کد خبر: ۲۸۸۲۱
 

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: بهترین کار معدوم سازی لاشه دامهای تلف شده براثر تب برفکی، دفن آنها به روش بهداشتی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علی قشقایی» اظهار کرد: دفن لاشه دام های تلف شده به روش بهداشتی موجب می شود تا در دسترس سگ و گوشتخواران وحشی قرار نگیرد.

قشقایی اظهار کرد: لاشه باید در محلی خارج از دامداری بوده و توصیه می شود در حوالی و اطراف منابع آب همانند چشمه، قنات و چاه آب دفن نشود.

وی با تاکید براینکه عمق چاله ای که برای دفن انتخاب می شود باید به اندازه کافی در نظر گرفته شود اظهار کرد: در هنگام دفن مقداری آهک بر زیر و بالای لاشه دام پاشیده شود و سپس بر روی آن خاک پاشیده شود تا مانع دسترسی گوشتخواران شود.

وی از سوزاندن لاشه دام در کوره های مخصوص به عنوان یکی دیگر از روش های مطلوب معدوم سازی لاشه دام های تلف شده بر اثر تب برفکی یاد می کند.

این دامپزشک ادامه داد: متاسفانه این کوره ها برای لاشه دام های بزرگ در کشور وجود ندارد و یا بسیار اندک است و در نتیجه بهترین روش معدوم سازی در شرایط فعلی دفن بهداشتی لاشه دام می باشد.

تب برفکی از بیماری های مسری دام است که در صورت کم توجهی دامدار و واکسینه نکردن دام به سرعت گسترش می یابد و با از بین بردن جمعیت دامی موجب تلفات سنگین اقتصادی برای دامدار می شود.

از ابتدای امسال تاکنون بیش از دو میلیون راس دام سبک و 120 هزار راس دام سنگین استان کرمانشاه واکسینه شده اند.

بیش از 130 راس دام شهرستان قصرشیرین در روزهای گذشته به علت تب برفکی تلف شدند.
 
 
نظر شما
ادامه