کد خبر: ۲۹۰۲۰
 

در پی انتشار گزارشی در ایرنای خراسان شمالی که به تلف شدن گسترده ماهیان در بند خاکی عبدل آباد شهرستان بجنورد می پرداخت، متخصص بیماری های آبزیان در اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی توضیحات تکمیلی در اختیار خبرنگار ایرنا قرار داد.

«دکتر حسین یاوری» در این باره گفت: فارغ از آن که پرورش ماهی در این آبگیر، بدون مجوز و یا حتی اطلاع این اداره کل انجام شده است، باید پذیرفت که در چنین آبگیرهایی، شرایط غالب اکوسیستم خود را تحمیل می کند و پیاده سازی دقیق ضوابط فنی و بهداشتی و اصول مدیریت پرورش آبزیان در چنین فضای باز و محیط طبیعی در واقع میسر نیست.

وی با اشاره به تکثیر طبیعی و خارج از کنترل موجودات ذره بینی آبزی به نام فیتوپلانکتون در این آبگیر تصریح کرد: اگرچه این جلبک های میکروسکوپی در طول روز و وجود روشنایی کافی به عمل فتوسنتز می پردازند و تولیدکننده اکسیژن هستند، اما همین موجودات زنده در طول شب و حتی در روزهای ابری به مصرف کننده عمده اکسیژن تبدیل می شوند و تداوم شرایط جوی ابری در منطقه طی روزهای اخیر هم به این نیاز طبیعی آن ها دامن زده است؛ لذا می توان یکی از مهم ترین عوامل تلفات در این آبگیر را کمبود اکسیژن دانست.

وی خاطرنشان کرد: پس از اطلاع اداره کل دامپزشکی از اتلاف گسترده ماهیان در این بند خاکی و نمونه برداری از ماهیان تلف شده و انجام کالبدگشایی روی آن ها که البته هم از نوع ماهیان پرورشی و هم گونه های وحشی بودند، هیچ علائمی دال بر بیماری میکروبی در آن ها مشاهده نشد؛ هرچند که از شواهد موجود چنین بر می آید که گرسنگی به نسبت طولانی و زمستان گذرانی بدون تغذیه کافی، در تشدید شرایط بغرنج حیاتی برای این ماهیان موثر بوده است.

این متخصص بهداشت و بیماری های آبزیان هم چنین راهکار اجرایی مقابله با این مشکل را به وجود منابع آب کافی در محیط وابسته دانست و تصریح کرد: برای این منظور تنها می توان به تخلیه آب موجود در آبگیر و هم زمان، ورود همان حجم آب به پشت این بند خاکی اقدام کرد تا شرایط محیطی به ویژه میزان اکسیژن آب برای گونه های آبزی حاضر در آبگیر به سطح طبیعی خود بازگردد.

به گزارش ایرنا، آب انباشته پشت این بند خاکی واقع در روستای عبدل آباد از توابع بخش حصار گرمخان شهرستان بجنورد، در زمستان از رودخانه های اطراف، تامین و پس از ذخیره سازی، در فصول کم آب برای آبیاری زمین های کشاورزی منطقه استفاده می شود. این بند خاکی در سال های گذشته نیز برای پرورش ماهی به بخش خصوصی واگذار شده اما در چند نوبت ماهیان آن تلف شده اند.

  
نظر شما
ادامه