کد خبر: ۲۹۰۳۲
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دزفول با بیان اینکه 60 هزار دوز واکسن تب برفکی برای واکسیناسیون دام منطقه عشایری احمد فداله دزفول نیاز است گفت: ضروری است با تامین واکسن در اسرع وقت نسبت به واکسیناسیون دام منطقه احمدفداله علیه بیماری تب برفکی اقدام شود.

تعدادی از دامداران شهرستان دزفول که از بیماری تب برفکی دچار خسارت شده و دام آنها تلف شده است، در اوایل هفته جاری با حضور در فرمانداری دزفول خواستار پیگیری لازم و تامین واکسن برای کنترل این بیماری در دام ها شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن ورجاوند» افزود: اجرای طرح واکسیناسیون دام منطقه عشایری احمد فداله دزفول با تامین واکسن مورد نیاز همکاری و تعامل سایر دستگاههای اجرایی و تامین خودرو برای اعزام تیم های دامپزشکی را می طلبد.

وی با بیان اینکه برای بررسی مشکلات ناشی از شیوع بیماری تب برفکی در دام های دزفول نشست شورای کشاورزی این شهرستان به این موضوع اختصاص داده شد افزود: بیماری تب برفکی در دام عشایر و ثابت دزفول در حال فروکش کردن است.

وی افزود: با واکسیناسیون صورت گرفته بیماری تب برفکی در شهرستان دزفول تا حدی در حال کنترل شدن است ولی تاکنون بطور کامل کنترل نشده است.

رییس اداره دامپزشکی دزفول به کمبود واکسن تب برفکی اشاره کرد و گفت: کمبود واکسن در کل کشور وجود دارد ولی بصورت دوره ای تامین و واکسیناسیون انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه دام مبتلا به بیماری تب برفکی باید تحت درمان حمایتی قرار گیرد گفت: دام بیمار برای درمان حمایتی باید به درمانگاه های دامپزشکی منتقل شوند.

وی از پیگیری بیمه دام دزفول از سوی جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: باید این موضوع روشن شود چرا اکثر دامداران تمایلی به بیمه کردن دام خود ندارند.

ورجاوند گفت: در حال حاضر اکثر دامهای دزفول بیمه نیستند و اکنون که دچار تلفات شده اند، مشمول حمایت های بیمه ای نیز نمی شوند.

رییس اداره دامپزشکی دزفول نرسیدن لاشه دام به دست کارشناس بیمه، حضور نیافتن کارشناس بیمه در مناطق دور و صعب العبور و تاخیر طولانی در پرداخت خسارت از سوی بیمه را از دلایل عدم تمایل دامداران برای بیمه دام عنوان کرد و گفت: با واکسیناسیون صورت گرفته بیماری در دام های دزفول تاحدی کنترل شده و تنها دامهایی که وضعیت وخیمی دارند تلف شده اند.

رییس اداره امور عشایر دزفول نیز در این خصوص گفت: اداره امور عشایر نسبت به تایید بیمه دام تا پنج راس دام اقدام می کند و بیمه بیش از پنج راس دام پس از بازدید کارشناس بیمه تایید می شود.

محسن پورفرخی ضمن تکذیب محدودیت برای بیمه دام گفت: طبق قرارداد بیمه، غرامت کلیه دامهای بیمه شده پرداخت و در این خصوص محدودیتی وجود ندارد.

وی گفت: ابتلای دام به بیماری تب برفکی در حومه و حاشیه شهر دزفول بیشتر است و در حال گسترش در مناطق شمالی این شهرستان می باشد که لازم است هرچه سریعتر نسبت به تهیه واکسن اقدام شود تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود.
 
 
نظر شما
ادامه