کد خبر: ۲۹۰۹

حکیم مهر -  معاون وزیرجهادکشاورزی اعلام کرد: در کشور ‌19 هزار واحد مرغداری وجود دارد که تجهیزات تمام این واحد‌ها باید به روز شود.

سعادت الله عباسی در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مرغداری،‌ دامپروری،‌ شیلات و آبزیان که در تالار همایش نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و نیاز به صرفه‌جویی بیشترهیچ چاره‌ای جز به روز کردن تجهیزات و امکانات واحدهای تولیدی نداریم.

وی پیش‌بینی کرد: برای به روزکردن تجهیزات و امکانات باید بیش از‌900 میلیارد تومان در صنعت مرغداری و ‌300 میلیارد تومان در واحدهای تولیدی دیگرهزینه شود.

وی با اشاره به وضع موجود و مقایسه آن با ابتدای انقلاب، تصریح کرد: سرانه مصرف و تولید شیرخام در ابتدای انقلاب ‌69 کیلوگرم و در سال ‌88 ، ‌130 کیلوگرم بوده که با توجه به رشد دو برابری جمعیت، آمار بسیار خوبی است.

عباسی افزود: سرانه تولید گوشت قرمز در ابتدای انقلاب ‌9 کیلوگرم و هم‌اکنون ‌12 کیلوگرم، گوشت مرغ ‌5 کیلوگرم و در حال حاضر ‌22 کیلوگرم، تخم مرغ چهار کیلوگرم و در حال حاضر به 10.2 کیلو رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: سرانه مصرف آبزیان در ابتدای انقلاب بسیار پایین بود اما امروز به ‌7 کیلوگرم رسیده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه پنجم توسعه به ‌14 کیلوگرم افزایش یابد، همچنین سرانه مصرف پروتئین حیوانی در ابتدای دولت نهم، ‌22 گرم و هم‌اکنون به ‌28 گرم رسیده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه پنجم به ‌35 گرم برسد.

وی با اشاره به میزان تولید گوشت مرغ در کشور، اظهار کرد: از نظر میزان تولید به مرز خودکفایی رسیده‌ایم، اما باید با فرآوری، بسته‌بندی و استفاده از صنایع تبدیلی به فکر صادرات این محصول باشیم.

وی اعلام کرد: در حال حاضر از نظر تولید گوشت مرغ در رتبه هفتم جهان، تخم مرغ رتبه سوم، گوشت قرمز رتبه‌ی ‌15 و شیرخام در رتبه‌ ‌21 دنیا قرار داریم.

عباسی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه پنجم توسعه تولید گوشت قرمز از 1.6 میلیون تن فعلی به دو میلیون تن، تخم مرغ از ‌750 هزار تن فعلی به ‌918 هزار تن و شیر خام از ‌9.5 میلیون تن به ‌13 میلیون تن برسد.

وی با اشاره به تولید غذاهای حلال در کشور، گفت: باید با تبلیغ،‌ تولید غذاهای آماده و نیمه‌آماده، ایران را به عنوان بزرگترین تولیدکننده غذای حلال در جهان معرفی کنیم.

 

 

نظر شما
ادامه