کد خبر: ۲۸۸۵۶
 

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: تولید خمیر مرغ با مجوز ممنوعیت ندارد، اما در حال حاضر در استان گیلان خمیرمرغ تولید نمی شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر سهراب عاقبتی» مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با بیان اینکه استان گیلان یکی از قطب های تولید مرغ کشور است،گفت: تولید خمیر مرغ در گیلان در صورتی که تولیدکننده دارای مجوز باشد ممنوع نیست.

وی اضافه کرد: البته تولید محصولات دیگری نظیر سوسیس و کالباس در صورتی که در مکان های بدون مجوز تولید شود ممنوع است و به طبع خمیر مرغ هم چنین شرایطی دارد.

دکتر عاقبتی خاطر نشان کرد:همه واحدهای تولیدی فراورده های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس گیلان تحت نظارت دامپزشکی استان هستند و با متخلفین به شدت برخورد می شود.

وی از تشدید نظارت ها با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز خبرداد و تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی گیلان به صورت شبانه روزی آماده خدمت به شهروندان است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، افلاکی دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود از نیمه دوم سال آینده شاهد سیر نزولی قیمت مواد غذایی با شیبی ملایم باشیم که این موضوع بر صنعت فرآورده‌های گوشتی و میزان تولید و مصرف آن تأثیری مثبت خواهد داشت.

به گفته وی، اگرچه اکنون سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی نسبت به میانگین جهانی بسیار پایین و در حدود پنج کیلوگرم در سال است، اما به‌نظر می‌رسد با بهبود شرایط اقتصادی و کاهش هزینه‌های تولید و در نهایت، نرخ محصولات عرضه شده به بازار، میزان تقاضا برای این فرآورده‌ها حدود 15 تا 20 درصد افزایش یابد.

افلاکی ادامه داد: اگر از 170 کارخانه فراوری، دو کارخانه در بهره‌برداری از خمیرمرغ سوءاستفاده کنند، امری طبیعی است که در دیگر بخش‌های صنعتی نیز می‌توان مانند آن را مشاهده کرد، اما اینکه حساب چنین تخلفی را به نام تمام کارخانه‌ها بزنند، کمی دور از منطق و عقل است.

به گزارش ایسنا، خمیر مرغ به معنی گوشت جدا شده از استخوان مرغ به روش مکانیکی است، یکی از پرمصرف‌ترین مواد اولیه‌ای است که در فرمولاسیون تولید فرآورده‌های گوشتی حرارت‌دیده مانند سوسیس و کالباس استفاده می‌شد که البته این محصول ماده اولیه مورد استفاده در همه کارخانه‌های صنعتی در اروپا و آمریکاست.

خمیرمرغ که طی ماه‌های گذشته بحث داغ رسانه‌ها و افکار عمومی‌ بوده، فرآیند تولید و سلامتش بستگی به نظارت یا عدم نظارت از سوی ناظران دامپزشکی دارد که در کارخانه‌ای مجهز باشد یا زیرپله‌ای پنهان.
 
 
نظر شما
ادامه