کد خبر: ۲۸۹۰

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی اردبیل ، خراسان جنوبی و قم

 

سازمان دامپزشکی کشور مسئولیت حفظ و صیانت از 120 میلیون واحد دامی کشور را بر عهده دارد


دکتر خداویردی معاون اداری و پشتیبانی سازمان دامپزشکی کشور حفظ و صیانت از 120 میلیون واحد دامی کشور را از مهم‌ترین مسولیت‌های سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد.
معاون اداری و پشتیبانی سازمان دامپزشکی کشور که در مجمع معاونین اداری و پشتیبانی ادارات کل دامپزشکی استانهای سراسر کشور در اردبیل سخن می گفت با بیان این مطلب افزود : ارزش ریالی 120 میلیون واحد دامی در کشور حدود 60 هزار میلیارد است که سازمان دامپزشکی کشور مسئولیت حفظ و صیانت از این سرمایه عظیم دامی را عهده دار است.

معاون اداری و پشتیبانی سازمان دامپزشکی کشور گفت : براساس قانون ، وظایف دامپزشکی حول دو محور اقتصادی و بهداشتی است و ادامه داد: بستر و گستره ای که سازمان دامپزشکی کشور در آن انجام وظایف و خدمات رسانی می کند جزء وسیع ترین و گسترده ترین بستر در کشور است چرا که تمام جوامع انسانی  اعم از شهری ، روستایی و عشایری مخاطبین و خدمات گیرندگان دامپزشکی در سراسر کشور هستند و این سازمان با دارا بودن 747 واحد اداری و فنی در شهرستانها ، بخشها و دهستانها ، دارای یک شبکه گسترده در اقصی نقاط کشور است.

دکتر خداویردی در ادامه سخنان خود در ارتباط با وظایف دامپزشکی به سه مقوله مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام و بیماریهای واگیر دامی و نظارت بر فرآورده های خام دامی از تولید تا مصرف اشاره کرد افزود ؛ در سطح کشور حدود 225 هزار واحد و اماکن دامی از قبیل کشتارگاهها ، مراکز عرضه فرآورده های دامی، مراکز جمع آوری شیر ، میادین دام و ... وجود دارد که دامپزشکی مسئولیت خطیر و وظیفه مهمی در ارتباط با نظارت بر این مراکز بر عهده دارد.

معاون اداری و پشتیبانی سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد : در تمام کشورها سازمان دامپزشکی کشور تنها متولی و پاسخگو در ارتباط با تعیین و ایجاد اطمینان در مخاطب در رابطه با بحث مواد غذایی از نظر سلامت و بهداشت است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون ده مرکز تشخیص بین المللی در کشور فعال هستند به مبحث تجارت جهانی و ارتباطات سازمان دامپزشکی کشور با مجامع بین المللی و سازمانهایی نظیر FAO , WHO , OIE و ... اشاره و خاطر نشان کرد یازده سازمان و مجامع بین المللی در دنیا وجود دارند که سازمان دامپزشکی کشور براساس مقررات و استانداردهایی که وجود دارد در زمینه تجارت جهانی و ایمنی مواد غذایی باید پاسخگوی این سازمانها در انجام وظایف خود باشد.

دکتر خداویردی اظهار کرد : در بحث اقتصادی و بهداشتی نتیجه مثبت و تاثیرگذاری که وظایف دامپزشکی دارد اشتغالزایی و تثبیت شغل در جوامع روستایی و عشایری است و با نوع خدمات رسانی که اعمال می کند باعث اشتغالزایی ، تثبیت شغل ، استقرار عدالت وثبات اجتماعی در جامعه می شود . چرا که منبع امرار معاش روستائیان و عشایر بعد از کشاورزی ، دامپروری است ، که اگر وظایف دامپزشکی به نحو احسن انجام نگیرد ، می تواند در این جوامع تاثیر منفی داشته باشد.

دکتر علوی مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل نیز در این گردهمایی گفت : استان اردبیل یکی از قطب های مهم دامپروری کشور است و حدود 6 میلیون واحد دامی یعنی حدود 5% دام کشور در این استان واقع است و ادامه داد: این استان یکی از استانهای پرتراکم کشور به جهت تعداد دام در واحد سطح هست.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: وجود دو کشت و صنعت مهم مغان و پارس ، 62 واحد گاوداری صنعتی ، 278 باب پرواربندی گوساله ، 15 واحد مرغداریهای مادر گوشتی با ظرفیت 400 هزار قطعه ، 23 واحد مرغداریهای تخمگذار تجارتی و 336 واحد مرغداریهای گوشتی و 5 واحد جوجه کشی ، 4 واحد کشتارگاه صنعتی طیور و یک واحد کشتارگاه صنعتی دام که یکی از بزرگترین کشتارگاه در مجموع کشتارگاههای کشور است ، این استان را به یکی از قطب های مهم دامپروری کشور تبدیل نموده است.دکتر علوی گفت : استان اردبیل از نظر پرورش گاو میش بعد از استان آذربایجانغربی رتبه دوم کشور را دارد و به جهت تولید 400 هزار قطعه جوجه یکروزه از 15 واحد مرغداریهای مادر گوشتی یکی از مراکز مهم تولید جوجه یکروزه محسوب می گردد.

----------------------------------

 

دامپزشکی خراسان جنوبی جزو دستگاه های پیشرو در واگذاری وظایف غیر حاکمیتی است
 
کمبود نیروی فنی و متخصص در بخش دولتی و خصوصی ، تهدیدات بهداشتی از طریق کشور افغانستان و تداوم خشکسالی از عمده‌ترین مشکلات دامپزشکی استان است .
مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی در خصوص کاهش تصدیهای دولت در سالجاری اظهار داشت: دامپزشکی در واگذاری وظایف غیر حاکمیتی به بخش خصوصی‌ جزو دستگاه‌های پیشرو بوده است. به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی،دکتر محمد رضائی گفت: در سالجاری و بمنظور کاهش تصدیها، تعداد 3  فعالیت شامل ضد عفونی خودروهای حمل و نقل دام و طیور زنده، واکسیناسیون دام ها علیه بیماری های غیر استراتژیک و سمپاشی اماکن دامی احضاء و جهت واگذاری به بخش خصوصی مستند شده است.
دکتر محمد رضائی با اشاره به وظایف حاکمیتی دامپزشکی گفت: مبارزه با بیماری‌های واگیر دام و طیور و مقابله با بیماریهای نوپدید و باز پدید و تامین بهداشت و سلامت فرآورده های خام دامی از اولویت‌های کاری دامپزشکی می باشد.
وی عنوان کرد : کمبود نیروی فنی و متخصص در بخش دولتی و خصوصی ، تهدیدات بهداشتی از طریق کشور افغانستان و تداوم خشکسالی از عمده‌ترین مشکلات پیشروی دامپزشکی استان است .

 

-----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان قم خبر داد:
کشف 1.6 تن فرآورده خام دامی فاسد و قاچاق در قم

مدیرکل دامپزشکی استان قم از کشف و ضبط بیش از یک هزار و 600 کیلوگرم فرآورده خام دامی فاسد و قاچاق طی هفته گذشته در قم خبر داد.

دکتر مهدی رفیعی اظهار داشت: کارشناسان بهداشت اداره‌کل دامپزشکی استان قم، طی هفته گذشته و در بازرسی از اماکن عرضه کننده فرآورده‌های خام دامی در سطح استان بیش از 700 کیلوگرم از انواع فرآورده‌های خام دامی اعم از مرغ، گوشت، تخم مرغ و آلایش دام و طیور فاسد را ضبط و معدوم کردند.
وی ادامه داد: همچنین پست قرنطینه سیار این اداره‌کل مستقر در مبادی و ورودی استان ضمن بازرسی از یک دستگاه خودرو، 900 کیلوگرم گوشت گوساله منجمد را کشف و محموله مذکور به دلیل حمل غیر بهداشتی و دیفراست شدن توقیف شد.
مدیرکل دامپزشکی استان قم از شهروندان خواست ضمن تهیه فرآورده‌های خام دامی از مراکز معتبر در هنگام خرید هرگونه فرآورده خام دامی به‌صورت بسته‌بندی به تاریخ تولید و مصرف و مورد نظارت دامپزشکی توجه لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به آمادگی این سازمان برای مقابله با هرگونه تخلف در این زمینه یادآور شد: از شهروندان تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را با شماره تلفن‌های 6708692 و 6709058 و 6608271 در میان گذارند.

 

 

نظر شما
ادامه