کد خبر: ۲۸۹۸۷
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
یادداشت اختصاصی «دکتر محمد لطفی‌زاده» در سایت «وت پارس»
دکتر لطفی‌زاده در این یادداشت ضمن تقدیر از حضور فعال دانشجویان دامپزشکی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های کلان، خواستار ترویج و تبلیغ صحیح دامپزشکی توسط کلیه دامپزشکان در عرصه جامعه شد ...
 
 

حکیم مهر - «دکتر محمد لطفی زاده» در یادداشت اختصاصی خود برای سایت «وت پارس» نوشت:

 

با اهداء سلام و احترام به بینندگان محترم و عزیز رسانه وت پارس، تبریک فرارسیدن بهار طبیعت و آرزوی موفقیت و سلامت روزافزون برای همه شما در سال جدید

سالی که گذشت با یک اتفاق کم و چه بسا بی‌سابقه همراه بود که نویدبخش بهبود فضای آتی هم خواهد بود. رخدادی که دانشجویان عزیز بازیگران اصلی آن بودند و توانستند از این تجربه سربلند بیرون آیند. حقیر در طول سالیان گذشته، همواره بر ضرورت نقش‌آفرینی مؤثر دانشجویان عزیز دامپزشکی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های کلان تأکید کردم و بارها خواستار برگزاری جلسات مختلف در دانشگاههای مختلف کشورمان بر این اساس شدم. خوشبختانه آنچه آرزو داشتم و البته به تحقق آن هم امیدوار بودم در سال 1394 به منصه‌ی ظهور رسید و عده‌ای از دانشجویان خوش‌فکر و دلسوز با تدبیری مناسب توانستند نخستین تجربه مهم و بزرگ را رقم بزنند و با همکاری مثال زدنی در زمینه‌ی پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولین امر را به واکنشی فعالانه وادار نموده و در تصمیمات آتی مؤثر باشند.

در این زمینه دو نکته مهم وجود دارد که نباید از آن غفلت نمود:

1- این قدم نخست بود و نباید از قدم‌های بعدی دست برداشت. دانشجویان دامپزشکی به عنوان دامپزشکان آینده از تصمیمات مسئولین متأثر خواهند شد و اگر می‌خواهند دچار نابسامانی‌های بیشتر از وضع کنونی نشوند و در بهبود امور هم مفید و مؤثر باشند، باید با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشکده‌ها و به چالش کشاندن و به پاسخ واداشتن مسئولین و نیز هم‌اندیشی‌های مختلف و کارشناسانه، روز به روز نقش خود را در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مسئولین پررنگ‌تر نمایند.

2- در کنار تحسین اقدامات اخیر دانشجویان عزیز باید به این مسأله توجه داشت که استفاده از تجربه پیشکسوتان و کارشناسان خبره و بهره‌مندی از تجارب آنان در به ثمر رسیدن بهتر و تأثیر مفید اقدامات نقش مهمی خواهد داشت. همانطور که آزموده را آزمودن خطا است، پس باید از تجارب قبلی و پیشینه اقدامات آگاه بود و با سوارشدن بر دوش تجربه دیگران، قد تصمیمات خود را افزایش داد. در این میان نقش فضای مجازی بخصوص شبکه‌های اجتماعی نیز قابل تأمل و توجه است که به نظر می‌رسد باید برای یکپارچه‌ سازی و مدیریت بهتر این ابزار مهم تدبیری اندیشیده شود.

اما سال 1395 نیز سال مهمی خواهد بود. دو نهاد غیردولتی (سازمان نظام دامپزشکی و جامعه دامپزشکان ایران) اعضای جدید هیأت مدیره و شورای مرکزی خود را خواهند شناخت. دو نهادی که متأسفانه در سالیان اخیر، فرصت‌های زیادی از دست داده و حتی فرصت‌سوزی‌هایی هم داشته‌اند. در سال گذشته تلاش‌هایی برای احیاء این دو نهاد انجام شده اما به دلیل فقدان یک برنامه منسجم و از دست رفتن اعتماد یا اتکای بخش قابل توجهی از مخاطبان و گروه هدف این دو نهاد، تلاش های یادشده کمابیش با موفقیت کاملی همراه نبوده است.

آنان که در انتخابات شرکت می‌کنند و گزینه‌هایی را انتخاب می‌کنند، باید متوجه عواقب انتخاب‌شان باشند و به هدف، برنامه، سابقه و مواضع نامزدها توجه ویژه‌ای داشته باشند. انتخاب‌های فله‌ای و باندی که تنها منجر به تجمع عده‌ای در فضای مدیریتی این دو نهاد می‌شود بی‌آنکه تأثیر این تجمع را صنف دامپزشکی احساس کند، اگر اثر سوء نداشته باشد، حداقل اثر مثبتی هم نخواهد داشت. هرچند اینجانب معتقدم اثر سوء اینگونه انتخاب‌ها کم یا مقطعی نیست و طیف قابل توجهی از آن تأثیر می‌پذیرند. برای آنکه از این خطر پیشگیری شود نیازمند کاری بزرگ در حوزه تبلیغ و اطلاع رسانی هستیم که به افزایش آگاهی و متعاقباً انتخاب بهتر می‌انجامد.

بنابراین، آنچه بیشترین نیاز ما در سال 95 و چه بسا در آینده به طور مداوم است، ترویج و تبلیغ صحیح دامپزشکی است. کاری که ان شاء الله با توسعه‌ی مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (متد) تا حدی انجام خواهد شد (و به موقع اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت خواهد پذیرفت) اما به تنهایی قادر به پیشبرد این امر نخواهیم بود. از سویی، با توجه به شایعات متعدد، آگاهی پایین و ضعیف عموم جامعه و حتی صنوف مرتبط و تخصصی نظیر گروه پزشکی از نقش و جایگاه دامپزشکان و سایر رده های دامپزشکی، نیازمند تبلیغاتی وسیع‌تر از آنچه انجام شده یا می‌شود هستیم. در این راه چشم به نهاد دولتی (سازمان دامپزشکی کشور) نمی‌توان داشت و باید بخش خصوصی و تک تک دامپزشکان و اعضای جامعه بزرگ دامپزشکی کشور به صحنه بیایند و (هر دامپزشک یک رسانه باشد) تا موفقیت در این عرصه تضمین و عملی گردد. این شعار با توجیه صاحب سوپرمارکت پرمراجعه سر کوچه‌ی محل زندگی تا توضیح نقش دامپزشکی در بهداشت عمومی جامعه به سران قوا، می تواند طیفی وسیع را پوشش دهد.

در اینجا به همه دوستان و علاقمندان به بهبود وضع دامپزشکی پیشنهاد می‌کنم به پویش (کمپین) هر دامپزشک، یک رسانه بپیوندند و اقدامات تبلیغی، ترویجی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. از آنجا که توفیق دارم این یادداشت را از مشهد مقدس تقدیم نمایم، در جوار حریم رضوی به امید روزهای بهتر برای اعضای بزرگ جامعه دامپزشکی کشورمان و با تبریک مجدد فرارسیدن سال نو، دعاگو و ان شاء الله نایب الزیاره همه شما بینندگان و همکاران عزیز خواهم بود.

 
دکتر محمد لطفی‌زاده

مدیرمسئول مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (متد)

26 اسفند 1394

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر محمد یادگاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
3
0
دکتر لطفی زاد عزیز بسیار سپاس گزارم
حاصل تلاش بیش از ۲۰ رابط گروه های هم اندیشی در دانشکده های سراسر کشور بود که توانست پویا و فعال جهشی بی نظیر را ایجاد کند و انشاالله در ادامه با احساس مسئولیت صنفی بیشتر قدم بردارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
تلگرام بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
0
1
یه رانت رو کنار بزنیم یه رانت دیگه میاد؛ مدیران سازمان ها فقر سواد و تجربه دارند و نیز مدیریت را به درستی نمی شناسند .
متاسفانه بینش خیلی ها ضعیف هستش که کسی که تازه مدرک dvm اش رو گرفته نمایندگی کل رو به یدک میکشه. فساد در این دو سازمان به حدی هست که نیازی به تحقیق در زیر شاخه های اونها نیست چه بسا خیلی از این افراد که سمت هیئت مدیره را در سال های گذشته داشتند توسط سازمان دامپزشکی کل کشور به سمت های دولتی سازمان گماشته شدند.

کمپین هر دامپزشک یک رسانه هدفی جز قدرت طلبی عده ای را توجیه نمی کند به این خاطر که کسانی که مشکلات عمقی را رصد نکرده اند صحبت از مسائلی میکنند که راه حلی در این باره ندارند، ساختار کلی نظام دامپزشکی مشکل دارد آقا
......................................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
0
0
درود به شرفت دکتر لطفی زاده. چندی پیش یکی از هتلهای 5ستاره معروف کارشناس کیفیت غذا میخواست بنده با انکه شاغل هستم برای کار پاره وقت به آن هتل سر زدم صاحب هتل گفت من تمام وقت میخوام ولی اصلا نمیدونست دامپزشکان بسیاری دروس کنترل کیفیت مواد غذایی دارن با صحبت با ایشون ایشون رو مطلع کردم و گفتم رد ارگانهای مختلف هم ما دامپزشکان بر کیفیت غذا نظارت داریم ونه رشته های دیگر ایشون ایشون خیلی تشکر کردم ببینید دوستان بسیاری از مردم فقط ما دامپزشکان رو مسئول درمان حیوانات میدونن ما باید اطلاع رسانی کنیم و بگیم ما ها مسئول بررسی کیفیت غذا هستیم ولا غیر وسلام سالی پر از موفقعیت برای همه دوستانم آرزو میکنم
پاسخ ها
دانشجو معترض دانشگاه آزاد کرج
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
تامین امنیت غذایی کشور = اقتصاد مقاومتی
ضد جریان امپریالیسمی بعضی ها
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
لزومی ندارد که مردم رو متوجه کار های خودمون بکنیم، چرا که برای مردم مهم نیست.
مردم 1000 جور دردسر و مشکل دارند که اصلا وقت خودشون رو سر اینجور مسائل تلف نمیکنند.
هدف از اینکه مردم رو متوجه وظایف دامپزشکان بکنیم یک کار بیهوده است چرا که این مدیران که تصمیم گیرنده جریان هستند باید مطلع شوند و اون ها رو روی خط اورد نه مردم.
ضد نظام امپریالیسمی بعضی ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
0
0
جناب دکتر ناشناس،
هدف از اینکه مردم رو متوجه وظایف دامپزشکان بکنیم یک کار بیهوده است چرا که مدیران تصمیم گیرنده باید مطلع شوند و اون ها رو روی خط اورد نه مردم.

بعضی ها هم (دکتر .........ها و ............ها) که نقطه ضعف دانشجویان که هم جوان هستند و هیجانی میدانند ، میخواهند برای مقاصد خودشون پل بسازند.
نیت شما ها درست نیست.
\-/
فاطمه مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
1
0
سلام.من دانشجوی دکترای دامپزشکی هستم و برای آشنایی بیشتر مردم با این رشته یه کتاب الکترونیک خیلی جامع درست کردم که می تونید اونو از آدرس زیر دانلود کنید:
http://uplod.ir/3mws0ppy8aa4/آشنایی_با_رشته_دامپزشکی001.pdf.htm

خوشحال میشم اگه نظراتتون رو اینجا به اشتراک بزارید...مطمئنم با این کار میشه دید جامعه رو نسبت به این رشته عوض کرد.آینده ای روشن در راه است...
فاطمه مرادی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
ممنون از زحماتتون، بیشتر شبیه به تبلیغ بیمارستان و عده ای خاص بود. یک کتاب سر فصل داره و موضوعات پراکنده عنوان شده به علاوه منابعی که استفاده شده تحقیق نشده ایراداتی هم در متن مشاهده شده که بازبینی احتیاج داره و در مورد کپی رایت هم میباست منابع قابل پیگیری باشد. در آخر هم از آنجایی که هیچ نفع مالی در اون نیست (به گمانم) لزومی به داشتن حق بازنشر نبود.

موفق باشید.
دکتر محمد لطفی زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام. سرکار خانم مرادی از زحمتی که در این زمینه متقبل شده اید و بخصوص دید مناسبی که در روشن دیدن آینده داشته اید تشکر می کنم. امیدوارم با توان بیشتر و مستمر در آینده در این زمینه مؤثرتر قدم بردارید. در فایلی که تهیه فرموده اید بد نیست در صورت صلاحدید، اشاره ای به رابطه عمیق پزشکان و دامپزشکان (که تلویحاً اشاره فرموده اید) داشته باشید و از مفهوم سلامت واحد کمک بگیرید. کم نیستند دامپزشکانی که استاد پزشکان بوده و هستند اما شناخته نمی شوند (شاید هم خودشان گاهی تمایل ندارند!). در همین حکیم مهر قبلاً با برخی از این اساتید مانند جناب دکتر تاج بخش، جناب دکتر محبعلی و سایرین مصاحبه هایی انجام شده بود. از سویی چون به درستی به نقش دامپزشکان در تولید واکسن اشاره فرموده بودید، خوب است به نقش مهم مرحوم پروفسور میرشمسی به عنوان دامپزشک و پدر علم واکسن ایران و نیز جناب استاد دکتر شفیعی در این زمینه اشاره نمایید. امروز بی گمان هر ایرانی که واکسن فلج اطفال و برخی دیگر از واکسن ها را بدو تولد دریافت کرده است مدیون زحمات این دو عزیز بخصوص مرحوم پروفسور میرشمسی است. موفق و عاقبت به خیر باشید
فاطمه مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
0
0
سلام.نظرتون برای من محترمه.ولی ای کاش چند تا از ایراداتی که در متن مشاهده کردید بیان می کردید تا نسبت به رفع اونها اقدام کنم.
لزوم حق بازنشر به این خاطر نوشته شده که این فایل رو قبلا در سایتی برای فروش قرار داده بودم و الان پس از گذشت چندماه تصمیم گرفتم اونو به صورت رایگان در اینترنت قرار دهم.
منظور از "کتاب الکترونیک" در واقع ebook هاییست که در موبایل و تبلت ها قابل مطالعه است و قصد نداشتم این فایل رو یک کتاب معرفی کنم.
از آنجایی که این فایل صرفا برای آشنایی افراد علاقه مند و داوطلبان کنکور نوشته شده،برای جلوگیری از افزایش حجم از ذکر کامل منابع خودداری کردم.از اظهار نظر شما سپاسگزارم.موفق باشید
نظر شما
ادامه