کد خبر: ۲۹۱۰۲
 

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور توسعه همکاری های فرامرزی در خصوص برنامه های حفاظتی و تحقیقاتی مرتبط با پلنگ ایرانی، به درخواست کارشناسان روسی برای آموزش روش های پایش پلنگ ایرانی در طبیعت، پاسخ مثبت داده شد.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، «علی تیموری» مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام خبر برگزاری دوره آموزشی برای تعدادی از کارشناسان روسی در خصوص روش های پایش پلنگ ایرانی، گفت: به منظور توسعه همکاری های فرامرزی در خصوص برنامه های حفاظتی و تحقیقاتی مرتبط با پلنگ ایرانی، همچنین تبادل تجارب حفاظتی و مدیریتی مربوط به این گونه، به درخواست کارشناسان روسی برای آموزش روش های پایش پلنگ ایرانی در طبیعت، پاسخ مثبت داده شد.

وی ضمن یادآوری پراکنش وسیع پلنگ ایرانی در کشورهای خاورمیانه و جنوب غربی آسیا طی دهه های گذشته، خاطرنشان کرد: این پراکنش در حال حاضر بسیار محدود شده و در برخی کشورها نیز از بین رفته است.

تیموری با تاکید بر ظرفیت های علمی و تخصصی موجود در کشور، تصریح کرد: افزایش همکاری های بین المللی، تبادل دانش و معرفی ظرفیت های علمی و تحقیقاتی ایران، افزایش اثرگذاری بر استراتژی های برنامه حفاظت از پلنگ در منطقه قفقاز، ایجاد شرایط لازم به منظور جذب بودجه های بین المللی مربوط به این زیرگونه در راستای امور حفاظتی از جمله استراتژی های برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی است که اواخر سال گذشته نهایی و ابلاغ شد.

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با موضوع خروج پلنگ از عرصه های طبیعی ایران به سایر کشورها و هرگونه تکرار مجدد این موضوع کاملا مخالف هستیم، افزود: در پی ارسال درخواست کارشناسان پروژه معرفی مجدد پلنگ ایرانی در این کشور، به منظور آموزش برنامه های پایش در قالب کارگاه های آموزشی-مهارتی منطقه ای پلنگ ایرانی که پیش از این نیز دو دوره از آن در استان های مختلف ایران و به صورت منطقه ای برگزار شده است، با تبادل اطلاعات علمی و تجارب تحقیقاتی و حفاظتی با متخصصین این کشور موافقت به عمل آمده است.

وی ادامه داد: این برنامه در بخش های تئوری و عملی طی فروردین ماه سال جاری، در پارک ملی سالوک اسفراین، استان خراسان شمالی برگزار می شود.

پروژه معرفی مجدد پلنگ ایرانی در روسیه با خروج دو پلنگ در سال 1389 خورشیدی از ایران به مقصد این کشور همراه بود. با توجه به شناخت کارشناسان ایرانی از این گونه و شکل گیری اخیر برنامه های ملی گونه محور حفاظتی در ایران برای پلنگ ایرانی، انتقال دانش آموخته به کارشناسان این کشور می تواند قدمی موثر به منظور موفقیت در معرفی پلنگ هایی باشد که طی بهار سال جاری در این کشور در سایت پروژه رهاسازی می شوند.

این در صورتی است که کارشناسان معتقدند معرفی مجدد چند قلاده پلنگ به مفهوم ایجاد جمعیتی پایدار از این گونه نیست و برای کشوری در شرایط ایران که جمعیت اصلی پلنگ ایرانی را در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا در خود جای داده است، حفاظت موثر از این گونه در عرصه های طبیعی، حفظ طعمه و زیستگاه های آن مسئولیت اصلی برنامه های حفاظتی گونه محور در کشور است.
 
 
برچسب ها: پلنگ، روسیه،
نظر شما
ادامه