کد خبر: ۲۹۱۰۶
 نادر پرور
 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: بیماری تب برفکی تا یک ماه آینده به طور کامل در استان کنترل خواهد شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر نادر پرور» با اشاره به آخرین وضعیت تب برفکی در استان کرمانشاه گفت: خوشبختانه با تغییر الگوی دما و گرم شدن هوا کنترل بیماری بسیار بهتر شده، زیرا هرچقدر هوا سردتر باشد، ماندگاری ویروس بیشتر است و با گرم شدن هوا ماندگاری آن کمتر می‌شود .

وی افزود: از سوی دیگر حجم عملیات واکسیناسیون بسیار بیشتر شده و روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار راس دام در استان علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند .

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسیناسیون حدود سه میلیون راس دام در استان علیه تب برفکی خبر داد و خاطرنشان کرد: از این تعداد یک میلیون راس طی یک بازه زمانی یک ماهه واکسینه شدند و مابقی هم در فاصله شهریور تا آذر سال گذشته .

به گفته این مسئول، کل جمعیت دامی استان حدود سه میلیون راس است و می‌توان گفت تقریبا ۱۰۰ درصد جمعیت دامی استان علیه تب برفکی واکسینه شده‌اند .

پرور با بیان اینکه خوشبختانه مشکلی در تامین واکسن نداریم، ادامه داد: با حمایت خوب مسئولین سازمان دامپزشکی کشور و مسئولین استان مشکلی برای تهیه واکسن نداریم و کانون‌های بیماری و شعاع مناسبی از آنها به طور کاملا رایگان واکسینه شدند .

وی از همکاری خوب دامداران هم یاد کرد و گفت: اوایل کار دامداران دچار نگرانی شده بودند، اما اکنون همکاری خوبی با دامپزشکی دارند .

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه معتقد است، با مجموع این اقدامات صورت گرفته، بیماری تب برفکی طی یک ماه آینده در استان کنترل خواهد شد .

پرور تعداد کانون‌های بیماری در استان را نیز ۵۲ کانون اعلام کرد که عمدتا در شهرستان‌های گرمسیر استان هستند .

گیلانغرب، قصرشیرین، کرمانشاه، جوانرود، اسلام آباد غرب و … از جمله شهرستان‌های دارای کانون تب برفکی در استان هستند که وی از آنها نام برد .

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه مشکل خاصی در گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی وجود ندارد و بیشتر مشکل در جمعیت دامی عشایری است، تاکید کرد: حدود نیمی از جمعیت دامی استان معادل ۱٫۵ میلیون راس جمعیت دام عشایر است .

پرور در ادامه توصیه‌هایی به دامداران داشت و از آنها خواست هرگونه علائم از جمله لنگش، زخم پا و دهان و تلفات را در سریع ترین زمان با تلفن ۱۵۱۲  و یا نزدیک ترین شبکه دامپزشکی در میان بگذارند .

وی افزود: دامداران باید هرگونه تلفات را تا رسیدن اکیپ بیماریاب دامپزشکی جدا نگه دارند و پس از بررسی و بازدید تحت نظارت دامپزشکی و شرایط بهداشتی دفن کنند، زیرا لاشه دام بیمار یکی از مهمترین روش‌های انتشار بیماری است .

به گفته این مسئول، دامداران باید علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای هرگونه جابجایی دام را با مجوز دامپزشکی انجام دهند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود .

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه آمار دقیق تلفات تب برفکی در استان مشخص نیست، تصریح کرد: برخی از تلفات سایر بیماری‌ها با تب برفکی اشتباه گرفته می‌شود و از همین رو آمار دقیقی موجود نیست .
 
 
نظر شما
ادامه