کد خبر: ۲۸۹۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
سیرک حیوانات در سال 1395 تعطیل شود!
 

 31 شبکه استانی سمن های زیست محیطی کشور با ارسال نامه ای خطاب به معصومه ابتکار درخواست کردند به هیچ وجه مجوز صدور سیرک حیوانات در سال 1395 صادر نشود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از زیست بوم، شاید برای نخستین بار باشد چنین همگرایی بی سابقه ای بین شبکه های استانی سمن های محیط زیستی کشور شکل گرفته است، شبکه هایی که هر کدام نماینده سمن های زیست محیطی استان خود هستند. به عبارتی می شود گفت کل ایران به سیرک حیوانات نه گفت.

متن این نامه به این شرح است:

باسمه تعالی

سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار

ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست کشور

با سلام،

احتراماً همانطور که مستحضر هستید در یک دهه گذشته فعالیت سیرک حیوانات همواره مورد اعتراض حامیان حیوانات و محیط زیست در ایران بوده است. سیرک حیوانات به دلیل آزار و شکنجه حیوانات در زمان آموزش و اجرای نمایش و همچنین مسائلی مثل دست داشتن در تجارت و قاچاق حیات وحش همواره مورد اعتراض حامیان حیوانات در سراسر جهان بوده است.

مجموعه اعتراضات طرفداران محیط زیست نسبت به سیرک حیوانات سبب به وجود آمدن «کمپین سیرک نه» با حمایت بیش از 40 گروه غیردولتی زیست محیطی شد. پس از انتشار فتاوای 20 مرجع معظم تقلید و مجتهد اسلامی – از جمله فتوای مقام معظم رهبری- مبنی بر حرام بودن آزار حیوانات، سرکار عالی در آبان 1393، در مشهد مقدس، در جوار بارگاه ضامن آهو ضمن مخالفت با سیرک حیوانات اعلام کردید که سازمان حفاظت محیط زیست از کمپین سیرک نه حمایت خواهد کرد و سیرک حیوانات باید در کشور تعطیل شود.

پس از آن موج حمایت از کمپین «سیرک نه» و مخالفت با سیرک حیوانات یکی از پس از دیگری به استانهای کشور رسید و در زمان کوتاهی 20 استان به این پویش پیوستند و مدیران کل آنها بطور مکتوب اعلام کردند دیگر مجوز برگزاری سیرک حیوانات را نخواهند داد.

در حالیکه پویش مخالفت با سیرک حیوانات می رفت که در سراسر کشور فراگیر شود و با ممنوع شدن سیرک حیوانات، ایران به عنوان کشوری پیشرو در حقوق حیوانات در جهان معرفی شود اما شوربختانه افراد و گروه های انگشت شماری که منافع خود را در خطر می دیدند اقدام به سنگ اندازی کرده و به بهانه های واهی کوشیدند به نفع سیرکداران زمان بخرند و اعلام ممنوعیت سیرک حیوانات به تعویق بیفتد.

ما، به عنوان شبکه های سمن های زیست محیطی استانهای کشور ضمن اعلام حمایت از پویش مردمی سیرک نه، مخالفت خود را با برگزاری هرگونه سیرک حیوانات در هر نقطه از ایران عزیز اعلام می کنیم و از سرکارعالی می خواهیم با توجه به نظر قاطع مراجع معظم تقلید، خواست عمومی و فراگیر در مخالفت با حیوان آزاری، درخواست کوشندگان و سمن های زیست محیطی مختلف و همچنین اعلام نظر سرکار عالی، دستور دهید از ابتدای سال 1395 هیچکدام از مدیران ستادی آن سازمان و یا مدیران کل استانها هیچ گونه مجوزی برای اجرای سیرک حیوانات صادر نکنند و اجازه ندهید منافع چند سیرک بدنام و حیوان آزار به قیمت از بین رفتن اعتماد بین سمن ها و سازمان تمام شود و افتخار جهانی معرفی ایران به عنوان کشوری که با سیرک حیوانات خداحافظی کرده را از مردم متمدن ایران سلب کنند. یقین داریم ممنوع کردن سیرک حیوانات از ابتدای سال 1395 کاری ساده است که نه به بودجه نیاز دارد، نه نیازمند زیرساخت خاصی است و نه نیاز به گذر زمان دارد و تنها معطوف به اراده و دستور سرکار عالی است.

پیروزی شما در حل مشکلات زیست بوم ایران آرزوی ماست.

شبکه سمن های محیط زیستی استان های:

گلستان – مازندران – فارس- قم – همدان – زنجان – اصفهان – بوشهر – البرز- کردستان – خراسان شمالی – خراسان رضوی- قزوین- گیلان- لرستان- مرکزی – خوزستان- کرمانشاه – تهران – خراسان جنوبی- سیستان و بلوچستان- آذربایجان شرقی- چهار محال و بختیاری- یزد – سمنان – هرمزگان – البرز- اردبیل - کهگیلویه و بویر احمد – ایلام - کرمان
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریم
|
United States of America
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
0
0
با سلام واحترام. از زحمات شما سپاسگزاریم . خداوند ما انسانها را بیهوده نیافریده همه این موارد برگه های امتحانات ما در سفر زندگیمان می باشد. کاری کنیم که خداوند از ما خشنود باشد. الهی آمین.
نظر شما
ادامه