کد خبر: ۲۹۰۴۷
خبرگزاری فارس: تولید آب معدنی «دماوند» به علت رعایت نکردن ضوابط سازمان غذا و دارو متوقف شد
 

نظارت‌بر مواد غذایی در ایران دارای یک چرخه معیوب بوده و متولی مشخصی برای آن تعریف نشده است. وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت و همچنین سازمان دامپزشکی و استاندارد، هریک بخشی از فرایند نظارت را در سطح کلان برعهده دارند و این موازی‌کاری‌ها در سطح خرد نیز به چشم می‌خورد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سلامانه، مدیرکل نظارت‌بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو معتقد است که در تمام دنیا نظارت‌بر سلامت مواد غذایی برعهده ارگان‌های بهداشتی کشورهاست، اما در حوزه غذای کشور ما ارگان‌های مختلف ورود کرده و حتی برای فراورده‌ها ضوابط اجباری می‌نویسند.

«دکتر بهروز جنت» با اشاره به این واقعیت که در هیچ جای دنیا ارگان نظارتی درخصوص فرمول فراورده‌ها اظهارنظر نمی‌کند و صرفاً به بیان بایدها و نبایدها اکتفا می‌کند، تصریح کرد: «در این صورت تولیدکننده اجازه می‌یابد براساس بازار هدف خود، از مواد مجاز و فرمول مجاز با ترکیب دلخواه استفاده کند.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان غذا و دارو نقد را به‌عنوان محرک ارتقای سیستم با جان و دل می‌پذیرد و از آن استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: «نقد نباید به سیاه‌نمایی کشیده شود و بر اعتماد مردم نسبت به ارگان نظارتی خدشه وارد کند.».
جنت ادامه داد: «این موضوع صرفاً به نظارت‌بر فراورده‌های غذایی مربوط نمی‌شود و از پلیس گرفته تا شهرداری و تعزیرات را در برمی‌گیرد. پس چه بهتر که در کنار نقدها، زحمات و مبارزه مداوم با تقلبات و جعلیات نیز بیان شود.»
 
 
نظر شما
ادامه