کد خبر: ۲۹۰۲

حکیم مهر -  گوشت همواره یکی از اقلام حاضر در سفره‌های رنگین ایرانیان بوده است چنانکه بخشی از غذاهای سنتی ایرانی را گوشت تشکیل می‌داده است. مردم این سرزمین گوشت را یکی از فراورده‌های غذایی ارزشمند با موادی سرشار از پروتئین حیوانی دانسته‌اند که در رشد جسمی افراد موثر است.

طی سالیان اخیر همواره شاهد این بوده‌ایم که بازار این کالای ارزشمند، پرنوسان بوده و هیچ گاه به ثبات هر چند نسبی نیز نرسیده است و هر از چند گاهی نیز بنا به دلایل مختلف عنوان شده از سوی مسوولین قیمت آن با افزایش رو به رو بوده است به طوری که گوشت و قیمت آن یکی از خبرسازترین کالای موجود در بازار ایران طی این چند سال اخیر بوده است.

با افزایش قیمت گوشت قرمز طی این چندسال اخیر بازار آن دچار رکود نسبی شده و دیگر همانند سالهای گذشته مشتری چندانی ندارد اما از سوی دیگر شاهد جایگزینی مصرف گوشت مرغ به جای گوشت قرمز هستیم که این امر حتی گرانی مرغ در کشور را نیز بدنبال داشته است، بطوری که طی یک هفته اخیر اخبار مربوط به این گرانی در آذربایجان غربی به اوج خود رسیده است و به نوعی با نزدیکی به ماه رمضان متاسفانه شعله‌های اجاق گرانی گوشت مرغ را برای مردم سرخ تر کرده است.

*دلایل گرانی*

" ابراهیم حق جو" سرپرست معاونت برنامه ریزی استانداری آذربایجان غربی و دبیر کمیسیون نظارت استان در جمع خبرنگاران، با اشاره به این که افزایش قیمت گوشت مرغ در استان دلایل مختلفی داشته است، از جمله مهمترین آنها را، خروج گوشت مرغ از استان، افزایش مصرف مرغ به‌جای گوشت قرمز به علت ارزان‌تر بودن آن، افزایش هزینه‌های کارگری و دانه اعلام کرد.

وی تصریح کرد: افزایش هزینه‌های جوجه ریزی در سال جاری نسبت به سال گذشته و همچنین شیوع بیماری در برخی از مرغداری‌ها در افزایش قیمت مرغ بی تاثیر نبوده‌اند.

جعفر صادق اسکندری، رییس سازمان بازرگانی نیز گرمای هوا در سال جاری را به عنوان یکی از دلایل مهم کاهش جوجه‌ریزی و بدنبال آن گرانی گوشت مرغ در بازار کشور نام برد و افزود: گرمای هوا باعث افزایش هزینه تمام شده جوجه‌ریزی برای مرغداران شده و علاوه بر آن نیز راندمان تولید را کاهش می‌دهد که این امر کاهش عرضه و افزایش تقاضا در بازار را در پی داشته و در نهایت منجر به گرانی گوشت مرغ شده است.

*شیوع بیماری و تاثیر آن در گرانی مرغ*

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استانداری و دبیر کمیسیون نظارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه شیوع بیماری در برخی مرغداری‌های استان دیده شده است، اظهار کرد: طی خرداد ماه سال‌جاری 170 هزار قطعه مرغ در مرغداری‌های استان به علت شیوع بیماری تلف شدند که این امر3 تا 4 درصد در افزایش قیمت گوشت مرغ در استان تاثیر داشته است.

اما مدیر کل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی شیوع هر گونه بیماری در مرغداری های استان را رد کرد و گفت: از ابتدای سال جاری در سطح استان 170 هزار قطعه طیور تلف شده‌اند که این میزان در مقایسه با میانگین کشوری مطلوب تلقی شده و میزان تلفات کمتر از 7 درصد است.

وی تصریح کرد: علت این میزان تلفات نیز بیماری نبوده و عامل اصلی آن گرمازدگی است.

وی همچنین از کاهش میزان بیماری‌های طیور در سطح استان، نسبت به سال گذشته خبر داد و با تاکید بر وجود نظارتی دقیق و کامل بر مرغداری‌های استان توسط کارشناسان این اداره کل، گفت: در صورت وجود هرگونه بیماری و یا تلفات ناشی از آن، اطلاعات و جزئیات مربوط به آن در کوتاه ترین زمان ممکن به این اداره کل گزارش شده و پیگیری می‌شود.

*برنامه‌های تنظیم بازار گوشت مرغ*

ابراهیم حق‌جو، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استانداری و دبیر کمیسیون نظارت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این استان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان گوشت مرغ در کشور است، افزود: با توجه به اینکه طی روزهای اخیر قیمت مرغ در کشور و به تبع آن در استان افزایش یافته است، برای تنظیم بازار گوشت مرغ، ناچار به متوقف کردن صادرات آن هستیم.

جعفر صادق اسکندری رییس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه طبق قرارداد وزارت بازرگانی با اتحادیه تعاونی‌های صنعتی مرغ، بزودی 30 تن گوشت مرغ با قیمت تعادلی تامین و در اختیار واحدهای توزیع گوشت مرغ در کشور قرار می‌گیرد افزود: طبق این قرار داد سهم آذربایجان غربی 1300 تن خواهد بود که در همین زمینه مباشر توزیع این میزان گوشت مرغ در استان انتخاب شده و در حال مذاکره با اتحادیه‌ها برای عقد قرار داد هستند تا از طریق این تشکل‌ها در واحدهای عرضه مرغ، آن را توزیع کنند.

وی با اعلام این که فعلا برنامه‌ای از سوی مسوولان رده بالای آذربایجان غربی برای متوقف کردن خروج گوشت مرغ از استان که به عنوان یکی از تولید کنندگان و صادر کنندگان این کالا در کشور مطرح است وجود ندارد، اظهار کرد: برخی مواقع شاهد شوک‌های مقطعی در بازار هستیم که این امر تنها منحصر به کالای گوشت نمی‌شود، بنابراین مسوولان رده بالای استان نیز با آگاهی به این مسئله تحت تاثیر آن قرار نگرفته و دستوری برای توقف صادرات گوشت مرغ از استان که می‌تواند به بازار کشور لطمه وارد کند، به سازمان بازرگانی و گمرکات استان ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به واردات 5000 تن گوشت مرغ از کشور ترکیه از سوی این سازمان گفت:واردات این میزان گوشت مرغ بر اساس اعلام آمادگی کشتارگاهها و همچنین اتحادیه مرغداری‌های استان، بر عهده آنها خواهد بود که با قیمتی مناسب آن را وارد می‌کنند که سازمان بازرگانی نیز وظیفه نظارت بر این امر را بر عهده خواهد داشت.

*وضعیت قیمت گوشت مرغ تا ماه مبارک رمضان*

حق‌جو، دبیر کمیسیون نظارت استان با بیان این که در حال حاضر قیمت گوشت مرغ در آذربایجان‌غربی 150 تا 200 تومان نسبت به میانگین کشوری ارزان‌تر است، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از افزایش قیمت کنونی مرغ، واردات آن را از سایر کشورها در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی همچنین اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌های به عمل آمده قیمت مرغ تا ماه مبارک رمضان از 3 هزار تومان کاهش می یابد اما این امر نیز به عرضه و تقاضای موجود در بازار استان بستگی دارد.

اسکندری رییس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت مرغ در آذربایجان غربی نسبت به سایر استان‌ها کمتر است، عنوان کرد: میانگین کشوری مرغ بین 3300 تا 3400 تومان است در حالی که این میزان در آذربایجان غربی به طور متوسط 3000 تومان است.

وی تصریح کرد: نرخ گوشت مرغ بعد از توزیع 1300 تن اعلام شده، قطعا متاثر از بازار و میزان عرضه و تقاضای آن خواهد بود اما پیش بینی می‌شود این قیمت بین 2900 تا 3000 تومان باشد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم تا ماه مبارک رمضان با اجرای برنامه‌های نظارتی و همچنین افزایش عرضه مستقیم کالا به بازار قیمت گوشت مرغ را به کمتر از 3000 تومان برسانیم.

گوشت و قیمت آن که همیشه پرنوسان بوده و گاهی در عرضه و گاهی در تقاضا با کاهش و افزایش روبه رو بوده است نیازمند ورود جدی مسولان کشوری به مسئله آن است تا با کاهش نوسانات موجود در بازار آن مردم این سرزمین که گوشت را جزیی جداناپذیر از غذاهای سنتی خود می‌دانند در مصرف آن با مشکلی چندانی مواجه نشوند.

به هرحال تنظیم بازار یک محصول نیازمند هماهنگی و همکاری هرچه بیشتر مسئولان تولید و تنظیم بازار در کشور است تا با همکاری مشترک آنان، شاهد کاهش قیمت کالاهای اساسی از جمله گوشت مرغ در بازار باشیم چراکه در غیر این صورت با وارد شدن با نزدیکی ماه مبارک رمضان و ورود تقاضاهایی جدید به بازار کشور مشکلاتی دیگر و مهمتر را نظاره گر خواهیم شد.

 

نظر شما
ادامه