کد خبر: ۲۸۸۰۸
 

بیماری قابل انتقال از ماهی به انسان بسیار محدود است ولی جهت رعایت اصول بهداشت فردی و ایجاد شرایط مناسب نگهداری ماهیان زینتی و بخصوص ماهی قرمز، می بایست الزامات بهداشتی را رعایت کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، «دکتر کردآبادی» کارشناس مسئول اداره طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ضمن اعلام این خبر گفت: امروزه ماهیان آکواریومی و زینتی بعنوان گروهی از حیوانات خانگی مورد توجه مردم قرار گرفته اند.هر چند که بر اساس یک سنت دیرینه ایرانیان علاقمندند با فرا رسیدن عید نوروز یک تنگ از ماهیان قرمز بر سر سفره های هفت سین خود نگهداری نمایند. اما متاسفانه، اطلاعات محدود مردم نسبت به نگهداری این حیوانات کوچک سبب گردیده که اغلب، عمر آنها بسیار کوتاه شود.

وی در ادامه افزود: ماهی قرمز یا همان ماهی طلائی (Gold fish ) نام علمی آن کاراسیوس اوراتوس (carassius auratus ) می باشد و از خانواده کپور ماهیان است در اکتشافات تپه های سیلک کاشان اطلاعاتی بدست آمده که احتمال اینکه ماهی کویی و یا ماهی قرمز در آن زمان در ایران نگهداری می شده است هم وجود دارد اما عنوان شده خاستگاه اولیه این ماهی کشور چین بوده و جزئ اولین ماهیان آکواریومی است که توسط بشر نگهداری شده است .این حیوان کوچک خانگی در صورت مراقبت مناسب می تواند 20 سال عمر نماید و اندازه آن به 40 سانتیمتر نیز برسد.

دکتر کردآبادی در خصوص شرایط نگهداری ماهیان زینتی گفت: اولین موضوعی که می تواند بعنوان یک عامل مهم در طول عمر ماهی موثر باشد محل زندگی آن است . ظرف نگهداری ماهی باید دهانه آن بزرگ بوده تا هوای محیط بهتر بتواند اکسیژن مورد نیاز ماهی را فراهم نماید و شرایط مساعد رشد ماهیان را داشته باشد. از آنجا که محل زندگی ماهی آب می باشد همه فعالیت های آن مانند تنفس، تغذیه، مواد دفعی و... در آب می باشد لذا لازم است شرایط مناسب زندگی را برای ماهی داشته باشد. چنانچه از آب شهری برای نگهداری ماهی استفاده می شود برا ی اطمینان از خارج شدن موادی مانند کلر بعد از نگهداری آن به مدت 24 ساعت جهت تعویض آب ماهی از آن استفاده نمائید این عمل همچنین باعث هم دما شدن آب و محیط شده و برای ماهی بسیار مناسب خواهد بود . جهت تعویض آب باید در طول هفته یک بار به آرامی و حداکثر 50% آب ظرف تعویض شود. بهترین دما برای زندگی این نوع ماهی بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد است. دادن غذای زیاد به ماهی باعث آلودگی آب شده و برای ماهی بیماریزا خواهد شد ولذا باید غذا حد اکثر 2 مرتبه در روز و هر بار مقداری داده شود که پس از 5 دقیقه تمامی آن خورده شود. این ماهیان می توانند در دمای پایین برای مدت طولانی بدون غذا زندگی نمایند. ماهیان مانند سایر حیوانات احتیاج به نور دارند و محل نگهداری آنها باید به گونه ای باشد که تغییر روز و شب را احساس نمایند .ولی هرگز نباید آنها را زیر نور مستقیم و شدید آفتاب قرار داد.

دکتر کردآبادی در خصوص توصیه های بهداشتی که در خصوص نگهداری این ماهیان می باشد خاطر نشان کرد: بیماریهای مشترک بین انسان و ماهیان محدود است و تاکنون در کشور ما گزارشی مبنی برانتقال بیماری از ماهی به انسان از طریق مراجع ذیصلاح ارائه نشده است با این وجود احتمال بروز بیماری از طریق تماس پوستی وجود دارد و با انجام اقدامات پیشگیرانه میتوان از بروز آنها جلوگیری کرد لذا در این خصوص وجهت حفظ سلامت ماهی موارد زیر توصیه می گردد:

1 – ماهی را از مراکز معتبر تهیه فرمائید.

2 – از تماس کودکان با ماهی جلوگیری و بهداشت فردی را به آنها آموزش دهید.

3 - شستشوی کامل دستها با آب و صابون بعد از دست زدن به ماهی انجام شود .

4 – شستشوی دوره ای وسایل آکواریوم و ضد عفونی با نمک طعام 3% و ترکیبات یده انجام شود.

5 - چنانچه قصد خرید ماهی و اضافه کردن آن به سایر ماهیان خود را دارید لازم است ماهیان جدید الورود حداقل 2 هفته بصورت جداگانه در قرنطینه نگهداری، و بعد از اطمینان از سلامت آنها به سایر ماهیان اضافه شوند.

6 – در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری در ماهیان (بیحالی، بی اشتهائی، تغییر رنگ، وجود زخم و...) ماهی بیمار را از سایرین جداسازی نموده و با دامپزشک آبزیان مشورت نمایید.

7 – ماهی تلف شده را سریعا از آب خارج نمائید.

7 – در صورت مشاهده هر نوع علائم و ناراحتی پوستی به پزشک مراجعه فرمائید.

8 – جهت جلوگیری از انتقال بیمارها وتغییر در اکوسیستم از رها کردن ماهیان خود در رودخانه ها، تالابها و آبهای آزاد جدا خوداری نمایند.

9 – جهت حفظ سلامتی ماهی خود و افزایش طول عمر آن بجای ظروف کوچک از آکواریوم استفاده نمایید.
 
 
نظر شما
ادامه