کد خبر: ۲۸۸۰۲
 
کارشناس مسئول آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: مردم از خرید ماهی‌های قرمزی که لکه پنبه مانند دارند، خودداری کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، «دکتر پگاه رستمی» با بیان اینکه ماهی قرمز با نام‌های مختلفی مانند ماهی سرخ، ماهی طلایی، زرماهی، طلاماهی، ماهی حوض یا گلدفیش شناخته می‌شود، گفت: گستره وجود این ماهی حتی تا قاره آفریقا هم کشیده شده، اما بومی کشورهایی مانند چین، ژاپن و ... است.

وی ادامه داد: این ماهی در شرایط مناسب تا 20 سال می‌تواند زندگی کند، ولی معمولا به دلیل شرایط نگهداری بیشتر از شش تا هشت سال زنده نمی‌ماند.

کارشناس مسئول آبزیان دامپزشکی کرمانشاه بهترین دمای نگهداری ماهی قرمز را بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد دانست و افزود: این نوع ماهی در دمای بالاتر از 25 درجه آسیب‌پذیر خواهد بود.

به گفته این کارشناس، در نگهداری ماهیان قرمز سطح آب دارای اهمیت بیشتری نسبت به حجم است و سطح بیشتر آب موجب افزایش میزان اکسیژن محلول در آب خواهد شد.

رستمی حداقل آب مورد نیاز هر قطعه ماهی قرمز را یک تا دو لیتر اعلام کرد و ادامه داد: آب مورد استفاده برای نگهداری ماهی قرمز باید بهداشتی و کلرزدایی شده باشد.

وی معتقد است، برای تعادل گازها، خروج کلر و همچنین هم دما شدن با محیط، آب مورد استفاده برای ماهی قرمز باید قبل از مصرف حداقل به مدت 24 ساعت در ظروفی دهان گشاد نگهداری شود.

کارشناس آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به حساسیت ماهی قرمز به تغییرات ناگهانی دما، خاطرنشان کرد: این تغییرات حتی می‌تواند باعث مرگ ماهی شود.

رستمی از مردم خواست از دستکاری ماهی قرمز هم خودداری کنند، زیرا این کار باعث آسیب دیدن پوشش سطحی ماهی شده و ماهی را نسبت به باکتری‌ها و انگل‌های آب حساس و آسیب‌پذیر می‌کند.

وی در خصوص تغذیه ماهی قرمز نیز یادآوری کرد: دو نوبت در روز باید به ماهی قرمز غذا دارد. این غذا باید به اندازه کافی باشد که ماهی آن را مصرف کرده و باقی مانده غذا در تنگ باقی نماند.

به گفته این کارشناس، غذا دادن بیش از حد به ماهی موجب ته‌نشین شدن مواد آلی و دفعی درظروف شده و ممکن است باعث مسمومیت ماهی شود.

رستمی در ادامه در مورد شیوه تمیز کردن ظرف نگهداری از ماهی نیز اظهار کرد: ظرف را باید به صورت دوره‌ای با محلول نمک طعام به میزان سه گرم در لیتر به مدت 10 دقیقه و یا سایر ضد عفونی کننده‌های مجاز به مقدار یک دهم تا یک گرم در لیتر به مدت 10 تا 15 دقیقه استفاده کرده و سپس ظرف را خوب آبکشی کرد.

وی در ادامه از شهروندان خواست ماهی قرمز عید را از مراکز مجاز، معتبر و بهداشتی خریداری کنند و از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می‌کنند، خودداری نمایند.

به گفته کارشناس آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، ماهی قرمز باید دارای ظاهری سالم، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد.

رستمی همچنین توصیه کرد: در صورتی که ماهی‌ها به طور جداگانه خریداری می‌شوند، ماهی جدید حداقل به مدت دو هفته جدا نگهداری شود.

وی همچنین از شهروندان خواست از خرید ماهیانی که دارای علائمی مانند باله‌های جمع شده و تا خورده هستند، بی قراری می‌کنند و پیوسته بدن خود را به اطراف می‌مالند، خودداری کنند.

کارشناس آبزیان دامپزشکی کرمانشاه افزود: چنانچه اطراف دهان یا سطح بدن ماهی دارای لکه‌های پنبه مانند باشد و لبه باله‌ها خورده و سائیده شده باشد و همچنین پولک‌های ماهی ریخته شده باشد نیز باید از خرید آن پرهیز کرد.

رستمی در پایان از مردم خواست به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی و ایجاد بیماری در ماهیان وحشی و حفظ شرایط طبیعی اکوسیستم دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، از رها کردن ماهی قرمز در آب‌های آزاد خودداری کرده و آنها را در اماکن محصور و دارای مجوز رها کنند.
 
 
نظر شما
ادامه