کد خبر: ۲۸۸۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه هم اکنون 25 کانون تب برفکی در استان شناسایی شده است، گفت: واکسن‌های تب برفکی رایگان نیست به همین دلیل دامداران از آن استقبال نکردند و این امر زمینه شیوع این بیماری را فراهم کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر سید حسین رضوانی» درباره بیماری تب برفکی گفت: این بیماری در سه چهار ماه قبل شایع شده بود و در سطح استان با اتحادیه دامداران، معاونت امور دام و مدیرکل بحران نشستی برگزار و خطر این بیماری گوشزد شد.

وی با بیان اینکه با همه فرمانداران در شهرستان درباره احتمال وقع بیماری تب برفکی مکاتبه شد، افزود: در همان زمان اعلام شد که واکسن‌های تب برفکی تولید داخل محدود است و موسسه رازی تولید واکسن نکرده است ولی واکسن‌ها فرانسوی وجود داشت، اما چون از سوی بخش خصوصی وارد شده بود امکان تزریق واکسن رایگان نبود.

مدیرکل دامپزشکی  مازندران با بیان اینکه برخی از واکسیناسیون‌های دامی به صورت رایگان انجام می شود، تصریح کرد: زمانی که با محدودیت واکسن مواجه شدیم به دامدار اعلام شد به ازای هر راس دام مبلغ 3 هزار تومان پرداخت کند و هزینه حمل و نقل، تزریق واکسن قرارداد و... بر عهده دامپزشکی باشد که با وجود توجیه همه دهیاران و اطلاع رسانی به جهاد کشاورزی و استانداری که متاسفانه استقبال خوبی نشد.

وی ادامه داد: آن دسته از دامدارانی که به توصیه دامپزشکی عمل کردند دامهایشان بیمار نشد و افرادی که اقدام به خرید واکسن نکردند، متاسفانه درگیر بیماری تب برفکی شدند.

رضوانی اظهار کرد: تیرماه سال جاری تعداد کانون بیماری دامی افزایش یافته و شهرستان‌های آمل، بابل و ساری بیشترین کانون بیماری تب برفکی به ویژه در گوسفندان را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه تعداد کانون بیماری دامی زیاد نیست، افزود: متاسفانه این تعداد محدود تلفات زیادی می‌دهند و ویروسی که دام‌ها را بیمار کرده کمی تغییر ماهیت داده در حالی که واکسن می توانست تا حد زیادی این بیماری را کنترل کند.

مدیرکل دامپزشکی  مازندران گفت: در حال حاضر استان مازندران نسبت به استان‌های دیگر از نظر کانون بیماری در وضعیت بهتری است ولی چنانچه همکاری دامداران اتفاق می‌افتاد این مقدار کانون بیماری را نیز نداشتیم.

وی 80 درصد ابتلا به بیماری دامی را عدم رعایت بهداست قرنطینه دام دانست و افزود: 90 درصد دامداری‌های مازندران سنتی است و اغلب در دامداری صنعتی بهداشت دام‌ها رعایت می‌شود.

وی افزود: بی‌توجهی چوبداران و خریدارهای دامی که فقط به منفعت خود توجه دارند و عدم همکاری دامداران از دلایل بروز و ظهور بیماری تب برفکی بود.

مدیرکل دامپزشکی  مازندران تاکید کرد: افراد بدون اطلاع به خرید و جابجایی دام نپردازند که این اقدام آنها موجب گسترش بیماری می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون 25 کانون بیماری تب برفکی در واحدهای دامپروری استان گزارش شده است، افزود: از دامداران خواهش می کنیم در این روزها به هیچ عنوان دام را جابجا نکنند، اگر نیاز ضروری است است دامپزشک منطقه را در اطلاع قرار دهند.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
0
0
کاری نداره شماهم با یک مصاحبه کنترل بکنید واکسن لازم نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
0
0
سیاست یک بام و دو هوا جوابگو نیست آقا
اگر دامدار ببیند هم واکسن رایگان هست و هم واکسن بهادار ، بدیهی است که بطرف واکسن بهادار نرود. پس باید سیاست یک بام و دو هوا را کنار گذاشت و واکسن بهادار با کیفیت را در کمیت زیاد وارد بازار نمود و البته واکسن و واکسیناسیون رایگان را برچید. این رایگان بودن واکسن و واکسیناسیون انگیزه فساد و کم کاری و ... را سبب است و شیوع تب برفکی را
نظر شما
ادامه