کد خبر: ۲۹۰۹۵
 

مدیر کل دامپزشکی استان البرز اظهار داشت: در سال 94 با تامین به موقع واکسن و واکسیناسیون سریع در دامداریهای استان علیه بیماری تب برفکی، تمام کانون های شناسایی شده تب برفکی تحت کنترل قرار گرفتند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان البرز، «دکتر علی اصغر شریفی» مدیر کل دامپزشکی استان در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، اداره کل دامپزشکی استان البرز همه ساله جمعیت گاوهای صنعتی و سنتی استان را در 3 مرحله به فاصله 4 ماه و جمعیت گوسفند و بز را حداقل یک مرحله تحت پوشش رایگان تب برفکی مایه کوبی می نماید.

وی در خصوص بیماری تب برفکی که یکی از مسری ترین و زیانبارترین بیماریهای دامی است گفت: عامل آن ویروس می باشد و حیوانات زوج سم از جمله گاو و گوسفند را درگیر می کند.

وی با بیان اینکه تب برفکی علاوه بر تلفات بخصوص در دام های جوان سبب کاهش شدید تولید شیر و عقب ماندگی رشد در دام‌ها می‌شود، گفت: این بیماری موجبات ضرر و زیانهای اقتصادی فراوانی برای دامداران می گردد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته 25 کانون بیماری تب برفکی در استان دیده شد که با اقدام به موقع کنترل و ریشه کن شد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز همچنین گفت: مشکلات بوجود آمده در تامین واکسن در سال 1394 عملیات مایه کوبی در جمعیت دامی را با مشکل مواجه کرد که با توجه به نگاه ویژه سازمان دامپزشکی کشور به استان البرز به دلیل جمعیت دامی بالا و موقعیت استراتژیک جغرافیایی و عملکرد سریع دامپزشکی استان، توانستیم با واکسیناسیون به موقع و همکاری خوب دامداران در رعایت ضوابط بهداشتی از اشاعه بیماری جلوگیری نماییم.

وی تصریح کرد: اگرچه کانون این بیماری کمابیش در استان وجود داشت، ولی موفق به کنترل این بیماری شدیم، این درحالی بود که اعتبارات در بخش دامپزشکی مناسب نبود، اما مدیریت صحیح سبب کاهش بروز بیماری نسبت به سال‌های گذشته شد.

دکتر شریفی همچنین با اشاره به وجود تعداد 110 هزار راس دام صنعتی سنگین و بیش از 400 هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) در استان گفت در سال 94 تمام دامهای سبک و سنگین بصورت رایگان علیه این بیماری واکسینه شده اند.

وی با اشاره به اینکه در نیمه دوم اردیبهشت ماه فاز جدید واکسیناسیون اجرا می‌شود، گفت: از مسئولان امر درخواست می‌شود با تامین اعتبار دامپزشکی، ما را در بحث مبارزه با بیماری‌های دامی یاری کنند، چراکه یکی از صنایع مهم، اشتغالزا و در آمدزا در استان البرز دامپروری محسوب می‌شود و لازم است مراقبت به موقع صورت گیرد.

مدیر کل دامپزشکی استان البرز در پایان اظهار امیدواری نمود با تامین به موقع واکسنهای مورد نیاز در سال 95 نیز بتوانیم از بروز بیماری تب برفکی جلوگیری نماییم.
 
 
نظر شما
ادامه