کد خبر: ۲۸۸۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مسئول دفتر نماینده ولی‌فقیه در اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه بالغ بر ۷۰ نفر ناظر شرعی در سطح کشتارگاه و مراکز بسته‌بندی استان فعالیت می‌کنند گفت: این افراد از روحانیون و حتی بعضی از اساتید حوزه‌های علمیه هستند

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «حجت‌الاسلام و المسلمین احمدرضا کیانی» با بیان اینکه قانون ذبح شرعی در سال 87 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اظهار داشت: از همان زمان دفاتر نماینده ولی‌فقیه در دامپزشکی‌های استان مستقر شدند.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر 70 نفر ناظر شرعی در سطح کشتارگاه و مراکز بسته‌بندی استان فعالیت می‌کنند افزود: این افراد از روحانیون و حتی بعضی از اساتید حوزه‌های علمیه هستند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه نظارت بر عرضه مراکز ماهی نیز از دیگر فعالیت‌های این حوزه است، تصریح کرد: ناظرین، ماهی‌های حرام شده، کوسه ماهی، سفره ماهی و گربه ماهی را از چرخه مصرف خارج می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از سئوالات متداول مردم پیرامون گوشت‌های وارداتی و برزیلی است، خاطرنشان کرد: در این زمینه ناظران ذبح شرعی در کنار مسئولان بهداشتی وارد آن کشور می‌شوند و تایید می‌کنند سپس گوشت وارد کشور می‌شود، در حال حاضر نیز 2 نفر از ناظران در کشور برزیل فعالیت می‌کنند.

کیانی با بیان اینکه از دیگر سئوالات مردم کشتار مرغ با دستگاه‌ها در مرغداری‌ها بوده که به‌هیچ وجه صحت ندارد گفت: هیچ جای کشور از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنند و تمام شرایط ذبح شرعی در کشتارگاه‌ها رعایت می‌شود.

وی افزود: تک تک مرغ‌ها روبه قبله، با بسم‌الله و نام خدا توسط ذابحی که آموزش دیده شده ذبح می‌شود، بعد از بریدن سر مرغ، این مرغ وارد یک چرخه‌ای می‌شود که تاب می‌خورد و به پوست گردن آویزان است و سپس سر مرغ به یک حلقه دو شاخه‌ای برخورد می‌کند و پوست گردن جدا می‌شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: متأسفانه صدا و سیما تنها از همین قسمتی که پوست گردن توسط این حلقه جدا می‌شود فیلم می‌گیرد و قسمت سربریدن مرغ را پخش نمی‌کنند و مردم تصور می‌کنند مرغ با دستگاه کشتار می‌شود.

وی افزود: دلیل این شایعه نیز به‌این موضوع برمی‌گردد که متاسفانه دست صدا و سیما در این راستا به‌نوعی بسته است و نمی‌تواند برخی از صحنه‌ها را نشان دهد، بارها از صدا و سیما تقاضا شده که این قسمت‌ها را نیز پخش کند تا این شایعه کاذب از اذهان مردم پاک شود.

کیانی پیرامون اعطای برند حلال تصریح کرد: برند حلال در حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور است و در حوزه استان نیست، در حقیقت استان‌ها تائید می‌کنند و سپس براساس تائیدیه استان‌ها صادر می‌کنند.

وی با بیان اینکه در استان 2 کشتارگاه، یکی دام و دیگری طیور برند حلال دارند، خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم تا پایان سال کشتارگاه‌هائی که ناظر دارند برند حلال دریافت کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا این موضوع تاثیر در فروش‌شان نیز داشته است، بیان کرد: برای داخل نه ولی این موضوع در خارج از کشور برای‌شان تاثیر دارد.

وی گفت: برای صادرات دام و طیور به کشورهای مسلمان برند حلال نیاز است و به‌نوعی یکی از الزامات واردات دام و طیور به این کشورها داشتن برند حلال است.

کیانی با اشاره به اینکه هدف از اعطای برند حلال به کشتارگاه‌ها افزود: در درجه نخست صادرات و سپس تشویق کردن کشتارگاه‌هائی است که مباحث ذبح شرعی را بیشتر اعمال می‌کنند.

وی با بیان اینکه کشتارگاه‌هائی که ناظر شرعی دارند تا پایان سال برند حلال به آنها اعطا می‌شود تصریح کرد: برند حلال برای کشتارگاه‌های نیمه صنعتی نیز صدق می‌کند، در همین راستا یکی از شرایط اعطای برند حلال، داشتن پروانه است در حقیقت به کشتارگاه‌های مجاز برند حلال اعطا می‌شود.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
1
0
........ شما نگران سر بریدن مرغ ها نباشید،ناظر شرعی هم نباشه اونا کارشون رو خیلی از ناظر شرعی بهتر بلدن و انجام هم می دن.ذابحین دوره دیدن و کارشون رو خیلی خوب بلدن.شما نگران آنتی بیوتیک داخل مرغ باش که کبد کلیه مردم رو از بین بردید.با این حمایتی هم که از مسئولین بهداشتی می شه زیاد به بازرسی ها هم نمی شه اعتماد کرد یا می دونید اهمیت نمی دین یا نمی دونید.به یه بچه هم بگی که مسئول فنی کشتارگاه مستقیما از کارفرما حقوق می گیره،راحت می گه این بازرسی بدون اشکال نمی شه ولی بیشتر مسئولین فنی آدم های با شرفی هستن که نهایتا با حمایت هایی بی دریغ سازمان دامپزشکی،منجر به از دست دادن شغل شون می شه.بعضی ها هم که زیاد این مسائل اخلاقی براشون مهم نیست،مصالحت آمیز و به نفع کارفرما ادامه می دن.فراخوانی از خاطرات مسئولین فنی بکنید خودتون متوجه می شید وضعیت بهداشت در ایران چطوره!!
نظر شما
ادامه