيز توضيح داد که ويتامين، طعم و مواد غذايي ِ پسماندهايي که با  اين فرايند خشک مي شوند، از بين نمي رود.

به گفته ورشترت، محصول غذايي پس از خشک  شدن گرما را از دست مي دهد و ويتامين ها، رنگ، مواد غذايي، آنتي اکسيدان ها، طعم در  محصول نهايي حفظ خواهد شد، فقط به شکلي متمرکز تر در آمده است.

«کتي الست» متخصص  فناوري فراوري مواد غذايي نيز گفت: در نظر داريم بيش از پيش روي آن دسته از  پسماندهاي غذايي کار کنيم که هنوز ارزيابي نشده اند مثلا پوست پياز. مي خواهيم اين  پسماندها را آناليز کنيم تا بفهميم کدام عناصر در اين پسماندها فعال تر هستند و  بيشترين تأثير زيستي را روي حيوان دارند تا بتوانيم جزئيات فرآوري را هر چه بيشتر  کنترل کنيم.

خوراکي که از پسماند غذايي به دست آمده، روي برخي از انواع دام و  همچنين ماکيان آزمايش شده است و به گفته پژوهشگران، نتايج مشخص و اميدوار کننده اي  به دست آمده است.

«مونتسه جوربا رافات» شيميدان و مسئول هماهنگ کننده طرح اروپايي "نوشان" گفت: فهرست بزرگي شامل 42 پسماند محصولات غذايي را که در سراسر اروپا توليد  مي شود، تهيه کرده ايم. مشخصه هاي شيميايي، فيزيکي، ميکروزيستي و همچنين بهداشتي  اين پسماندها را کاملا معلوم کرده ايم تا بتوانيم بهترين آنها را که قابل تبديل به  خوراک حيوانات باشند، مشخص کنيم .
 
 
نظر شما
ادامه