کد خبر: ۲۸۸۱۱
 
 

روزنامه سپید نوشت:

مصرف پروبیوتیک‌ها تاثیر زیادی در سلامت افراد دارد. پروبیوتیک‌ها میکروب‌های مفیدی هستند که اگر به میزان کافی مصرف شوند؛ در کاهش انواع بیماری‌های غیر واگیردار موثر هستند. بااین‌حال بسیاری از افراد نسبت به آنها شناخت و اطلاعی ندارند. به عنوان مثال بسیاری از دامداران به جای استفاده از پروبیوتیک به دام‌های خود آنتی‌بیوتیک تزریق می‌کنند که در خوراک دام تاثیر می‌گذارد.

رئیس انجمن علمی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند معتقد است با اینکه ازنظر علمی در این حوزه پیشرفت‌های خوبی را داشته‌ایم، اما متاسفانه هنوز مردم آگاهی لازم را برای مصرف پروبیوتیک‌ها ندارند. سپید در این خصوص با «دکتر مریم تاج‌آبادی ابراهیمی» رئیس انجمن علمی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند به گفت‌و‌گو پرداخته است :

مصرف پروبیوتیک‌ها چگونه می‌تواند در سلامت فرد تاثیر داشته باشد؟
       
مصرف پروبیوتیک‌ها به میزان کافی موجب تعدیل سیستم ایمنی بدن می‌شود. وقتی سیستم ایمنی تعدیل شود، خودبه‌خود بیماری‌ها کمتر به سراغ فرد می‌آیند. البته مصرف پروبیوتیک‌ها بر روی تنظیم گوارش نیز موثر است. ازجمله این تاثیرات می‌توان به کاهش کلسترول، کاهش بیماری‌های غیرواگیردار، کاهش شیوع سرطان و کاهش آلرژی‌ها اشاره کرد .

آیا مصرف این مواد می‌تواند بر روی نسل‌های بعد نیز تاثیر بگذارد؟
       
انسان و هر موجود زنده دیگری اولین پروبیوتیک خود را از مادر خود دریافت می‌کند. شیر مادر غنی از میکروب‌های مفیدی است که می‌تواند یک زندگی سالمی برای انسان بسازد. بنابراین هرچه مادر فلور میکروبی سالم‌تری داشته باشد به فرزند خود آن فلور سالم را انتقال می‌دهد. درنتیجه هرچقدر به این مهم توجه شود ما در نسل‌های بعد میکروب‌های غیرمفید بیشتری داریم که از مادر به فرزند منتقل می‌شود .

بیشتر صاحب‌نظران در این حوزه معتقدند که مصرف پروبیوتیک‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. نظر شما چیست؟  
       
مردم کشورهای پیشرفته تقریباً پروبیوتیک‌ها را به‌طور کامل می‌شناسند و روزانه از آنها استفاده می‌کنند. در بسیاری از کشورها مانند کشورهای آسیای شرقی و اروپا حداقل از صبح تا ظهر، یک نوشیدنی پروبیوتیک را مصرف می‌کنند. در این کشورها پروبیوتیک‌ها به‌طور کامل شناخته‌شده و رایج هستند. مردم زمانی که می‌خواهند به مسافرت بروند، حتماً از پروبیوتیک‌ها استفاده می‌کنند. درحالی‌که در کشور ما علی‌رغم اینکه ازنظر علمی، تولید و صنعت پروبیوتیک پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم اما متاسفانه مردم آگاهی لازم را ندارند و پروبیوتیک‌ها ازنظرها پنهان مانده‌اند .

برای رفع این مشکل انجمن علمی پروبیوتیک چه اقداماتی را انجام داده است؟
       
انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند فعالیت‌های حمایتی را در این راستا انجام می‌دهد اما این مسئله تنها با کمک رسانه‌ها میسر می‌شود. اگر رسانه‌ها حمایت کنند، این مسئله محقق می‌شود زیرا تریبون دست رسانه‌ها است و می‌توانند در آگاهی عمومی تاثیر بسزایی داشته باشند .

در حال حاضر پروبیوتیک‌ها برای دام و طیور چگونه مصرف می‌شوند؟
       
در حال حاضر سه روش برای استفاده از پروبیوتیک‌ها در آبزیان، دام و طیور وجود دارد. پروبیوتیک‌ها به‌صورت مکمل آب برای دام و طیور یا مکمل غذایی آبزیان هستند. دامداران اصولاً به دام‌های خود آنتی‌بیوتیک تزریق می‌کنند و این آنتی‌بیوتیک‌ها بعدها در خوراک دام تاثیر می‌گذارد اما آنها می‌توانند به‌جای تزریق آنتی‌بیوتیک از پروبیوتیک‌ها به‌عنوان فراورده‌های طبیعی استفاده کنند تا جلوی بیماری‌ها را بگیرند .

تاکنون چه محصولات پروبیوتیکی برای مصرف انسان در کشور تولیدشده است؟ آیا آماری از میزان مصرف این مواد وجود دارد؟
       
پروبیوتیک‌ها برای انسان در شکل‌های مختلف قرص، کپسول و غیره که پزشکان تجویز می‌کنند و یا در مواد غذایی افزوده می‌شوند مانند ماست‌های پروبیوتیک، غلات پروبیوتیک، بیسکوییت و سایر مواد غذایی حاوی پروبیوتیک به بازار عرضه می‌شوند. تاکنون 20 محصول مختلف به بازار عرضه‌شده است که تاثیر بسیار متعددی می‌توانند در این پدیده داشته باشند. بااین‌حال آمار دقیقی از میزان مصرف نداریم. می‌توان از میزان تولید فهمید چقدر تقاضا وجود دارد که البته همین آمار هم نشان می‌دهد که میزان مصرف به‌اندازه بازار موجود آن، مناسب نیست .
 
 
نظر شما
ادامه