کد خبر: ۲۸۸۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

در چند ماهه گذشته شیوع تب برفکی در دامداری‌های بخش سرشیو شهرستان مریوان، شماری از دام‌های چندین روستا را در این منطقه تلف کرد و خبرهای دیگر از این دست نیز در شهرستان‌های بیجار، دیواندره، سقز، قروه و دهگلان از توابع استان کردستان شنیده می‌شود. در کل کشور نیز این بیماری به شدت در حال فعالیت است و به دلیل شروع فصل بهار و خرید و فروش دام، مرکب این بیماری همچنان می‌تازد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، مدیرکل دامپزشکی استان کردستان از تلف شدن 110 رأس از دام‌های استان در ماه‌های اخیر خبر داد و افزود: اکنون 152 گروه دامپزشکی برای واکسینه کردن دام‌ها در حال فعالیت هستند.

«دکتر کامران زیباکردار» با بیان اینکه وضعیت کانون تب‌برفکی در یک ماه اخیر با واکسیناسیون‌های مناسب کنترل شده است، افزود: کنترل این بیماری 100 درصدی نبوده و با شروع فصل بهار و ورود دام به مرتع، چرخش این ویروس بیشتر و کانون‌های انتشار این بیماری گسترده‌تر می‌شود.

وی افزود: دامپزشکی استان کردستان از لحاظ واکسن محدودیت مصرف ندارد و با توجه به شیوع بیماری در نقاط مختلف استان، حداکثر شهرستان‌های درگیر را زیرپوشش واکسیناسیون قرار داده‌ایم.

زیباکردار با بیان اینکه همه شهرستان‌ها تا حدودی درگیر با این بیماری هستند، افزود: بیش‌ترین آمار تلفات و شیوع این بیماری در مریوان، سقز، دیواندره و بیجار گزارش شده است.

وی خاطر نشان کرد: ویروس تب‌برفکی به راحتی از طریق ماشین‌های نقل و انتقال دام و وسایل موجود در دامداری‌ها مانند دستگاه‌های شیردوشی و جایگاه‌های دام‌ و همچنین از طریق باد تا شعاع یک کیلومتر قادر به انتشار است.

زیباکردار در پاسخ به اینکه هزینه‌های واکسیناسیون برای دامداران چگونه است، گفت: با توجه به گران‌بودن قیمت واکسن‌ها، اعتباری از سوی دولت برای یک سری بیماری‌های واگیردار در نظر گرفته شده و تمام هزینه‌های درمان این نوع بیماری‌ها رایگان است، که واکسن تب‌برفکی نیز به علت واگیردار بودن آن، بهادار نیست.

به گفته وی، با توجه به سویه‌های متفاوت این ویروس، خوشبختانه واکسن‌هایی مورد استفاده وسیع‌الطیف بوده و ایمنی‌های لازم را ایجاد می‌کند.

موارد پیشگیرانه از ابتلا به تب برفکی در دامداری‌ها

به گفته بسیاری از کارشناس امور دام، واکسیناسیون دام‌ها، ایمنی 100 درصدی ایجاد نمی‌کند و لازم است دامدار نسبت به حفظ موارد مدیریتی از جمله کنترل تردد دام، وسایل حمل و نقل و همچنین خرید و فروش دام با مجوز دامپزشکی مراتب کار را رعایت کرده و با ورود دام جدید، قرنطینه صورت گیرد.

این اعمال و اطلاع‌رسانی‌های لازم می‌تواند خسارات اقتصادی این بیماری را به صفر کاهش دهد، اما متاسفانه در سال‌های گذشته دامداران زیادی با تلفاتی که در گله داشته‌اند، موضوع را مسکوت نگاه داشته و یا گزارش‌های کذبی ارائه می‌دهند و اکنون این بیماری به‌راحتی در دامداری‌های استان جولان می‌دهد.

به گفته زیباکردار، دامداران با دادن اطلاعات صحیح، دقیق و به موقع و همکاری با اکیپ‌های دامپزشکی می‌توانند از تلفات سنگین احتمالی در آینده جلوگیری کنند.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه اکثر دام‌های استان زیرپوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارند، صندوق بیمه این هزینه‌ها را جبران می‌کند ولی تاکنون برای دامدارانی که بیمه نیستند اعتباری صرف نشده است.

ورود بیماری از طریق مرزها

آسان‌بودن راه‌های انتقال ویروس تب‌برفکی موجب شده است این ویروس خود را به دست باد بسپارد و کیلومترها جابه‌جا شود، میزبانی مناسب بیابد و شروع به تکثیر نماید، علاوه بر این‌‌ها مرزی بودن استان و ترددهای غیرمجاز سودجویان، هم مزید بر علت شده تا کنترل بیماری کمی مشکل‌تر شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با بیان اینکه نظارت در فرایند تولید تا مصرف از مهم‌ترین اصول در سازمان دامپزشکی است، گفت: همه محصولات دامی که در کشور و به تبع آن کردستان تولید می‌شود، نظارت و بررسی‌های دقیقی را در فرایند تولید و مصرف طی می‌کند.

وی افزود: تردد در مرزها تحت کنترل نیروی انتظامی و مرزبانی است و دامپزشکی استان نیز با برنامه‌های پیشگیرانه و قرنطینه‌ای در طول سال‌های گذشته توانسته از بروز تلفات اقتصادی کلان جلوگیری کند.

تب‌برفکی و انسان

تب‌برفکی خوشبختانه بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و در صورت تماس با دام آلوده هیچگونه خطر احتمالی فرد را تهدید نمی‌کند.

دام‌هایی که برای کشتار به کشتارگاه فرستاده می‌شوند در صورتی که علائم بیماری در آن‌ها مشاهده شوند معدوم‌سازی می‌شوند ولی حتی اگر مصرف هم شوند، برای انسان خطری ندارند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان عنوان کرد: سالانه حدود 400 تا 500 تن گوشت در استان به دلایل متعددی مانند مبتلا بودن دام به بیماری و فاسد شدن و اتمام زمان انقضای مصرف گوشت از چرخه مصرف خارج، ضبط و معدوم می‌شوند.

زیباکردار افزود: با نظارت‌هایی که سازمان دامپزشکی در کشتارگاه‌های استان دارد در صورتی که علائم بیماری در جگر آنها مشاهده شود و یا بسیار خونریزی داشته باشند از چرخه مصرف خارج می‌شوند.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
0
0
ایشان هم کنترل کردن که
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
0
0
سیاست یک بام و دو هوا جوابگو نیست آقا
اگر دامدار ببیند هم واکسن رایگان هست و هم واکسن بهادار ، بدیهی است که بطرف واکسن بهادار نرود. پس باید سیاست یک بام و دو هوا را کنار گذاشت و واکسن بهادار با کیفیت را در کمیت زیاد وارد بازار نمود و البته واکسن و واکسیناسیون رایگان را برچید. این رایگان بودن واکسن و واکسیناسیون انگیزه فساد و کم کاری و ... را سبب است و شیوع تب برفکی را
نظر شما
ادامه