کد خبر: ۲۸۹۴۱
 

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان‌جنوبی گفت: نظارت و کنترل های بهداشتی دامپزشکی در کلیه مراحل تولید تا عرضه در بازار مصرف وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» گفت: با توجه به افزایش روز افزون تقاضا در خصوص استفاده از محصولات پروتئینی در سبد غذایی مردم و همچنین اهمیت به تهیه غذای سالم، ضرورت به نظارت دقیق برروند تولید بیشتر احساس می‌شود.

وی با اشاره به افزایشماهی مصرف ماهی در ایام سال جدید، اظهار کرد: پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی جزء ترکیبات آلی مورد نیاز ماهی‌ها است.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به ضد‌عفونی کردن استخر ماهی، بیان کرد: ضد عفونی و گندزدایی در استخرهای پرورش ماهیان علاوه بر اهمیت از نظر بهداشتی سبب افزایش بهره‌وری استخرها هم می‌شود.

دکتر رفیعی‌پور با اشاره به اینکه ضد‌عفونی کردن استخر ماهی در سه مرحله انجام می‌شود، عنوان کرد: مرحله اول تمیز کردن استخر و زدودن جلبک‌ها و سایر مواد زائد و دپو کردن و دفن بهداشتی آنها و مرحله دوم استفاده از عوامل طبیعی مانند خشک کردن استخر و استفاده از نور خورشید که از مهمترین مراحل ضد عفونی است و در نهایت استفاده از عوامل شیمیایی نظیر انواع شوینده‌ها و ضدعفونی کننده‌ها است.

وی با بیان اینکه کنترل بیماری، کاملاً مربوط به رعایت شرایط بهداشتی و انتخاب بچه ماهی سالم می‌شود، تاکید کرد: با ضدعفونی مناسب استخر و تجهیزات مربوط با مواد ضد عفونی موثر و ضدعفونی تخم، رعایت شرایط بهداشتی در طی حمل و نقل بچه ماهی و رعایت شرایط بهداشتی در طی دوره پرورش نظیر آزمایشات مداوم آب و خوراک و معاینه ماهیان هر یک ماه یکبار در تنزل بیماری موثر است.

مدیر کل دامپزشکی استان افزود: پوشاندن استخر با استفاده از تور یا سایبان جهت جلوگیری از ورود پرندگان مهاجر و جلوگیری از نور شدید آفتاب، جلوگیری از ورود عوامل بیماری‌زا همراه با بچه ماهی، دفن بهداشتی لاشه ماهیان تلف شده در دوره‌های قبل و افزایش دانش و مهارت و شناخت عوامل بیماریزا نیز از دیگر عوامل برای محافظت از مزرعه پرورش ماهی است.

دکتر رفیعی‌پور با اشاره به راه‌های مهم پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب، اظهار کرد: بررسی تغییرات فیزیکی و شیمیایی آب مانند اکسیژن، سختی و مواد الی آب، کلر، نیترات‌ها و هم چنین بررسی باکتریایی آب مهمترین راه پیشگیری از بیماری‌هایی بوده که با تغییر فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب منجر به ایجاد تلفات در ماهیان می‌شود.

وی با اشاره به محافظت از مزرعه پرورش ماهی در برابر عوامل بیماریزا، گفت: انجام آزمایشات دوره‌ای آب، خشک نمودن استخر و رعایت دوره آیش، شستشو و ضد عفونی مناسب استخر پرورش و ابزار و تجهیزات و اعمال ضوابط قرنطینه‌ای نظیر حوضچه ضد عفونی ورودی استفاده از لباس و تجهیزات اختصاصی مرزعه پرورش ماهی و جلوگیری از ورود افراد غیر مرتبط، از جمله مواردی برای محافظت از مزرعه پرورش ماهی در برابر عوامل بیماریزا است.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به روش‌های جلوگیری از آلودگی در استخرهای پرورش ماهی، تصریح کرد: علاوه بر رعایت شرایط بهداشتی، ریختن بچه ماهی مناسب با حجم استخر، استفاده از غذاهای مناسب و به موقع، استفاده از آب سالم و بهداشتی، انجام آزمایشات لازم آب در مواقع ضروری و راهکارهای فیزیکی نظیر جلوگیری از ورود آشغال ها و فاضلاب‌ها به استخر، رسوب گیری، عبور دادن از صافی‌ها و کنترل دما نظیر هوادهی، استفاده از کربن فعال، گاز زدایی و تزریق از روشهای جلوگیری از آلودگی در استخرهای پرورش ماهی است.

دکتر رفیعی‌پور با عنایت به این نکته که در پرورش متراکم با توجه به استرس‌های محیطی ماهیان در معرض طیف وسیعی از عوامل بیماری‌زا قرار می‌گیرند، عنوان کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مباحث مربوط به پیشگیری علاوه بر کاهش هزینه‌ها، منجر به افزایش تولید و بهره وری بالاتر گردیده در تهیه غذای سالم همچنین کاهش موارد ابتلا به بیماریهای انسانی نیز نقش ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به روش‌های ریشه‌کنی مورد استفاده برای از بین بردن منابع بیماری‌زا، بیان کرد: برای ریشه کنی و از بین بردن عوامل بیماری‌زا در استخر پرورش ماهی علاوه بر رعایت کلیه ضوابط و شرایط بهداشتی طرح‌های پاش و مراقبت‌های فعال بیماری نیز بصورت دوره‌ای و در زمان‌های مورد نظر توسط دامپزشکی انجام می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه در این طرح‌ها با بررسی مزارع پرورش ماهی و بازدید از آنها نمونه‌های لازم جهت انجام ازمایشات اخذ می‌شود، ادامه داد: در صورت وجود عوامل بیماری‌زا تصمیمات لازم جهت از بین بردن و ریشه کنی اتخاذ شده که در صورت لزوم بعضا مواردی از معدوم‌سازی نیز انجام شده و انجام این طرح‌های پایشی کمک زیادی به ردیابی عوامل بیماری‌زا و ریشه‌کنی آنها می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ماهی تازه نیز باید فاقد بوی نامطبوع و فاقد لکه‌های خونریزی در اطراف سر باشد، تصریح کرد: قوام بدن و عضله طببیعی و در ماهی فاسد با فشار مختصر انگشت روی عضله رد انگشت می‌ماند، اما در ماهی سالم فلس ها درخشنده بوده و به راحتی کنده نشده و مردمک چشم شفاف و روشن بوده همچنین آبشش‌ها درخشنده شفاف و به رنگ قرمز و صورتی باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه در صورت بسته‌بندی بودن ماهی سالم، زمان تولید و انقضاء فرآورده باید مورد نظر قرار گیرد، یادآور شد: درخصوص ماهی بسته‌بندی بصورت تازه عمر ماندگاری ماهیان گرم آبی 7 روز و درخصوص ماهیان سردآبی همانند قزل آلا عمر ماندگاری 3 روز از زمان صید است.

دکتر رفیعی‌پور با بیان اینکه چنانچه سلامت آن تایید شد اجازه صید صادر می‌شود، بیان کرد: با اخذ مجوز حمل با ماشین‌های سردخانه یا دارای پروانه بهداشتی به مراکز بسته بندی دارای مجوز بهداشتی دامپزشکی انتقال یافته ودر آنجا نیز در حضور بازرسین بهداشتی دامپزشکی بر مراحل بسته‌بندی و قطعه‌بندی نظارت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از فروشگاه‌های مجاز که اقدام به عرضه فرآورده‌های خام دامی می نمایند مرغ و ماهی خود را تهیه کرده، همچنین این مراکز مورد بازرسی مستمر کارشناسان دامپزشکی بوده و فرآورده‌های خود را از مراکز بسته بندی مورد تایید دامپزشکی تهیه می‌نمایند.
 
 
نظر شما
ادامه