کد خبر: ۲۹۰۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگداری شده، نیاز به واردات ملکه اصلاح شده زنبور عسل وجود ندارد و ملکه های زنبور عسل تولید شده در ایستگاه، به بیماری به ویژه کنه واروآ و آگاراپیس مقاوم هستند.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، «بهلول تکلوی» با اعلام این خبر افزود: استان اردبیل به دلیل برخورداری از مواهب طبیعی، زراعی، باغی و قرار گرفتن در جوار کوه های سرسبز سبلان و باغرو از گذشتگان دور یکی از مناطق استراتژیک در امر زنبورداری بوده و هم اکنون نیز حدود 10 درصد عسل کشور در استان اردبیل تولید می شود.

وی افزود: خصوصیات اقتصادی، رفتاری و بهداشتی کندوی زنبور عسل به کیفیت ژنتیکی ملکه وابسته است و ملکه رکن و اساس هر کلنی را تشکیل می دهد و نداشتن ملکه های مناسب از نژاد پر محصول و دارای صفات ممتاز یکی از عمده ترین مشکلات صنعت زنبور داری استان است.

با توجه به روند رشد زنبور داری استان سعی و تلاش ما بر این است تا با ارائه خدمات فنی مناسب با آن از جمله تولید و پرورش ملکه های اصلاح شده و سازش یافته با شرایط هرمنطقه اقدام می شود. برای نیل به این اهداف ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد زنبور عسل از سال 91 در استان و شهرستان اردبیل ، روستای خشکه رود تجهیز و راه اندازی شده و ضمن انجام عملیات اصلاح نژاد زنبور عسل عملیات تجهیز ساختمان ایستگاه ، وآزمایشگاه متناسب با نیازهای اصلاح نژادی و تحقیقاتی انجام گرفته است .

این مقام مسئول اضافه کرد: در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامگداری شده، نیاز به واردات ملکه اصلاح شده زنبور عسل وجود ندارد و ملکه های زنبور عسل تولید شده در ایستگاه، مقاوم به بیماری به ویژه کنه واروآ و آگاراپیس بوده واز نظر صفات اقتصادی و رفتاری که شامل بچه دهی، نیش زنی، رشد جمعیت بهاره، جمع آوری گرده گل، قدرت ادامه حیات نوزادان و تولید عسل است، پیشرفت خوبی داشته است.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
کارشناس
|
Iraq
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
0
0
فقط زنبور مونده بود که نابود بشه که ....................
نظر شما
ادامه